Praha - Dát si nedlouho před řízením auta jedno pivo by už nemuselo představovat riziko, že za to bude motorista přísně potrestán.
Expertní komise, kterou jmenoval ministr dopravy Aleš Řebíček, aby připravila návrhy na změnu dopravních pravidel i trestů za jejich porušení, se bude zabývat i možností tolerance velmi nízkého množství alkoholu v krvi.
Na jednání komise to prosadilo sdružení Autoklub, které konkrétně hovoří o limitu 0,2 až 0,3 promile. "To ale neznamená, že chceme, aby motoristé pili alkohol. Nehody způsobené pod vlivem alkoholu by měly být tvrdě trestány," řekl Aktuálně.cz Václav Špička, který Autoklub ve zhruba třicetičlenné komisi zastupuje.
Testy na alkohol stojí stovky tisíc korun
O co tedy Autoklubu jde? Václav Špička tvrdí, že jeho návrh je jenom reakcí na realitu na českých silnicích.
Podle platných předpisů musí policisté odvést na odběr krve každého řidiče, kterému při orientační dechové zkoušce naměří byť jen nepatrné množství alkoholu. Jenže laboratoře hladiny nižší než 0,2 promile považují za nulové. Nelze prokázat, že řidič skutečně alkohol pil.
"Zůstávají ale stohy formulářů a účtů za testy," tvrdí Špička. Připomněl, že jeden test vyjde na asi 500 korun, přičemž jen v Praze se takových zkoušek dělá přibližně 700 ročně.
"To představuje zbytečně vynaložených 350 tisíc korun, a navíc poštovné, obálky obíhající mezi úředníky, jejich práce a další poplatky," řekl Špička.
Trest? Pokuta, trestné body a zákaz řízení
Za 0,3 promile řidiči hrozí až dvacetitisícová pokuta, tři trestné body a zákaz řízení až na jeden rok. Většina evropských států přitom malé množství alkoholu v těle řidiče toleruje, většinou jde o hranici 0,5 promile, jako tomu je například v Německu, Rakousku, ve Francii či Slovinsku.
Václav Špička připomněl, že počet nehod i usmrcených pod vlivem alkoholu představují jen asi čtyři procenta ze všech havárií a mrtvých na silnicích.
Evropská rada pro bezpečnost dopravy podle Špičky konstatovala, že se v Česku ze všech zemí Evropské unie snižuje počet smrtelných dopravních nehod způsobených alkoholem. Mezi lety 1996 a 2005 klesly o více než polovinu.
V loňském roce se stalo 7466 dopravních nehod, které zavinil řidič, který před jízdou pil alkohol. Oproti roku 2006 jde o 659 havárií více. Naopak mrtvých je o šest méně, celkem loni zahynulo 36 lidí.
- Čtěte dále: Každou osmou hodinu zemře na silnici člověk
I tak považuje ředitel dopravní policie Martin Červíček tento trend za nepříznivý a alkohol označil za jednu z priorit, na které se chce policie tento rok zaměřit. Mezi další patří především kontrola rychlosti.
Jenže podle Václava Špičky závažné dopravní nehody zaviní obvykle motoristé, kteří mají mnohem víc alkoholu než navrhovaných 0,2 až 0,3 promile.
Červíček: Nulová tolerance
Řediteli dopravní policie Martinu Červíčkovi se návrh Autoklubu na tolerování nízkého množství alkoholu nezamlouvá. "Nulová hranice je správná, v současnosti nejsem pro žádnou benevolenci," řekl Aktuálně.cz Červíček.
Dodal, že se nebrání takové úpravě předpisů, která by proceduru při měření alkoholu v krvi zjednodušovala. Například do určité hladiny by policisté mohli tento přestupek řešit přímo na místě a nemuseli řidiče vozit na krevní test, jak je tomu nyní. "Dnes už jsou moderní, kalibrované přístroje," dodal Červíček.
S tolerancí nízké hladiny alkoholu nesouhlasí ani ministerstvo dopravy. "Je to náš dlouhodobý postoj," řekl Aktuálně.cz mluvčí Karel Hanzelka. Jedním z hlavních důvodů je to, že by si motoristé mnohem více dopřávali pivo a další alkohol před tím, než by usedli za volant.
"Doufáme, že návrh Autoklubu na určitou toleranci alkoholu expertní komisí neprojde," poznamenal Hanzelka.
Osoba blízká i ochrana cyklistů
Při středečním jednání komise se experti dohodli, že kromě případné tolerance alkoholu se budou také zabývat problémem s takzvanou osobou blízkou. Jde o to, že mnozí řidiči, které například zachytila kamera při rychlé jízdě, se vymlouvají, že neřídili oni, ale jejich příbuzní - a jejich jméno odmítnou sdělit.
- Čtěte dále: Přednost chodců před tramvajemi? Zamítá se
Odborníci se také hodlají zabývat větší bezpečností cyklistů před automobily, anebo zákazem předjíždění vozidel v křižovatce.