Jednou z priorit ministra školství Petra Gazdíka (STAN) je změnit podobu maturit. Odborníci nyní řeší, jak by zkoušky měly vypadat. Jedním z návrhů je, že by se skládala profesní nebo vysokoškolská maturita. První typ by umožňoval výkon povolání vyžadujících maturitu, druhý vstup na vysokou školu. Někteří ředitelé škol ale míní, že změn bylo dost a chtějí, aby maturita zůstala ve stávající podobě.
Ředitelka Gymnázia Budějovická v Praze 4 Zdeňka Bednářová
Měly by se podle vás změnit maturitní zkoušky a z jakého důvodu ano/ne?
Myslím, že jednotné pojetí maturity by se mělo změnit. Důvody jsou různé a jistě budou uvádět různé důvody i ředitelé jiných typů středních škol než ředitelé gymnázií. Především, maturitní zkouška nemá být jednotná pro všechny typy středních škol. Maturanti by měli mít možnost vybrat si ze dvou úrovní maturity - komplexní (to je ta současná) a profesní, která by podle návrhu think-tanku Univerzity Karlovy Vzdělávání21 byla bez státní části a měla by nižší úroveň. Absolvent profesní zkoušky by ale měl možnost dodělat si komplexní maturitu a jít na vysokou školu.
Státní maturitní zkouška má dnes ale jen jednu úroveň. Ať žák chodí na gymnázium, lyceum, odbornou školu, nebo učiliště, maturuje totožně. Výsledky jsou pak nesrovnatelné. Pro jednu skupinu žáků je maturita lehká, pro druhou až příliš obtížná. To by žákům učilišť a středních odborných škol mohlo pomoci. Nemuseli by skládat státní maturitu, ale pouze profilovou zkoušku danou školou a maturitu by stejně získali.
Maturita by se podle mě tedy měla rozdělit na dvě úrovně. Tím by došlo ke snížení počtu žáků, kteří sice absolvovali střední školu, ale nezvládli maturitní zkoušku a oficiálně tak mají jen základní vzdělání. Na gymnáziích by také měla zůstat možnost konat zkoušku formou obhajoby maturitní práce, na odborných školách pak ve verzi absolventské práce.