New York - Hidžáb, jeden z nejvíce viditelných symbolů islámské kultury, čím dál více proniká do módních reklam i na přehlídková mola.
Šátky zakrývající vlasy a krk vyrábí velké módní značky od těch luxusních typu Dolce & Gabbana až po sportovní, jako je například Nike.
Řada muslimských žen si na veřejnosti zakrývá hidžábem hlavu na znamení zdrženlivosti a cudnosti, kritici v něm zase spatřují symbol ženské podřazenosti.
V jednom se ale všichni, a obzvlášť oděvní firmy, shodnou. Z hidžábu se dají vytřískat velké peníze.
"Mladé muslimky jsou rozhodně dobré pro byznys," řekla agentuře Reuters Šelína Džanmohamedová, viceprezidentka společnosti Ogilvy Noor. Ta se zabývá poradenstvím v oblasti módy zaměřené na muslimskou klientelu.
"Je to obrovský trh. Mladé muslimky mají o značkách neuvěřitelný přehled a rády utrácejí," dodává Džanmohamedová.
Prostředek integrace
Jednou ze značek, které se snaží tento trh dobýt, je i největší výrobce sportovní obuvi a oblečení Nike. Ten nedávno oznámil, že na jaře příštího roku začne prodávat hidžáb z prodyšného materiálu.
Nike je tak první velkou firmou, která bude vyrábět islámský šátek určený pro sport.
"Je to záležitost pouze posledních dvou, možná až tří let, co si velké módní značky uvědomily, že mladá muslimská klientela představuje velmi lákavou příležitost," dodává k tomu Džanmohamedová.
V roce 2015 činily příjmy z "cudné módy", kterou si kupovaly muslimské ženy, 44 miliard dolarů (téměř bilion korun). Ukázal to celosvětový ekonomický přehled, který si nechala vypracovat agentura Thomson Reuters.
V témže roce začaly nabízet muslimskou módu značky Dolce & Gabbana, Uniqlo a Burberry.
Džanmohamedová, která zároveň napsala memoáry "Láska v islámském šátku", je přesvědčena, že zobrazování hidžábu v rámci digitální komunikace a světa módy je krokem kupředu. Především pak v integraci muslimů do západního světa.
"Pro mladé lidi je mimořádně povzbuzující, když se mohou s někým ztotožnit," zdůrazňuje. "Je to to nejmenší, co spotřebitelé očekávají, a každý, kdo nejde s tímto trendem, zůstává pozadu."
Modelka v hidžábu
V červnu časopis Vogue Arabia, blízkovýchodní verze slavného módního magazínu, uveřejnil na své titulní stránce fotografii americké modelky somálského původu Halimy Adenové. Měla na sobě hidžáb.
"All eyes on Halima Aden": 19-year-old St. Cloud model appears on cover of June's Vogue Arabia. https://t.co/2k4fZf9jSr pic.twitter.com/lVgXFIdOIH
— Star Tribune (@StarTribune) June 3, 2017
Adenová loni upoutala pozornost, když se na soutěži Miss v americkém státě Minnesota objevila v islámském šátku a také koupacím oděvu nazývaném burkiny.
"Každá malá dívka si zaslouží mít svůj vzor, který se obléká jako ona, podobá se jí, nebo má dokonce stejné charakteristické znaky," zdůraznila tehdy Adenová na sociální síti Instagram.
Hidžáb se navíc nyní mnohem častěji objevuje v reklamních kampaních populárních oděvních firem, jako je H&M a Gap.
"Módní značky jsou ve velmi silné pozici na to, aby mohly změnit chování ve společnosti a skutečně nás postrčily kupředu," míní Amání Chatáhtbetová, zakladatelka internetového magazínu MuslimGirl.com, jehož redakce sídlí v New Yorku.
Smajlíci a panenky
V západoafrické Nigérii se nedávno stala senzací studentka medicíny, která na svém účtu na Instagramu zveřejnila fotografie panenky Barbie s hidžábem.
V americkém Pittsburghu pak skupina muslimských matek začala přímo vyrábět a prodávat hidžáby pro panenky.
Saúdská Arabka Rajúf Alhumediová zase stojí za tím, že technologická firma Apple brzy zařadí mezi své smajlíky na iPhonech i ženu s hidžábem.
Dospívající dívka si jednoduše stěžovala na internetu, že nemůže nalézt emotikon, který by ji a její muslimské kamarádky reprezentoval. Když své návrhy loni představila konsorciu Unicode, které se zabývá vývojem nových smajlíků, uspěla.
Novinářka Chatáhtbetová nicméně varuje před komercializací hidžábu a před využíváním mladých muslimek ke zvětšení zisku, aniž by se firmy jakkoliv snažily je integrovat do západní společnosti.