Počasí letu nepřeje. Solar Impulse musel přistát v Japonsku

Petr Jemelka Petr Jemelka
Aktualizováno 1. 6. 2015 16:58
Sedmá a nejtěžší etapa letu kolem světa ve stroji poháněném výhradně slunečním svitem se odkládá na neurčito. Letět v současných podmínkách by mohlo pilota ohrozit na životě.
Start Solar Impulse 2 na letišti v čínském Nan-ťingu.

Havaj - Pět dní a pět nocí, jeden pilot a jeho 8000 kilometrů dlouhý let bez jediné kapky paliva.

Tak by se dal shrnout do jedné věty plán nejtěžší a nejnebezpečnější etapy historické pouti stroje Solar Impulse 2, který byl zkonstruován, aby - poháněný pouze slunečním svitem - jako první na světě obletěl Zemi. 

Počasí se ale k dobrodruhům obrátilo zády. Během sedmé fáze letu, na cestě z čínského Nan-ťingu na Havaj, tedy napříč Pacifikem, se totiž prudce zhoršily povětrnostní podmínky a pilot André Borschberg dostal po šestatřiceti hodinách ve vzduchu doporučení, aby raději neplánovaně přistál v Japonsku, konkrétně na letišti v Nagoji, kde se svým strojem dosedl v 16:49 SELČ. hodinou SELČ.

Pokračování historického letu kolem světa se tedy odkládá na neurčito.

Nejsme šílenci

"Nejsme žádní ztřeštěnci. Jsme inovátoři a bezpečnost je naší prioritou. Každý je z letounu a jeho cesty nadšen, ale počasí nevyhovuje. Přistaneme v Nagoji a počkáme, až se umoudří," řekl novinářům pilot stroje Solar Impulse 2 Bertrand Piccard, který zatím poslední fázi letu sledoval ze Země.

Energii čtyřem motorům experimentálního stroje dodává 17 000 solárních článků, které jí dokážou nakumulovat tolik, že je Solar Impulse 2 schopen létat i v noci. Teoreticky by tedy mohl zůstat v oblacích nepřetržitě.

Zdržení přišlo už Nan-ťingu, kde byl start odkládán po celý měsíc. Solar Impulse totiž potřebuje příhodný vítr a přes den jasnou oblohu. Pokud je zataženo, baterie se plně nedobijí.

Blížil se bod, z něhož už není návratu

Zelenou nakonec Švýcar Andre Borschberg dostal v neděli ve 20:39 SELČ. V pondělí brzy ráno se ale počasí na plánované dráze letu, jak již bylo řečeno, prudce zhoršilo a pilot dostal pokyn, aby létal v kruhu a vyčkal. Po několika hodinách pozemní řízení rozhodlo, že bude rozumnější let přerušit.

Kdyby totiž pilot pokračoval, mohl by se dostat do situace, kdy by bylo jedinou možností vyskočit na padáku a letadlo obětovat.

Kvůli dalšímu zdržení už piloty začíná tlačit čas. Přáli si totiž přeletět Pacifik a Ameriku dřív než v srpnu vyvrcholí sezona hurikánů.

Příští zastávka Amerika

Od března, kdy se stroj vznesl z Abú Dhabí, už přistál v ománském hlavním městě Maskatu, indických městech Ahmadábád a Váránasí, v Mandalaji na Barmě a na letištích Čchung-čching a Nan-ťing v Číně.

Po Havaji by měl Solar Impulse 2 navštívit ještě Phoenix, přistát někde na středozápadě USA, v New Yorku, někde na severu Afriky a pak už by se měl v červenci nebo v srpnu vrátit do Abu Dhábí, odkud 9. března odstartoval.

Pouť by měla trvat pět měsíců, z toho vlastní let 25 dní. Celá trasa je dlouhá okolo 35 000 kilometrů.

Švýcarští piloti Piccard a Borschberg se projektem snaží podpořit využívání sluneční energie.

Větší rozpětí než Jumbo Jet

Aby vše fungovalo, jak má, nesměla hmotnost Solar Impulse 2 překročit 2,3 tuny. Piloti, kteří se po mezipřistání střídají, se tak musí během cesty kolem světa poskládat do prostoru 3,8 metru čtverečního.

"Abychom mohli náš sen uskutečnit, museli jsme naplno využít každičký watt a uchovat jej v bateriích. Solar Impulse je první letoun na světě, který se přiblížil nepřetržitému letu," vysvětlil před startem André Borschberg.

K uskladnění přebytečné energie během dne byly využity lithium-polymerové akumulátory s energetickou hustotou 260 watthodiny na kilogram. Baterie tvoří celou čtvrtinu váhy letadla.

Kvůli úspoře hmotnosti je stroj z 80 procent vyroben z uhlíkových vláken a kabina není vybavena topením ani klimatizací. Křídlo je delší než - 150krát těžší - Boeing 747. Ty pohánějí čtyři vrtulové motory o výkonu čtyřikrát osmnáct koní.

 

Právě se děje

Další zprávy