Portland/Peking - Zdlouhavé čekání, turisté protestující na ranveji a záchranáři ošetřující omdlévající pasažéry z pozastavených letů.
Pokud se chystáte na dovolenou, pak se raději vyhněte letištím v Číně. Anebo se obrňte trpělivostí. Podle nejnovějšího žebříčku americké společnosti FlightStats totiž patří čínská letiště k těm nejhorším.
Z 35 nejvytíženějších letišť světa se na posledních dvou místech umístily Peking a Šanghaj. Spolu s tureckým Istanbulem se čínské destinace řadí k těm, kde se zpoždění týká více než poloviny letů.
Letiště Václava Havla v Praze skončilo jako deváté nejlepší z nejvýznamnějších evropských letišť, zpozdí se zde asi 22 % letů.
Jen pětina odletí včas
Turisté, kteří se chystají cestovat přes Pekingské mezinárodní letiště, si mohou být téměř jisti, že jejich let se zpozdí. Jen 18 % letadel je totiž odsud odbaveno včas, dalších 23 % vzlétne do půl hodiny od plánovaného času.
Naopak ve 42 % případů se lidé odletu dočkají až po 45 minutách či později. Přes 5 % letů bylo v červnu zcela zrušeno. Více letů zastavilo už jen newyorské letiště LaGuardia, a to přes 6 %.
Šanghajské letiště Pudong je na tom se včasným odbavováním letů o 10 % lépe než Peking, přesto se zde na 71 % turistů zdrží déle, než by chtěli. V extrémním případě z loňského července dosáhlo takové "zdržení" letu do USA rekordních tří dnů.
Podobné extrémní situace často ústí ve stávky cestujících, kteří se někdy pokoušejí v protestu dostat až na ranvej, napsal The Wall Street Journal.
V dubnu loňského roku podle deníku rozeslala čínská Civilní letecká správa oběžník, ve kterém nabádala vedení letišť k lepší organizaci provozu. Rovněž ale upozorňovala na nutnost potrestání těch cestujících, kteří ve vzteku rozbíjí letištní pulty a přepážky.
Šest hodin na ranveji
Důvod zpoždění může být pokaždé jiný, lety se v Číně opožďují například i kvůli přílišnému znečištění (a tedy nízké viditelnosti) v cílové destinaci.
Bývalá letuška hongkongských aerolinek a současná přednášející na místní Polytechnické univerzitě se domnívá, že příčinou častých zpoždění může být také státní charakter čínských letišť, který stojí za špatným rozplánováním letů.
"Je těžké to zlepšit, protože - upřímně řečeno - tento sektor není natolik orientovaný na zisky," uvedla Clare Fung pro The Wall Street Journal. Vzpomněla si také na případ, kdy po šestihodinovém čekání na ranveji s vypnutou elektronikou musela její posádka přivolat záchranku pro několik omdlévajících turistů.
Podle odborníků oslovených deníkem může být dalším problémem přísná kontrola armády nad čínským vzdušným prostorem.