Školy hlásí změnu: Už nebudeme nutit děti biflovat

Veronika Lehovcová Suchá Veronika Lehovcová Suchá
30. 8. 2007 19:30
Ministerstvo zjistilo změnu v postoji škol k reformě
Ilustrační fotografie.
Ilustrační fotografie. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ještě před rokem hleděla většina škol na chystané reformy školství s nedůvěrou. Nyní těsně před jejich startem to vypadá, že se situace mění.

Šedesát sedm procent škol říká, že pro ně tvorba školních vzdělávacích programů, což je hlavní pilíř reformy, byla přínosem.

Vyplynulo to z rychlého šetření Ústavu pro informace ve vzdělávání. To proběhlo loni v červnu a ze 4000 oslovených škol odpovědělo téměř padesát pět procent.

Právě zrušení osnov a jejich nahrazení programy má školám přinést větší volnost ve výuce a dětem méně biflování. Děti by se naopak měly naučit učit, komunikovat, vyhledávat informace a umět je prezentovat.

Od září se podle programů začnou učit děti na prvním stupni základních škol.

Ministryně Kuchtová má z výsledků šetření radost, ale tvrdí, že skutečnou připravenost škol ukáže až praxe.

"Domníváme se, že reformu bere za svou mnoho učitelů. Podle našich odhadů ale skutečně připravena je jen necelá polovina škol. Vše ukáže praxe. Pak bude vidět, jestli Školní vzdělávací programy vznikly jen formálně, nebo podle něj školy skutečně hodlají pracovat," řekla Kuchtová.

Podle ní ale o zájmu svědčí například fakt, že na metodický internetový portál pro školy a učitele o reformě se denně přihlásí 1200 uživatelů z různých adres.

Vnímání reforem se mezi školami liší. Velké školy se stovkami žáků je považují za přínosnější a neměly takový problém s jejich naplněním jako malé školy.

85 procent velkých škol tvrdí, že vlastní vzdělávací program jejich školu i výuku zlepší, u malých škol je o tom přesvědčeno jen 57 procent.

"Většina škol hodnotila pozitivní přínos Školních vzdělávacích programů, a to zvláště v tom, že vedou k přemýšlení o obsahu výuky, týmové spolupráci a lepší komunikaci mezi učiteli. Tento přínos se týká především větších škol, kde působí také více učitelů; na malých školách je spolupráce, komunikace a přemýšlení o obsahu výuky samozřejmější," uvádí mluvčí Úřadu pro informace ve vzdělání Jitka Pilbauerová.

Podle krajů jsou pak se školními vzdělávacími programy nejvíce spokojeni v Moravskoslezském kraji a v Praze.

 

Právě se děje

Další zprávy