Dennis Tajer z americké asociace pilotů v rozhovoru pro televizi CNBC prohlásil, že počasí je při letech čím dál drsnější a turbulencí při tom přibývá. "Pokud máte zapnutý bezpečnostní pás, je jedno, co nám matka příroda na palubě způsobí," odkazuje Tajer na doporučení být při letu připoutaný, kdykoli je to možné.
Turbulence mohou být způsobeny bouřkami, horami, silnými vzdušnými proudy, takzvanými jet streamy. "V případě Singapore Airlines se jednalo o turbulence v čistém vzduchu, kterým je obtížné se vyhnout, protože se nezobrazují na meteorologickém radaru v pilotní kabině," tvrdí Paul Williams, profesor atmosférických věd na univerzitě v britském Readingu.
"Turbulence čistého vzduchu je pohyb vzduchu způsobený atmosférickým tlakem, tryskovými proudy, vzduchem kolem hor, studenými nebo teplými povětrnostními frontami nebo bouřkami," uvádí se na internetových stránkách Federálního úřadu pro letectví (FAA).
Američtí piloti jsou někdy na hlášení o turbulencích předem upozorňováni Federálním úřadem pro letectví, meteorologickými týmy leteckých společností nebo dokonce jinými piloty letícími před nimi. Piloti mají ve svých iPadech i funkci hromadného získávání dat. "Pokud se iPad v držáku hýbe, hlásí mi, že před námi letí letadlo, které prolétává "výmoly" na obloze," popsal funkci Tajer.
Turbulence se však mohou objevit i bez varování. "Letecké společnosti budou muset začít přemýšlet o tom, jak zvýšený počet turbulencí zvládat. Každá další minuta strávená cestováním v turbulencích zvyšuje opotřebení letadla a riziko zranění cestujících a letušek," říká Mark Prosser, výzkumný pracovník v oblasti meteorologie z University of Reading.
Studie této univerzity uvádí, že za posledních čtyřicet let se v důsledku klimatických změn zvýšil výskyt silných turbulencí o 55 procent. Williams, který je spoluautorem studie, řekl televizi CNN, že se domnívá, že se silné turbulence "mohou v příštích desetiletích zdvojnásobit nebo ztrojnásobit".
Williamsova analýza také předpověděla, že v příštích desetiletích bude turbulencí v čistém vzduchu na celém světě výrazně přibývat. "Obvykle lze při transatlantickém letu očekávat 10 minut turbulencí," tvrdí. Tato doba se podle Williamse může prodloužit na 20 minut nebo na půl hodiny.
A jsou v tomto ohledu jedny cesty horší než druhé? Po analýze přibližně 150 tisíc různých letových tras zjistila webová stránka Turbli, která se zabývá předpovědí turbulencí, že nejvíce "hrbolatá" je cesta mezi chilským Santiagem a mezinárodním letištěm Viru Viru v Bolívii, na druhém místě je pak trasa mezi Almaty v Kazachstánu a hlavním městem Kyrgyzstánu Biškekem.