Noviny v USA i Česku zažívají strmý pád

Roman Gazdík
17. 11. 2009 13:20
Přišly v poslední době o desetinu čtenářů. Ztrácejí i giganti jako New York Times.
Foto: Aktuálně.cz

* 379 amerických deníků přišlo v průměru o více než deset procent svých zákazníků * Pouze jeden deník z největších 25 rostl, a to jen minimálně. * Vydavatelé bojují zvyšováním cen a přemýšlejí o zpoplatnění internetových edicí

Washington - Americké noviny zažívají nejstrmější pád ve své historii. Během posledního roku přišly deníky v USA o desetinu svých zákazníků. Tratily i u nás známé značky Los Angeles Times, New York Times a Washington Post. O post jedničky na americkém trhu přišel list USA Today.

Vyplývá to ze statistik Rady pro audit novinového nákladu (ABC), tělesa financovaného nakladateli, reklamními agenturami a zadavateli reklamy. ABC se zabývala náklady novin v mezi dubnem a zářím letošního roku a porovnávala je se stejným obdobím loni.

Jedničkou ve Spojených státech se stal deník Wall Street Journal, který jediný přesáhl dvoumilionovou hranici. Měl v průměru náklad 2 024 269 kusů.

Jedná se o jeden z mála deníků, který si polepšil, a to o 0,61 procenta. U většiny z nich tomu však bylo přesně naopak. V průměru přišlo 379 deníků o 10,6 procent svých zákazníků.

Ztratily Washington Post (6,40%), New York Times (7,28%) i Los Angeles Times (11,05%). Jeden z největších propadů zaznamenala tradiční jednička a nynější dvojka trhu na USA Today (17,15%).

Wall Street Journal, jediný z 25 největších deníků, který získal
Wall Street Journal, jediný z 25 největších deníků, který získal | Foto: Wall Street Journal

Smutným rekordmanem největších pětadvaceti deníků se stal San Francisco Chronicle, který spadl na 251 tisíc výtisků a ztratil tak celou čtvrtinu čtenářů.

Celosvětový mediální trh prochází nyní velkými změnami a tištěné noviny se potýkají s útěkem čtenářů na internet.

Podle agentury AP pokles čtenářstva amerických deníků také odráží zvýšení prodejní ceny, kterým se vydavatelé snažili částečně kompenzovat ztrátu inzerentů. Výnosy z reklamy přinášejí tištěným médiím o dvacet miliard méně oproti období před deseti lety.

Další příčinou bylo omezení distribuce do zapadlejších koutů USA, kam už nebyla rozvážka novin rentabilní.

Speciálním případem je USA Today, který považuje za příčinu svého katastrofálního výsledku problémy leteckého průmyslu a propad pasažérů aerolinek způsobený ekonomickou krizí. Deník je totiž zdarma nabízen při vstupu do letadel.

Pětice gigantů:

  • Wall Street Journal  2,024,269 výtisků +0.61%
  • USA Today 1,900,116 výtisků -17.15%
  • New York Times 927,851 výtisků -7.28%
  • Los Angeles Times 657,467 výtisků -11.05%
  • Washington Post 582,844 výtisků -6.40%

(průměrný denní náklad v období duben až září 2009, plus nárůs/pokles oproti stejnému období předchozího roku)

Vydavatele však může uspokojovat, že ztráta čtenářstva se automaticky nerovná nižším ziskům. Příkladem může být zmíněný San Francisco Chronicle, který přes ohromující propad nákladu podle jeho ředitele Marka Adkinse vydělal mezi dubnem a zářím letošního roku více než ve stejném období loni.

Důvod? Adkins tvrdí, že za to může zvýšení ceny předplatného, které ztrátu čtenářstva pokrylo. Nárůst zisku údajně zaznamenaly i mediální skupiny New York Times Co. a McClatchy Newspapers.

Za donášku až domů si nyní San Francisco Chronicle týdně dle agentury AP účtuje 7,75 dolaru (pravidelné vydání vychází pětkrát týdně), o tři dolary více než dříve. Cena listu v pouličním prodeji se zvýšila ze 75 centů na dolar.

Trh s novinami se potýká s propadem dlouhodobě. V období říjen 2008 až březen 2009 se náklad snížil o 7,1 procenta oproti období říjen 2007 až březen 2008. Mezi dubnem a zářím 2008 pak o 4,6 procenta oproti stejnému období roku 2007.

Deníky tak hledají nový úspěšný byznys model. Mnohé řeší situaci i propouštěním. New York Times například nedávno oznámil, že ve své redakci zruší do konce roku stovku pracovních míst. Sto pracovních míst přitom zrušil už loni. The New York times Co se také pokoušela marně prodat další známý deník - Boston Globe.

Jedním ze způsobů, jak si zajistit více peněz, o němž vydavatelé uvažují, je zpoplatnění části verzí deníků na internetu. Mediální magnát Rupert Murdoch dokonce v pondělí oznámil, že bude usilovat o to, aby Google neměl do jeho médií přístup při vyhledávání.

Rupert Murdoch
Rupert Murdoch | Foto: Reuters

Murdoch už dříve oznámil, že hodlá přístup na stránky svých médií zpoplatnit. Jeho News Corporation je druhou největší mediální společností na světě. V USA ve zpravodajství vlastní například televizní kanál Fox News a deníky New York Post a Wall Street Journal.

Zpoplatněním webových stránek novin si chtějí vydavatelé zajistit nejen více peněz z internetových vydání, ale také doufají v návrat čtenářů k tištěným vydáním. Otázkou je, jakým způsobem na to zareagují inzerenti, kteří se z tištěných médií částečně přesunuli právě na web.

Podobný trend poklesu čtenářů tištěných novin lze vysledovat i v Česku. Podle Unie vydavatelů poklesl meziročně v září náklad o deset procent. Největší propad, o dvacet tři procent, zaznamenaly Lidové noviny.

 

Právě se děje

Další zprávy