Nová čísla: Mezi zloději aut za hranicí dominují Češi

Zuzana Kleknerová Zuzana Kleknerová
29. 10. 2012 6:30
Pět let od vstupu Česka do Schengenu je bilance tristní. Závory padly i pro zloděje
Auta ukradená v Sasku, která se policii podařilo objevit v jedné garáži.
Auta ukradená v Sasku, která se policii podařilo objevit v jedné garáži. | Foto: Policejní ředitelství Oberlausitz-Niederschlesien

* Před pěti lety vstoupilo Česko do Schengenu. Aktuálně.cz v Německu detailně zmapovalo, jak se lidem bez hraničních závor žije. * V několika dílech seriálu popíšeme napjatou atmosféru na česko-polsko-německém pomezí, které ovládli "zloději z Východu". * Po reportáži a pohledu na drobnou majetkovou kriminalitu se tentokrát věnujeme krádežím aut.

Niesky/Zittau (od naší zpravodajky) - Německé pohraničí - jmenovitě ta část, která sousedí s Polskem a Českem - se mění v Mekku zlodějů aut.

Oproti zažitým představám tu ale nekradou převážně Poláci. Aktuálně.cz získalo novou statistiku, z níž vyplývá, že mezi dopadenými zloději v první půli letošního roku jasně dominovali občané České republiky.

Čísla policejního ředitelství Oberlausitz-Niederschlesien, příhraničního regionu na jihu Saska s asi 600 tisíci obyvateli, mluví jasně: od ledna do června 2012 tvořili Češi 41 procent všech chycených pachatelů krádeží osobních vozů.

Domácích Němců bylo mezi zadrženými 32 procent, Poláků 27 procent. Ještě loni přitom Češi netvořili ani desetinu dopadených zlodějů.

Fotoreportáž o zlodějích z česko-německého pomezí:

Německým prodejcům aut a majitelům autoservisů, kterým se auta ztrácejí přímo z oplocených pozemků a dílen, přitom začíná docházet trpělivost. A hrozí, že se přestanou spoléhat na - podle nich nedostatečně agilní a personálně podobsazenou - německou policii.

"Mnozí z nich říkají: Musíme se začít bránit sami," řekl Aktuálně.cz Uwe Henkel, šéf svazu majitelů autoservisů a obchodníků s auty Innung des KFZ-Handwerks Oberlausitz, jehož členem je momentálně 250 německých firem. "Takhle to už dál nejde," dodává.

Ve vzduchu se znovu vznáší slovo, které česko-německé pomezí ovládlo naposledy v polovině devadesátých let: ozbrojená domobrana.

Brutální metody zlodějů

Věta "Takhle to už dál nejde" zní v Německu, těsně za českými hranicemi, vůbec velmi často. S rokem 2007, kdy sousední Česko a Polsko vstoupily do takzvaného Schengenského prostoru, totiž padly hraniční závory nejen pro "slušné lidi", ale i pro zloděje.

Zloději to bez hraničních
Zloději to bez hraničních | Foto: Jan Langer

Převézt kradené auto přes hranici je teď mnohem snazší než dřív. A praktiky zlodějů jsou čím dál brutálnější.

V saské Žitavě, těsně vedle českého Hrádku nad Nisou, tento měsíc vnikli do autoservisu, zničili trezor zabudovaný ve zdi a vyndali z něj klíče od zaparkovaných aut zdejších zákazníků. Se dvěma vozy následně odjeli - i když čekaly na opravu.

Spolu s auty zloději odcizili pneumatiky, stroje a nářadí. Celkový "výdělek" za jedinou noc: hodně přes 13 000 eur. Policie po pachatelích pátrá.

"Pojišťovny už nás odmítají pojistit," říká Uwe Henkel. "Přitom - pokud firma nemůže uzavřít pojištění, je to pro ni de facto konec. O práci tak ze dne na den přijde třeba 20 až 30 lidí."

Neptat se. A nefotit

Sám Uwe Henkel ví, o čem mluví. Je majitelem velkého saského autosalonu, který se specializuje na prodej českých škodovek. Ve Škodě Octavia také jezdí a nedá na ni dopustit.

Uwe Henkel je jeden z mála okradených Sasů, kteří jsou o zlodějích z Česka a Polska ochotni mluvit s novináři.
Uwe Henkel je jeden z mála okradených Sasů, kteří jsou o zlodějích z Česka a Polska ochotni mluvit s novináři. | Foto: Jan Langer

Henkela pojišťovna donutila, aby investoval tisíce eur do zabezpečení firmy a přilehlého pozemku. Vše, co se na něm děje, teď snímají bezpečnostní kamery.

