Marseille - Někteří lékaři, kteří hovořili s pilotem Andreasem Lubitzem, zřejmě mohli zabránit tragickému březnovému pádu airbusu společnosti Germanwings, jenž si vyžádal 150 mrtvých.
Bylo jim jasné, že pilot není v pořádku a neměl by nést odpovědnost za cestující na palubě.
Informace se však nedostala k Lubitzově zaměstnavateli, tedy k aerolinkám Lufthansa, a to proto, že německé zákony neumožňují lékařům sdělovat komukoliv údaje o pacientech. Pokud neusoudí, že se osoba, kterou vyšetřují, nedopustí zločinu.
41 lékařů
Lubitz v posledních letech navštívil 41 lékařů, z toho sedm během měsíce před pádem letadla Germanwings. O problémech pilota nepromluvil ani jeden z nich.
Pozůstalým po obětech tragédie to řekl francouzský prokurátor z Marseille Brice Robin. Podle něj se justice zabývá obviněním z neúmyslného zabití. Mířit může na Lufthansu - jakožto majitele Germanwings - kvůli tomu, že nad Lubitzem nezajistila dostatečný lékařský dohled.
"Trestní stíhání za vraždu není možné, protože pachatel zemřel," prohlásil Robin podle agentury AFP.
Podle něj byl Lubitz letos v únoru deset dní na nemocenské a bral léky, které vyžadovaly častější lékařskou kontrolu a úpravu. Více to nekonkretizoval.
Diazepam, kyanid...
Německý deník Süddeutsche Zeitung zveřejnil nové informace o tom, co hledal pilot na webu ve svém počítači, zabaveném policií po pádu airbusu.
Potvrdilo se, že pátral po způsobech, jak se zabít. Vyhledával informace o diazepamu, kyanidu a o míchání léků a látek, které mohou člověku přivodit smrt.
Lufthansa už dříve potvrdila, že osmadvacetiletý muž náraz v Alpách dopředu plánoval, a podle dráhy letu usoudila, že tak chtěl učinit už na trase Düsseldorf - Barcelona.
Záměr se mu podařilo uskutečnit při zpátečním letu 9525 do Düsseldorfu, když dal prvními pilotovi do kávy močopudný prostředek a když kolega odešel na toaletu, zamkl se v kokpitu.
Náraz do horského srázu ve francouzských Alpách nepřežil 24. března nikdo ze 150 lidí na palubě.
Deprese nezpůsobila, co se stalo
Z informací, které lékaři podali vyšetřovatelům, rovněž vyplývá, že se Lubitz obával problémů se zrakem, a dokonce úplné ztráty zraku. Není ale jasné, zda skutečně nějakými potížemi s viděním trpěl. Svěřil se nicméně s obavou, že když firmě nahlásí své zdravotní problémy, přijde o práci.
Šéf německé společnosti Carsten Stohr tento týden na konferenci v Miami uvedl, že čin, který spáchal Lubitz, je obtížné předvídat a že samotná deprese není důvodem k zásahům proti pilotům.
"Musíme rozlišovat mezi depresí a jinými mentálními poruchami. Deprese je rozšířená nemoc a sama o sobě nezpůsobila to, co se stalo," řekl Stohr na konferenci v Miami.
Ředitel společnosti Malaysia Airlines Christoph Muller na stejném fóru řekl, že podobným případům mohou pomoci předejít všichni členové posádek letadel. Pokud mají podezření o psychickém stavu nebo chování někoho z kolegů, měli by na to upozornit.