Sezona nehod motorkářů začíná. Podívejte se, kde nejčastěji hrozí havárie i smrt

Michal Janko Johana Kofroňová Michal Janko, Johana Kofroňová
5. 7. 2024 15:44
Léto, víkend, mládí a silný stroj. Zní to jako ideální kombinace, mnohdy však končí tragicky. Při čtyřech z pěti nehod motorek dojde ke zranění, nebo dokonce smrti. Nejčastějším důvodem je nepřiměřená rychlost. Aktuálně.cz přináší mapu míst, kde se nehody stávají nejčastěji.
Video: Datavize Aktuálně.cz

Mezi Českým Krumlovem a Lipnem se loni v létě proháněl až třísetkilometrovou rychlostí a ještě se u toho natočil. Tím motorkář upoutal pozornost policie, která po něm vyhlásila pátrání. "Během své jízdy nebezpečně předjížděl v místech, kde je to zakázané. Nejvyšší povolenou rychlost překračoval i v obci Černá v Pošumaví, kterou se místy řítil rychlostí přesahující 120 kilometrů v hodině," uvedli policisté.

Většina motorkářů, kteří čas od času neudrží svůj stroj na uzdě, se do policejních statistik na rozdíl od tohoto hazardéra nezapíše. Naštěstí. Takový zápis je totiž často spojen s odvozem sanitkou, někdy dokonce pohřebním vozem. 

Z údajů za poslední dva roky, které Aktuálně.cz poskytl Portál nehod, vyplývá, že nepřiměřená rychlost je hlavní příčinou 45 procent nehod zaviněných motorkáři. To je dvakrát více než u osobních aut a čtyřikrát více než v případě nákladních vozů.

Foto: Aktuálně.cz

Obecně platí, že s teplejším počasím vyráží na silnice více motorkářů. Téměř polovina všech bouraček se odehrává v létě. Zatímco v březnu za poslední dva roky havarovalo na motorce dva tisíce lidí, v červnu, červenci i srpnu počet nehod v každém z měsíců přesáhl sedm tisíc.

Foto: Aktuálně.cz

Teplé slunečné sobotní odpoledne na silnici první třídy vinoucí se zatáčkami náročnějším terénem - to je typická scéna pro tragédii. Vedle velkých měst svítí v mapě nejčastějších nehodových lokalit známé motorkářské trasy, jako jsou serpentiny z Červenovodského sedla v Orlických horách, nedalekého Červenohorského sedla v Hrubém Jeseníku nebo silnice číslo 50 přes Chřiby ve Zlínském kraji. 

"Tyto rekreační trasy lákají táhlými klesáními, která střídají vzrušující zákruty. Motorkáři bohužel často podcení kvalitu povrchu vozovky, přecení své síly a vlétnou do zatáčky příliš rychle. Následky bývají tragické," popisuje Jan Chalas, datový expert ze společnosti Datafriends.

Statistiky také ukazují, že čím jsou motorkář i jeho stroj mladší, tím vyšší je riziko nehody. Starší jezdci na starých motorkách bourají jen minimálně. Vůbec nejčastější je kombinace řidiče ve věku 18 až 31 let a motorky mladší pěti let. Ta se vyskytla u 1574 z celkového počtu 11 695 nehod.

Nehody motorkářů jsou zvláště nebezpečné, protože ke zranění při nich dojde v 80 procentech případů. Pokud se vezmou v potaz všechny dopravní nehody v Česku, je to přesně naopak - jen u pětiny je někdo zraněn. 

Nehody, kde je jedním z účastníků motorkář, jsou také mnohem fatálnější. Při každé čtyřicáté někdo zemře. U všech nehod to je každá dvoustá. Motorkáři jsou při pádu mnohem méně chráněni, nejohroženějšími částmi těla jsou hlava, páteř a ruce. Při nehodách může dojít až k vytržení nervových kořenů z oblasti krční míchy, každý z nich řídí konkrétní část ruky. Pokud k tomu dojde, hrozí ochablost horních končetin a porucha jejich citlivosti.

"I přes současné pokroky v operačních postupech je možné dosáhnout částečného návratu funkce ruky ve zhruba 60 až 80 procentech. I to však znamená, že motorkář se za řídítka svého motocyklu zpravidla už nikdy vrátit nemůže. Měl by proto znát možná rizika ještě před svojí riskantní jízdou s nepřiměřenou rychlostí," uvedla pro Portál nehod šéfka asociace Záchranný kruh Veronika Krajsová.

 

Právě se děje

Další zprávy