Odborník: Přišel čas vydávat pro letadla striktní zákazy

Jan Gazdík Jan Gazdík
23. 7. 2014 5:30
Rozhovor s Martinem Chlebounem, šéfem navigačního oddělení leteckého přepravce Travel Service. O vzdušném prostoru nad Ukrajinou i odklánění letů po zřícení MH17.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Větší míra zodpovědnosti a osobní odvahy leteckých analytiků při odklánění letů od rizikových oblastí. Právě to by mohlo podle Martina Chlebouna, šéfa navigačního oddělení leteckého přepravce Travel Service, předejít tragédiím z minulého týdne, kdy byl nad východní Ukrajinou sestřelen malajsijský boeing s 298 lidmi na palubě.

Letiště v Kuala Lumpuru po zřícení boeingu na Ukrajině.
Letiště v Kuala Lumpuru po zřícení boeingu na Ukrajině. | Foto: Reuters

Přední český expert to řekl v rozhovoru pro Aktuálně.cz.

A.cz: Co vás napadlo, když přišla zpráva o sestřelení malajsijského boeingu?

Ohromilo mě to. Stejně jako když Američané sestřelili nad Perským zálivem iránský dopravní letoun, anebo před lety Ukrajinci ruské tůčko nad Černým mořem.

Není to tedy poprvé, co se stalo něco podobného, ale vždy je to pro lidi z leteckého byznysu velký šok. Všem to samozřejmě leží a šrotuje v hlavě. Přemýšlíme, co se mohlo stát, ale nikdo z nás nechce spekulovat, dokud se nevyšetří příčiny této katastrofy. Do té doby jsou to jen spekulace.

A.cz: Říkáte, nebylo to poprvé. Mělo by se tedy v civilním letectví něco změnit? A dodal bych snad - konečně něco změnit? Petr Navrátil z Úřadu civilního letectví například navrhuje větší sdílení informací zpravodajskými službami o rizikových oblastech, nad nimiž mohou být dopravní letouny sestřeleny.

Každá informace je samozřejmě dobrá, ale dnes je jich už poměrně dost - například i díky internetu. Něco jiného ale je, jak se tyto informace vyhodnocují, jak se k nim lidé, kteří se věnují bezpečnosti leteckého provozu, postaví. Pokud bychom ale měli přístup k selektivním zpravodajským informacím týkajícím se bezpečného létání, tak bychom je určitě neodmítli.

Zpravodajské služby podle mě nepochybně vědí, co se nad východní Ukrajinou stalo - a to hned z několika zemí. Otázkou ale je, co všechno jsou ochotny o rizikových oblastech pustit nám.

Na druhé straně bychom mohli lehce sklouznout k panice. A ta letecké dopravě - a já říkám stále nejbezpečnější dopravě - ani trochu neprospívá. Odborníci si totiž varovné signály vždy nějak vyhodnotí. Laici pak propadnou panice.

A.cz: Odvolám se ještě na dalšího odborníka - velitele protiletadlového raketového oddílu Petra Prskavce. Jako vojenskému expertovi mu nejde na rozum, že nad válečnou oblastí, kde se sestřelují vojenská dopravní letadla či vrtulníky, vedly civilní letecké koridory. Nechápe, že lety už nebyly dávno odkloněny. Nad územím, kde se válčí, se nelétá na dovolenou...

Zpravodajské služby (...) nepochybně vědí, co se nad východní Ukrajinou stalo - a to hned z několika zemí. Otázkou ale je, co všechno jsou ochotny o rizikových oblastech pustit nám.

Víte, někdo (stát či jiná organizace zabývající se bezpečností letového provozu) musí rozhodnout, že má být vzdušný prostor nad východní Ukrajinou uzavřen, nebo bude letecký provoz do určité výšky nějak omezen - což se v tomto případě i stalo. Ale jak už jsem řekl: záleží na tom, jak lidé, kteří bezpečnost civilního leteckého provozu analyzují, dostupné informace správně vyhodnotí.

A.cz: A teď si odpovím sám - ti lidé je vyhodnotili chybně. I proto zahynulo 298 lidí.

Tohle si může dovolit novinář. Já jsem zdrženlivější...