Záznamy z kamer předal po krádežích policii. Policie byla úspěšná, trest za mřížemi ve výši 7 a 12 let si teď mimo jiné odpykávají dva zloději z Polska.

Části jiných aut, které mu z autosalonu ukradli, se zase našly až na Ukrajině.

"Ostatní členové našeho cechu to mají podobně," říká úspěšný prodejce škodovek. Elke Pullwitt, tajemnice svazu, mu přitakává. S výjimkou Uweho Henkela ale o svých zkušenostech s novináři nikdo mluvit nechce.

Domobrana není, zatím

Zloději aut v Sasku už dávno nejsou osamělými mladíky v baseballových čepicích, kteří vozy kradou "pro vlastní potřebu". "Když sledujete záběry z kamer a vidíte, jaké mají vybavení, a to včetně střelných zbraní, připadáte si jako ve filmu o spektakulárním vyloupení banky," líčí Uwe Henkel.

Pojišťovny nutí provozovatele autosalonů a servisů, aby si pořizovali drahé zabezpečení. Jinak je nepojistí.
Pojišťovny nutí provozovatele autosalonů a servisů, aby si pořizovali drahé zabezpečení. Jinak je nepojistí. | Foto: Jan Langer

I proto se mezi saskými autoprodejci (a nejen mezi nimi) čím dál hlasitěji mluví o potřebě se adekvátně bránit. "Je pravda, že tu žádná domobrana není. To ale neznamená, že to nehrozí," upozorňuje šéf Innung des KFZ-Handwerks Oberlausitz.

Podle něj je jen otázkou času, kdy se okrádaní začnou sami bránit. "Každý tu ví, kde si může opatřit zbraň. Každý," říká.

Ostatně - v nedalekém Ebersbachu (kam jezdí Češi z Rumburku a okolí nakupovat do Kauflandu) se něco podobného stalo pět let po pádu železné opony. "Kolem tamního prodejce zbraní Fritze se semkla skupina asi deseti ozbrojených lidí," vzpomíná André Schäfer, vrchní komisař z policejního ředitelství Oberlausitz-Niederschlesien v Görlitzu, který tam tehdy působil jako pochůzkář.

"Pak ale někoho zmlátili a šli před soud. Vloupání poté ubylo," řekl Aktuálně.cz.

Kam mizí mazdy

Většina krádeží je dnes už na objednávku. Dokládá to i případ, který zrovna řeší policisté v Görlitzu.

Od května 2011 se v regionu vklíněném mezi Česko a Polsko ztrácejí nové mazdy - hlavně ty z řady Mazda 6 a Mazda 3. V Žitavě jich do konce letošního srpna zmizelo 20, v Görlitzu dokonce 39.

Policisté z Görlitzu denně řeší krádeže, které mají na svědomí
Policisté z Görlitzu denně řeší krádeže, které mají na svědomí | Foto: Jan Langer

Na policejním ředitelství v Görlitzu visí na nástěnce, kterou k poradám využívají skupiny specializované na odhalování přeshraniční trestné činnosti, informace o dvou nových případech. Podle vrchního komisaře Schäfera si někdo zjevně objednal konkrétní počet vozů, o něž má zájem.

Když se totiž policistům podařilo některou z odcizených mazd najít a zabavit, krátce poté zmizela z autosalonů nebo z ulice další, ta samá.

Ukázalo se, že minimálně část krádeží vozů Mazda 3 a 6 má na svědomí šestičlenný gang z Polska.

Proč Češi?

Právě rozbití polského gangu pak podle Schäfera může vysvětlovat to, proč teď mezi dopadenými zloději aut dominují Češi. "Než se zbytek (polského) gangu po zadržení kolegů přeskupí, chvíli to trvá. Na trhu pak vznikne díra, kam se tlačí další," vysvětluje.

Loni se kriminalistům z Görlitzu každopádně dostalo na stůl 26 případů odcizení vozidla, v nichž figurovali jako pravděpodobní pachatelé Češi. Letos, do začátku června, už takových případů bylo 31. A to je obrovský nárůst.

Dvacet aut ukradených za půl roku v regionu Oberlausitz-Niederschlesien policie našla v Polsku, 14 v České republice a 23 v Německu. Po 196 odcizených vozech chybí dál jakákoliv stopa.

 

Právě se děje

Další zprávy