"Lanovka je nesmyslná z pohledu dopravního, neudržitelná z pohledu ekonomického a katastrofická z pohledu dopadu na životní prostředí," shrnuje argumenty odpůrců Jan Sychra, předseda jihomoravské pobočky České společnosti ornitologické. Upozorňuje, že v lesích u brněnské riviéry žijí kromě havranů další desítky chráněných druhů, které podle něj lanovka ohrozí.
Odpůrci stavby, mezi nimi i ornitologové, proto poslali případ k soudu. Ten má ve středu plány potvrdit, nebo zamítnout, jako se to nedávno stalo v Praze v případě plánované lanovky mezi Podbabou, zoologickou zahradou a Bohnicemi. Tu úředníci odmítli, protože by podle nich měla nepřijatelný vliv na krajinný ráz, verdikt pak potvrdilo i ministerstvo.
Také v Brně žaloba namítá především to, že město nedoložilo, zda stavba neohrozí přírodu. Projekt totiž vznikl bez odborného posouzení vlivu na životní prostředí, které je u podobných projektů obvyklé. Projekt lanovky ale získal svolení od krajského úřadu i bez tohoto prověření. Neznámá jsou zatím i další odborná zhodnocení - dopravní smysl projektu nebo jeho ekonomická udržitelnost.
Ornitologové se v soudním sporu s Dopravním podnikem města Brna, který projekt lanovky zaštiťuje, opírají především o znalecký posudek, který si nechali vypracovat. Aktuálně.cz má dokument k dispozici. "Z údajů, které se mi podařilo shromáždit a vyhodnotit, je zřejmé, že území je významné z hlediska ochrany přírody a záměr stavby bude škodlivým zásahem do biotopu některých zvláště chráněných druhů," vyhodnocuje v závěru dokumentu soudní znalec Mojmír Vlašín.
Dopravní podnik argumenty odpůrců odmítá. "Aktivisté mezi veřejnost šíří nepravdivé informace o zásahu do místní krajiny včetně rozsáhlého kácení lesního porostu a negativním potenciálním vlivu na místní prostředí," reaguje mluvčí podniku Hana Tomaštíková.
Odmítá i kritiku nákladů. "Z hlediska poměru délky dráhy k ceně je lanovka a její provoz výrazně levnější variantou než například stavba tramvajové trati," říká mluvčí s tím, že nedávno postavená tramvajová trať do kampusu vyšla na 1,4 miliardy korun.
"Vadí mi ta zbytečná lidská rozpínavost"
Plánovanou stavbu před dvěma týdny projednávali i brněnští zastupitelé. Odpůrci svolali na den před jednáním zastupitelstva protest. Demonstrace se účastnila asi stovka lidí, většinou zahalených v havraních maskách. Havrani, kteří mají na trase lanovky poslední nocoviště na jižní Moravě, se totiž stali symbolem odporu proti lanovce.
Protest dostal do ulic i Markétu Kozlovou. "Špatná rozhodnutí Brna se nasčítala, takže zatímco skvělé projekty jako Scala končí (univerzitní kino, které bylo před rokem uzavřeno kvůli nevyhovující statice budovy - pozn. red.), protože chybí peníze, investují se miliardy do megalomanských plánů, jako je zbytečná multifunkční hala nebo lanovka, které ohrožuje přírodu," říká studentka.
Souzní s ní další z demonstrantů, který se představuje jako Daniel. "Když jsem viděl plány poprvé, říkal jsem si, to je dobrý, proč ne. Trasu, kterou má lanovka obsluhovat, jezdím každý den. Později jsem ale zjistil, že by mi cestu zkrátila jen o minutu, a ještě za cenu ohrožení přírody. Proto jsme teď tady. Vadí mi ta lidská rozpínavost, která je zbytečná," míní.
Za organizací protestů i petice proti lanovce, která získala přes pět tisíc podpisů a podpořili ji politici, umělci a aktivisté, stojí inciativa Černá křídla nad Brnem. Sdružuje ornitology i ekology z několika organizací.
Zastupitelé veřejnou diskusi odmítli
Brněnští zastupitelé petici jen vzali na vědomí, vedení města za projektem stojí. Radní trvají na tom, že stavba má dopravní smysl, přírodu neohrozí a navíc poskytne i zajímavou atrakci pro turisty. Stavbu kritizují zejména opoziční politici Zelených, Pirátů a hnutí Žít Brno.
Jediné překvapení při jednání způsobil radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS), když sdělil, že posudky pro lanovku již existují, ale neukáže je. "Dopravní podnik studie má, přirozeně je ale nezveřejňuje, protože vystupuje jako jedna ze stran soudního sporu," sdělil.
Stavbu provází kontroverze i ohledně zhotovitele projektové dokumentace, která zatím vyšla na 12 milionů korun. Tím je firma developera Jaromíra Černého, který v minulosti poslal hnutí ANO dary v hodnotě téměř milion korun. ANO je v brněnské koalici, Černý vlastní pozemek pod plánovanou mezistanicí, jak dříve zjistily Seznam Zprávy.
Opoziční zastupitelka za Zelené a Žít Brno Jasna Flamiková navrhla hlasovat o veřejném projednání záměru na stavbu lanovky, aby se do diskuse mohli zapojit Brňané. Kritizovala, že na rozdíl od jiných velkých investic město o lanovce mnoho informací nesděluje. Zastupitelé ale její návrh zamítli.