A.cz: Nechci k vám být jako ke špičkovému odborníkovi neuctivý, ale je to válečná oblast, kde jsou sestřelovány letouny (byť "jen" vojenské), a ostatní nad ní nemají co pohledávat. Až poté, co zemřely tři stovky lidí, se najednou letecké koridory odklánějí.

Podívejme se na to z druhé strany: vyhlásila tuto oblast Ukrajina jako válečnou? Že je tam válka, na tom se my dva asi shodneme. Shodují se na tom ale i tamní - a nejen tamní - politici?

A.cz: A vaše doporučení? Něco se snad v civilním leteckém provozu už musí změnit. A co byste jako jeho přední expert navrhl třeba vy?

Tak především - přes východní Ukrajinu nelétat. Minimálně do ukončení války.

To už je snad všem jasné. Stejně jako je jasné, že civilní letadla jsou tam ohrožena i ve velmi vysokých výškách nad deset kilometrů.

Za další: přestože se tam odehrává "brutální" dezinformační válka obou stran, sestřelení letounu by mělo být detailně vyšetřeno. Už jen proto, aby se něco podobného jen tak snadno neopakovalo.

Za třetí, a teď se vás nechci jako novináře dotknout, nepodléhejme nejrůznějším spekulacím. Obě dvě (možná tři) strany poskytují médiím důsledně přefiltrované informace. Tedy to, co se hodí zrovna jim. Momentálně nevidím nikoho, kdo by byl schopen všechny dostupné informace objektivně posoudit.

Určitě ale nazrála doba, aby se sešli odborníci z leteckých přepravců, řízení letového provozu, z ICAO (Mezinárodní organizace pro civilní letectví - pozn. red.), EASA (Evropská agentura pro bezpečnost letectví - pozn. red.)... a nesmí chybět ani vojenští experti - zvláště oni k tomu mají nepochybně co říct. Z té diskuse či výměny názorů by pak měl vypadnout uchopitelný závěr, který ještě zvýší bezpečnost létání.

Především by se tam ale mělo přestat válčit. Což se ovšem nestane.

A.cz: Tak v tom se shodneme. Jenomže válek a konfliktů, bohužel, přibývá. Ještě nějaká doporučení?

Teď řeknu svůj osobní názor: Myslím, že je nejvyšší čas - i vzhledem k možným omylům při vyhodnocení rizik -, aby například lidé z ICAO, ale i z národních úřadů na sebe dokázali vzít odpovědnost a prostory, kde se válčí a sestřelují letadla, jednoduše pro letecký provoz na potřebný čas uzavřeli. Chce to dost odvahy a umění podobné rozhodnutí zdůvodnit.

A dost možná přišel čas favorizovat striktní zákazy a méně se spoléhat na "pouhá" doporučení, že ten či onen prostor je pro letadla "problematický" a vy - letecké společnosti - se podle toho zařiďte, protože my vám nic nezakazujeme ani nepřikazujeme. Vydávat pouhá doporučení se, bohužel, stalo v posledních letech obecným trendem.

Cesty jsou v podstatě dvě: striktně uzavírat oblasti, kde se začne bojovat, anebo to nechat na kvalifikovaných osobách (leteckých plánovačích), kteří budou mít ke svému rozhodnutí dost kvalifikovaných informací i dat. A proč do toho tedy nezapojit již zmíněné zpravodajské služby?

A.cz: Ještě k těm doporučením. Nejsou přece jen dost alibistická?

Někdy tomu tak snad může být. Katastrofa na Ukrajině to ale určitě změní.

Mohli bychom lehce sklouznout k panice. A ta letecké dopravě - a já říkám stále nejbezpečnější dopravě - ani trochu neprospívá. Odborníci si totiž varovné signály vždy nějak vyhodnotí. Laici pak propadnou panice.

Říkám to ale jen jako zástupce leteckého dopravce. Změny, o nichž tu hovoříme, jsou v kompetenci ministerstva dopravy a dalších národních úřadů civilního letectví. Na nich záleží, jak se k tomu postaví.

A.cz: Rozumím-li tomu dobře, i vy jako šéf navigačního oddělení letecké společnosti říkáte: tam, kde se válčí, nemají civilní letadla co pohledávat. I vzhledem k tomu, že výkonné rakety se mohou ocitnout v rukou separatistů, vzbouřenců, či dokonce teroristů.

