Peking - Na trať dlouhou téměř 2300 kilometrů se ve středu vydal z Pekingu do Kantonu vysokorychlostní vlak, který tuto vzdálenost urazí za osm hodin. Čína tak zprovoznila vůbec nejdelší železniční trasu, po níž budou vlaky jezdit rychlostí 300 kilometrů v hodině. Záběry z výjezdu vlaku i z jeho interiéru dnes vysílala živě státní čínská televize.
Termín inaugurace byl zvolen záměrně na dnešek, na nějž připadá 119. výročí narození Mao Ce-tunga. V devět hodin místního času (2:00 SEČ) vyjela jedna souprava z Pekingu, o hodinu později pak další z Kantonu. Nový vlak urazí 2298 kilometrů třikrát rychleji než vlaky, které na trati jezdily dosud.
První železniční úsek spojený vysokorychlostními vlaky byl v Číně zprovozněn v roce 2007. Do roku 2010 pak Číňané vybudovali síť dlouhou 8000 kilometrů a počítají s tím, že do roku 2020 ji zdvojnásobí. Nic na tom nezmění ani četné korupční skandály nebo nehody. Loni v červenci narazila do vysokorychlostního vlaku jiná souprava. Zahynulo tehdy 40 lidí a 200 bylo zraněno. Příčinou byla porucha signalizace, ale po rozsáhlém vyšetřování bylo potrestáno 54 lidí včetně někdejšího ministra železnic.
Před otevřením úseku mezi Pekingem a Kantonem proto úřady veřejnost ujistily, že byla zavedena přísnější pravidla pro údržbu a kontrolu tratě a vlaků. List Global Times dnes ale napsal, že i přesto jsou s touto technologií spojené určité problémy. "Všechna rizika nelze pro budoucnost zcela odstranit," píše list.
Peking i tak letos v říjnu zahájil testovací jízdy vysokorychlostního vlaku, který může jet rychlostí více než 350 kilometrů za hodinu i v teplotách kolem minus 40 stupňů Celsia. Jezdit má na nové trase spojující přístav Ta-lien na severovýchodním pobřeží Číny s městem Charbin, jež je po většinu zimy pod sněhovým příkrovem.