Špína za čtyři miliardy, to byla volební kampaň v USA

Radim Klekner Radim Klekner
4. 11. 2010 16:10
Nikdy nebyla předvolební kampaň v USA vedena tak negativně. S cílem pošpinit protivníka
Američané se ve volbách do Kongresu vytáhli. Ještě nikdy nebyla předvolební kampaň tak agresivní jak letos
Američané se ve volbách do Kongresu vytáhli. Ještě nikdy nebyla předvolební kampaň tak agresivní jak letos | Foto: Reuters

Washington - Ještě nikdy v dějinách USA nebyla atmosféra v zemi před volbami do Kongresu tak vyhrocená jako letos. V žádných jiných volbách nepoužívali kandidáti tak často negativní kampaň zaměřenou na očernění soupeře. A žádné volby nestály tolik peněz.

Zbláznila se Amerika nebo jen obě velké strany ztratily všechny zábrany a podle toho se také chovaly?

Americká předvolební kampaň probíhá tradičně ve velkém stylu. Ta letošní byla ale naprosto výjimečná.

Ekonomika USA navzdory 700 miliardám dolarů vládní pomoci bankovnímu sektoru stále neroste způsobem, který by umožnil snížení téměř desetiprocentní nezaměstnanosti. Miliony Američanů upadly do chudoby a pověstné světlo na konci tunelu je v nedohlednu.

Změnit poměr sil v Kongresu bylo letos mnohem snazší než v předchozích volbách a protistrana se této změně vehementně bránila.

"Většina peněz stále končí v rukou elit, široké masy ale nemají dostatek prostředků, aby financovaly svou spotřebu," řekl v rozhovoru pro internetový deník Spiegel online ekonom Robert Reich, bývalý ministr práce v Clintonově administrativě. "Lidé jsou frustrovaní, a tak se otevřel prostor demagogům."

Co ale způsobilo, že kampaň před volbami byla tak hysterická a tak často se v ní používaly podpásové metody? Základem všeho byl fakt, že konzervativci ovládaný Nejvyšší soud povolil, aby velké korporace vložily do kampaně obrovské částky peněz, aniž by příjemce musel uvádět, kdo je jejich dárcem.

Stamilionové sumy použily reklamní agentury pověřené výrobou předvolebních spotů po svém. Zaplavily televizní kanály, rozhlas a internet lavinou výkřiků sledujících jediný záměr.

Udělat z protikandidáta zlosyna, který chce Ameriku zavést do horoucích pekel.

Moji dceru ne!

Prim v tomto směru hrálo konzervativní hnutí Tea Party, které nečekaně uspělo v primárkách Republikánské strany, demokraté ale stoupencům "čajového dýchánku" nezůstali nic dlužni.

"Írán začíná s výrobou atomové bomby! Poušť u Perského zálivu se topí v ropě! A nám stoupá nezaměstnanost! Víte, kdo za to všechno může? Přece Harry Reid!"

Tak se do šéfa demokratické většiny v Senátu Harryho Reida pustila kandidátka Tea Party v Nevadě Sharron Angleová.

Jako Tálibán-Dana líčil svého protivníka ve volbách do Sněmovny reprezentantů Dana Webstera demokrat Alan Grayson. Zcela přitom ignoroval skutečnost, že islámské právo šaría, podle kterého musí být ženy ve všem podřízeny mužům, Webster ve své kampani naopak kritizoval.

Republikánský guvernér Texasu Rick Perry měl zase údajně v úmyslu nařídit povinné očkování jedenáctilých dívek pomocí látky zabraňující přenosu pohlavních nemocí.

"Moji dceru ne!" vykřikovali aktivisté Asociace demokratických senátorů. Perry chtěl přitom děti nechat očkovat proti papilomavirům způsobujícím nádory sliznic a kůže.

"Zlou čarodějnicí z Východu" byla ve spotech republikána Johna Dennise parodujících hollywoodský muzikál "Kouzelník z města Oz" demokratická šéfka Sněmovny reprezentantů Nancy Pelosiová.

Operaci Pouštní bouře v narážce na bleskovou válku proti Iráku z roku 1991 slibovala demokratům na svém videu další z kandidátek Tea Party Pamela Gormanová. Fiktivní pustinou pobíhala na spotu se samopalem v ruce. "Chcete změnit Kongres?" volala bojovně. "Patřičný kalibr na to máme!"

Řada médií tak letošní souboj o křesla v Kongresu po právu označila za "nejšpinavější" v historii Spojených států.

DDR to se Zdí svedla také

Negativní kampaň příliš nevyužíval další příslušník hnutí čajového dýchánku Joe Miller usilující o senátorský post na Aljašce. V kampani namířené proti ilegálním přistěhovalcům pronikajícím do USA přes hranici s Mexikem se zato nechal inspirovat Berlínskou zdí.

"DDR dokázala své hranice účinně chránit proti těm, kdo se je snažili narušit," tvrdil ve svém předvolebním spotu. "Když to dokázalo východní Německo, dokážeme to my také."

Zcela zapomněl na to, že komunistický režim NDR své území rozhodně nechránil před přistěhovalci. Naopak snažil bránit těm, kdo toužili po svobodě, aby utíkali na Západ.

Podle skupiny politologů sdružených kolem profesorky Eriky Fowlerové z Wesleyanské univerzity v connecticutském Middletownu stály letos kongresové volby celkem čtyři miliardy dolarů. Dvě třetiny této částky přitom využili republikáni, zbytek demokraté.

Fowlerová a její tým také spočetli, že v duchu negativní kampaně bylo počínaje 1. zářím vedeno padesát procent televizních spotů Demokratické strany a 56 procent spotů republikánů.

A jak v Evropě?

Přituhuje ovšem také na opačné straně Atlantiku. Letošní předvolební kampaň ve Velké Británii se nesla ve znamení ostrých osobních útoků, jimiž vůdce liberálů Nicka Clegga zasypal šéf Konzervativní strany David Cameron.

Oba politici si nakonec padli kolem krku, když se Cameron stal předsedou vlády a Clegg vicepremiérem.

Cílem nevybíravé kritiky ze strany opozice, vedené často v osobní rovině, je francouzský prezident Nicolas Sarkozy či italský premiér Silvio Berlusconi, jakkoli každý z jiného důvodu.

Silně negativní kampaň proti svému politickému konkurentovi vedly v letošních parlamentních volbách v Česku ODS i ČSSD.

Otázkou ovšem zůstává zda agresivní styl prezentovaný na předvolebních plakátech obou stran a zjevně inspirovaný kampaní ve Spojených státech voliče spíše neodradil.

ODS i ČSSD ztratily přibližně třetinu svých někdejších příznivců. To, co zabírá v USA, nemusí nutně zabírat v Evropě.

 

Právě se děje

Další zprávy