To je můj názor. Jen pro srovnání: Indie čas od času uzavírá kompletně část svého vzdušného prostoru kvůli raketovým střelbám. A všichni letečtí dopravci se s velkou úctou tomuto území v určené době zdaleka vyhýbají, třebaže jim to výrazně prodlužuje dobu letu. Jak říkám - bezpečnost především.

A.cz: Jenomže já nemám dojem, že tahle zásada platila nad Ukrajinou.

Jak jsem řekl: nezáleží jen na kvalifikovaném vyhodnocení rizik, ale i na odvaze vzít na sebe zodpovědnost a velký a frekventovaný prostor pro letecký provoz kompletně uzavřít. Jednoduché to ale vždy není... Lidem z ICAO, z EASA či ukrajinského úřadu pro civilní letectví do hlavy nevidím, a nemohu tedy soudit, proč to neudělali. Opravdu těžko soudit.

A.cz: Cožpak se musí čekat až na smrt tří stovek lidí, aby se začalo jednat?

Vaše otázky jsou dost nekompromisní, takže bych se těch lidí - třeba z ICAO - přece jen zastal. Dejme tomu, že věřili ujištěním ukrajinských partnerů, že ta oblast je od určité výšky pro letadla bezpečná, protože raketové systémy pro velké výšky tam prostě nejsou. Tak trochu jste mě už ale vmanévroval do spekulací, jichž právě v tomto případě padlo víc než dost.

A.cz: Mohl být boeing sestřelen úmyslně?

Komu by to prospělo? Toho je schopen snad jen šílenec. Podle mne jde o nešťastnou náhodu, stejně jako se to stalo dříve Američanům či Ukrajincům.

A.cz: Nakolik je pro váš tým obtížné odklonit kvůli hrozícímu riziku - třeba kvůli tajfunu - obvyklou trasu letounu vaší společnosti?

Záleží, kde to je. V Evropě je to záležitostí několika desítek minut. Let se jednoduše přeplánuje a zvolí se jiná varianta, jiný letový koridor a pošle se to do centrální kontroly toku letového provozu, kde vám každý letový plán musí schválit.

Horší je to s neplánovanými změnami přeletových povolení přes území jiných států. Pokud potřebujete odklonit let v odlehlejší oblasti, jako je východní Ukrajina, Asie či Latinská Amerika, tak tam je to někdy na dny či týdny. Ale v tak mimořádném případě, o němž tu hovoříme, se letecké úřady dotčených států snaží vyhovět co nejrychleji.

Vyhlásila tuto oblast Ukrajina jako válečnou? Že je tam válka, na tom se my dva asi shodneme. Shodují se na tom ale i tamní - a nejen tamní - politici?

A.cz: Měníte třeba v Travel Servisu trasu letu jen na základě vaší analýzy?

Jistě. Nejen na základě naší analýzy, ale situaci vždy hodnotíme, průběžně posuzujeme a řídíme se i doporučeními ICAO. Pokud usoudíme, že je to v zájmu bezpečnosti pasažérů, tak neváháme. Kontaktujeme také místní zahraniční úřady, ale i tamní letiště a ptáme se na rizika letu... a jdeme tak daleko, že dokonce i místních lidí.

A.cz: Vaše společnost přes východní Ukrajinu, pokud vím, standardně nelétá. Proč ale trasy letů změnily jiné letecké společnosti až po té tragédii?

Promiňte, ale na to se musíte zeptat těchto leteckých společností. Nicméně - všechny pracovaly s informací, že lety přes východní Ukrajinu jsou od určité výšky bezpečné. Už se opakuji, ale není to o ničem jiném než o určitém míru rizik a jejich správném vyhodnocení. A umět na sebe vzít zodpovědnost za svá letadla, i za cenu vyšších provozních nákladů, a od té či oné oblasti je odklonit.

A.cz: Nemám ve zvyku končit konstatováním, ale o tom, co se na východní Ukrajině už několik měsíců děje, vědí snad už i malé děti...

A já vám docela rozumím.

 

Právě se děje

Další zprávy