Ministerstvo školství chce do konce roku rozhodnout, jak se změní výuka na základních školách. Na poslední chvíli ale ještě dělá změny a přepracovávají se vzdělávací obory. Ministr Mikuláš Bek trvá na navýšení úrovně v matematice i angličtině. Místo větší volnosti ke školám míří také detailnější popis toho, co má žák umět. Aktuálně.cz zjišťovalo, jak změny v reformě hodnotí experti i učitelé.
Marek Adler, ředitel soukromé Základní školy Be Open
Celý proces revizí rámcového vzdělávacího programu je nezvládnutý. Místo reálné podpory škol a učitelů v posledních letech se řeší nesystematické změny. Aktuální program je kvalitní a stačilo by ho jen mírně upravit. Problém spočívá v nedostatečné podpoře při jeho zavádění do praxe, kde jsme od roku 2006 nepokročili, protože zcela chybí metodická i materiální podpora ze strany ministerstva a Národního pedagogického institutu.
Ministerstvo a institut selhaly ve formulaci zadání, řízení procesu i komunikaci s odbornou veřejností. Revize vedli nezkušení lidé, což projekt od začátku odsoudilo k neúspěchu. Pedagogové jsou již zcela vyčerpaní nekonečnými diskusemi, nahodilými nápady pana ministra a dalších politiků. Drtivou většinu již proces revizí vzdělávacího programu nezajímá. Ti, kteří proces sledují, jsou s ním nespokojeni. V přímém přenosu můžeme sledovat rozpad jakékoliv vize českého školství. Směřování revizí je nejasné a původní zaměření na kompetenční kurikulum zmizelo.
Situaci zhoršuje absence pedagogického výzkumu, slabý Národní pedagogický institut a nedostatek politické shody. Vláda navíc neplní své programové závazky ani Strategii 2030+. Na sílu nyní protlačit revidovaný program by bylo chybou. Je třeba apelovat na pana ministra, aby se konečně zachoval zodpovědně a celý proces nyní alespoň dočasně zastavil.