Velitel raketového oddílu: Informace o zřícení leží na stole

Jan Gazdík Jan Gazdík
18. 7. 2014 15:30
Rozhovor Aktuálně.cz s velitelem strakonického raketového oddílu Petrem Prskavcem.
Buk-M2.
Buk-M2. | Foto: Aktuálně.cz

Strakonice - Boeing společnosti Malaysia Airlines s 298 pasažéry na palubě pravděpodobně sestřelily střely sovětského protiletadlového raketového systému BUK. Na stejný systém se v roce 1989 přeškolili i čeští raketoví odborníci.

Československo nakonec po změně režimu od nákupu raket ustoupilo. Česká armáda má nicméně dodnes ve výzbroji obdobný - ale starší - raketový systém KUB, který již několikrát modernizovala.

Velitel strakonického raketového oddílu Petr Prskavec považuje obě zbraně za velmi účinné. Třebaže střely toho strakonického dosáhnou "jen" výšky čtrnácti kilometrů, na rozdíl od svého modernějšího pokračovatele BUK, který může zasáhnout cíl i ve dvaceti kilometrech.

Aktuálně.cz: Malajsijský boeing tedy mohly zasáhnout také starší rakety KUB, které máte ve výzbroji i vy?

Petr Prskavec: Jistě. Starší KUBy vlastní ukrajinská i ruská armáda. A mohli je tedy získat i proruští separatisté.

V účinnosti a přesnosti střelby není mezi těmito raketovými systémy až tak velký rozdíl. Odlišují se například v tom, že naše palebná baterie má jeden radar pro všechna svá pojízdná odpalovací zařízení. Zatímco BUK už má střelecký radar na každém z nich. Může tedy odpálit a sledovat více raket najednou.

Podstatné je ale pro laiky snad to, že náš modernizovaný KUB - natož BUK - patří k velmi sofistikovaným, účinným, a tudíž i obávaným protiletadlovým prostředkům.

A.cz: Pokud je dostali do rukou proruští separatisté, mohl bych například já jako vzbouřenec odpálit raketu a sestřelit letoun? Ale asi vím, co mi odpovíte.

To naprosto vylučuji. Tyto rakety mohou obsluhovat jen dobře vyškolení a trénovaní odborníci.

Mluvíme tu o hodně složitém zařízení. Pokud ho tedy uloupí tlupa partyzánů s kalašnikovy, tak jsou jim tyto rakety k ničemu. Jako kdybyste si vy teď sedl do kokpitu moderní stíhačky a chtěl s ní odletět.

Ti odborníci ale mohli přejít na stranu separatistů. Mohli být také pod hrozbou zastřelení donuceni, aby raketu odpálili a navedli ji na dopravní letoun. To vše jsou ale jen mé spekulace.

A.cz: Kdo tu raketu tedy odpálil? Proruští separatisté? Ruská protiletadlová obrana, anebo ta ukrajinská?

Pokud (BUK) uloupí tlupa partyzánů s kalašnikovy, tak jsou jim tyto rakety k ničemu. Jako kdybyste si vy teď sedl do kokpitu moderní stíhačky a chtěl s ní odletět.

Jak už jsem řekl: Museli to v každém případě být vyškolení odborníci - operátoři. Ať už na Ukrajině, anebo v Rusku.

Mohli to ovšem být i separatisté, kteří dříve sloužili v armádách těchto zemí...

A.cz: Existuje ještě další varianta?

Jedna mě napadla. Boeing mohl mít technické problémy a snížil výšku svého letu na čtyři, tři či dva kilometry, takže ho mohl sestřelit voják z ručního protiletadlového kompletu. Tohle vše musí objasnit až vyšetřování.

A separatisté tyto rakety Strela či Igla odpalované z ramen mají. Mohli tedy boeing zaměnit za ukrajinský vojenský letoun. Ale to už možná opravdu až příliš spekulujeme.

A.cz: A je k objasnění havárie dost informací?

Leží na stole. Řekl bych přímo pod nosem Ukrajinců, Rusů, separatistů, ale i Američanů. Záleží jen na tom, jak s nimi naloží. A zda se k nim vyšetřovatelé vůbec dostanou.

Tak třeba: na radarech museli tuhle katastrofu zaznamenat všichni tamní letečtí dispečeři. Ta raketa je totiž na radarech vidět.

O vojácích ani nemluvě. Každá podobná válečná oblast je detailně monitorovaná - například ruskou protivzdušnou obranou. Rusové tedy podle mě dobře vědí, co se nad Doněckem stalo.

A to nemluvím o prostředcích Aliance. A pokud odstartovala raketa typu KUB anebo BUK, tak vám říkám, že je to ze země nepřehlédnutelné.

A.cz: Pokud byste nějakým strašným omylem či zkratem odpálili raketu na civilní letoun vy, můžete zpětně odpal rakety a zásah analyzovat?

Naše modernizované KUBy to dokážou. Při každých střelbách vkládáme do radaru harddisk záznamu. Nahrává se čas odpalu rakety, její dráha, druh cíle, k němuž směřuje, impulsy radaru, ale i práce operátora. Při střelbách na Baltu si pak všechny situace přehráváme a hodnotíme, abychom věděli, co jsme udělali dobře či špatně.

Jsme tedy kdykoliv a komukoliv schopni dokázat, na co a kdy jsme raketou stříleli, v jaké výšce a kdy a kde jsme ten letoun trefili - my, či někdo jiný. Ale nevím, zda to umí i novější BUKy, o nichž tu spekulujeme. Já vám tu říkám, jak to máme nastavené my.

A.cz: Může operátor zaměnit na radaru civilní boeing dejme tomu za stíhačku či menší dopravní letoun An-26?

Na obrazovce vidí vše, co nad ním ve vzdušném prostoru je. Záleží na něm, který cíl si vybere. Podle velikosti značky - impulsu samozřejmě pozná, zda se jedná o větší letoun. Ale ve stresu může dojít k záměně. Například Poláci si při střelbách sundali místo terče-rakety vlastní stíhací bombardér, jehož pilot tu raketu odpálil.

A.cz: Máme tedy tři varianty. Boeing sestřelili Ukrajinci a snaží se to shodit na separatisty, aby je v očích mezinárodního společenství zdiskreditovali. Mohli to být i Rusové, kteří z této tragédie obviní naopak Ukrajince a snažit se tím dokázat, jak moc je tento stát v rozkladu. Pravděpodobné nicméně je, že boeing sestřelili omylem proruští separatisté. Ke které variantě se přikláníte vy?

Nechal bych to na vyšetřovatelích. Asi se ale shodneme, že situace na východě Ukrajiny je hodně nepřehledná.

Mohlo jít o účel někoho poškodit. Ale je otázkou, kdo koho chtěl poškodit. Jedno ale snad mohu říci: boeing nebyl podle mě sestřelen náhodně.

Mělo by se vyšetřit kdo, čím a proč boeing sestřelil. Povel k odpalu rakety totiž nedává operátor, a dokonce ani velitel oddílu. Je ale otázkou, zda se to dozvíme, přestože ta informace - jak už jsem řekl - nám leží přímo pod nosem.

A.cz: Nerozumím tomu, proč nad válečnou oblastí, kde jsou sestřelovány i dopravní letouny, létají civilní aerolinky.

Ani mně to hlava nebere. Nechápu, proč už tam dávno nebyla vyhlášena bezletová zóna. Pokud se někde válčí, tak tam civilní letouny se stovkami lidí na palubě nemají co dělat. Odklon letových tras není až tak složitý. Teď už to sice udělali... ale za jakou cenu?

 

Právě se děje

Další zprávy