Káhira/Moskva - Příčinou víkendového leteckého neštěstí je zřejmě výbuch v jednom z motorů. Podle ruské agentury TASS k tomuto závěru došel tým egyptských vyšetřovatelů.
V Airbusu A321, který se v sobotu zřítil nad Sinajským poloostrovem, zahynulo všech 217 pasažérů i sedm členů posádky, většinou občanů Ruské federace.
Agentura s odvoláním na egyptská média uvádí, že vyšetřovací komise ke zmíněnému závěru došla po prozkoumání nalezených černých skříněk.
Zdroj přímo z komise deníku Al-Masry Al-Youm sdělil, že výbuch mohl být dokonce tak silný, že mohl zasáhnout všechny motory najednou. Teroristickému útoku podle něj nic nenasvědčuje.
Terorismu nic nenasvědčuje
"Analýza dat dokládá mohutnou explozi, okamžité vysazení všech motorů, vzplanutí části trupu a rozpad letadla ještě ve vzduchu," cituje TASS ze zprávy vyšetřovatelů.
Dosud se přitom spekulovalo o čtyřech možných - více či méně pravděpodobných - příčinách neštěstí: technické závadě, lidském pochybení, útoku zvenčí a výbuchu na palubě.
"Vyšetřování zatím neukázalo na žádnou sovislost s terorismem," cituje egyptská média server Russia Today. Z místa neštěstí byly odebrány vzorky, které mají určit, zda se na palubě nacházela výbušnina, nebo zda za explozi může mechanické selhání.
Zatímco černá skříňka zaznamenávající letová data neštěstí přežila bez úhony, druhou se vyšetřujícímu týmu podle německého Spolkového úřadu pro vyšetřování leteckých neštěstí zatím analyzovat nepodařilo. Druhá z černých skříněk nahrává komunikaci v kokpitu.
Airbus A321 ruských aerolinek Kogalymavia se zřítil 31. října ráno, zhruba 22 minut po startu z egyptského letoviska Šarm aš-Šajch. Mířil do Petrohradu. Trosky byly nalezeny několik desítek kilometrů jižně od pobřežního města El-Aríš v egyptském guvernorátu Severní Sinaj. Neštěstí nikdo nepřežil.
Letoun se podle převažujícího názoru rozpadl přímo ve vzduchu, svědčí o tom mimo jiné i to, že trosky jsou rozesety na velké ploše.
"Všechny znaky svědčí o faktu, že destrukce letounu nastala ve vzduchu a ve velké výšce," naznačoval ještě v pondělí šéf ruské federální agentury pro leteckou dopravu (Rosaviacija) Alexandr Něradko.
Stroj byl ve špatném stavu, tvrdí zaměstnanci
Stroj, vyrobený v roce 1997, byl podle zaměstnanců aerolinek ve špatném stavu. Jedna z letušek vypověděla, že se piloti a letušky modlili, když zrovna na této lince měli službu. "Znám tento stroj. Říkali jsme mu ´Julia´. Problémy začaly před čtyřmi měsíci, postupně mu vypovídaly různé přístroje," uvedla.
Aerolinky Kogalymavia nicméně taková tvrzení odmítly s tím, že letadlo nedávno prošlo kontrolou. Ta u motorů proběhla podle vyjádření zástupce ředitele společnosti Alexandra Smirnova 26. října, tedy pouhých pět dnů před tragédií.