České dráhy vyhazují Jančuru ze Smíchova. Žluté vlaky mohou přijít o zázemí i dispečink

Marek Pokorný Marek Pokorný
22. 6. 2017 11:24
Železniční dopravce RegioJet může přijít o své zázemí na nádraží Praha-Smíchov. Sídlí totiž v prostorách Českých drah, které daly konkurenční firmě brněnského podnikatele Radima Jančury výpověď. Dráhy to vysvětlují tím, že musí uvolnit prostory pro výstavbu nové čtvrti Smíchov City pro více než deset tisíc lidí, kterou připravuje společnost Sekyra Group. Jenže výstavba nezačne dřív než za dva roky a žluté vlaky mohou na kolejích zatím dál parkovat. Krokem drah ovšem Jančura může přijít o zázemí pro údržbu, kanceláře i dispečink.
RegioJet.
RegioJet. | Foto: Jan Langer

Praha - Do dalšího z mnoha sporů se dostaly České dráhy a RegioJet Radima Jančury. Státní dopravce svému konkurentovi před několika lety pronajal část prostor na Smíchovském nádraží v Praze, jenže loni koncem roku mu dal k letošnímu 1. dubnu výpověď. RegioJet se odmítl vystěhovat, a tak dráhy na svého konkurenta podaly k soudu žalobu o vyklizení.

RegioJet přitom dopředu věděl, že azyl na Smíchově brzy skončí, protože na části pozemků drah má v příštích letech vyrůst nová čtvrť pro více než deset tisíc lidí. Budovy, v nichž má Jančurova firma dočasný azyl, půjdou k zemi. Zdá se, že hlavní problém je ten, že si včas nezajistil náhradní prostory.

Kam ten spěch?

České dráhy by ale nemusely s výpovědí tak pospíchat. Uvolnit pozemky bude totiž potřeba nejdříve až v druhé polovině příštího roku, ale spíš ještě později. Na Smíchově parkuje RegioJet i svoje žluté vlaky. Těch se ovšem spor o výpověď netýká, protože koleje spravuje Správa železniční dopravní cesty.

"SŽDC  poskytuje RegioJetu kolejiště pro odstavení vozů zdarma, stejně tak jako každému jinému dopravci," uvedl mluvčí správy Marek Illiaš s tím, že zatím není jasné, kdy na nich bude ukončen provoz. Výpovědí od Českých drah ale RegioJet přichází o své zázemí, jako jsou místnosti pro údržbu, kanceláře či dispečink.

Spory obou firem zaměstnávají soudy dlouhodobě. Jiný soud například zase řeší žalobu RegioJetu, jehož majitel chce po drahách 717 milionů za jejich "predátorské ceny", kterými se ho prý státní dopravce pokusil vytlačit z trasy Praha-Ostrava.

Vždyť vědí, že se tam má stavět

RegioJet se výpovědi ze Smíchova brání. "Nemůžeme odejít z prostor, které potřebujeme nezbytně pro zajištění našeho provozu, aniž by nám byla nabídnuta odpovídající alternativa, která by nám umožnila zajistit bezproblémové provozování našich vlaků," říká rezolutně mluvčí soukromého dopravce Aleš Ondrůj.

Podle Českých drah je ale výpověď v souladu se smlouvou. "Vzhledem k tomu, že toto území je dlouhodobě určeno k zástavbě, byly nájemní smlouvy uzavírány s tím, že nájemci věděli předem, že budou muset objekty opustit," říká mluvčí drah Radek Joklík. Připomíná, že už přes deset let se ví o tom, že oblast je určena k zástavbě.

"O tom, že se tam má stavět, RegioJet věděl předtím, než podepsal nájemní smlouvu. I proto v ní byla tak krátká výpovědní lhůta," poukazuje Joklík.

RegioJet ale oponuje tím, že má od drah pronajato víc prostor, které spolu sousedí - a u většiny z nich je výpovědní lhůta do konce letošního roku. Trvání na tříměsíční výpovědní lhůtě u menší části nemá žádný praktický důvod. "Nevím, jak tomu rozumět jinak, než že je to podpásovka," konstatuje Ondrůj.

Poukazuje na to, že přilehlé kolejiště patřící Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) bude fungovat ještě minimálně příští rok. "Jezdí zde vlaky Českých drah směrem na Hostivici a s jejich provozem se počítá i v příštím jízdním řádu," upozorňuje.

RegioJet poukazuje i na to, že tyto prostory vůbec neměly být oddělěny od kolejové infrastruktury. "Nejde o ledajaké prostory - jedná se o důležité nádražní objekty, které jsou nedílnou součástí infrastruktury. Bez těchto budov nelze provádět provozní operace při obracení souprav v Praze, jako je předodjezdová údržba, úklid, či plnění vodou. Bohužel kvůli špatné transformaci z roku 2003 připadly všechny pozemky a budovy Českým drahám, zatímco koleje spravuje SŽDC. Nemůžeme se díky této chybě ocitnout v situaci, kdy naše vlaky budou využívat kolejiště, ale na pozemcích kolem bez náhrady přijdeme o veškeré zázemí, které potřebujeme k provozu," říká Ondrůj.

Stavba nejdříve za dva roky

Sekyra Group plánuje začít stavět na přelomu let 2019 a 2020. "Už s předstihem je ale třeba provést demolice," poukázal mluvčí developerské firmy Leoš Anderle, podle nějž je ale ještě nejméně rok času na vyklizení. Podle něj se všichni snaží pomoci stávajícím nájemcům, včetně RegioJetu, najít náhradní prostory. "Propátrává se třicet lokalit, kde by to mohlo být," uvádí Anderle.

Sám RegioJet tvrdí, že by mu stejně smíchovské nádraží nedostačovalo, protože plánuje v brzké době rozšíření svých služeb - podle nového grafikonu totiž od prosince přidá šest párů nových spojů do Bratislavy a Vídně. Smíchovské nádraží tak pro jeho vlaky už stejně nebude stačit.

Ať náš Tick tack klidně prodělává, hlavně když zlepší pražskou taxislužbu, říká šéf Student Agency Radim Jančura. Jeho firmám se prý daří – na několika linkách rostou rychleji, než ČD na celé síti. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy