Los Angeles - Soukromá vesmírná společnost Space Exploration (Space X) ukázala Američanům, v čem je chce už za pár let místo Rusů vozit do vesmíru.
Přislíbila zcela novou cestovní třídu, nesrovnatelnou s tím, co poskytují sojuzy nebo již odstavené raketoplány.
Dragon Version 2 (V2) je kosmická loď nové generace, která se liší od všeho, v čem kdy lidé létali. Ve fyzických vlastnostech, trajektorii letu, způsobu ovládání i v designu.
Na Mars a ještě dál
Zvenčí připomíná nový Dragon legendární moduly Apollo, na rozdíl od všech dosavadních vesmírných plavidel však bude přistávat vertikálně bez padáků. Využije při tom vlastní tryskové motory. A prý to dokáže naprosto hladce, kdekoliv na Zemi a s přesností vrtulníku.
"Takhle by kosmické lodě měly v 21. století přistávat," prohlásil při slavnostní prezentaci majitel společnosti Elon Musk a dodal, že to umožní rychlé opětovné využití plavidla.
Pro případ nouzového přistání nicméně bude Dragon V2 vybaven i padákovým systémem.
Jako UFO slibovali. Nelhali
Ještě před oficiální ceremonií Musk sliboval, že bude pilotovaná verze Dragona vypadat futuristicky a že bude připomínat "mimozemské plavidlo". Nepřeháněl.
Namísto nepřeberného množství budíků a dalších ukazatelů připomíná přístrojová deska výlohu tabletů a dalších dotykových zařízení. Americká média se shodují, že působí "uhlazeným dojmem".
Veškeré manuální ovládání, tedy táhla, tlačítka a páčky, je určeno jen pro případ nouze, kdyby technologie 21. století selhala.
Míst bude sedm
Namísto třímístných sojuzů pojmou Dragony V2 sedmičlennou posádku a na rozdíl od stroje první generace nebude k zakotvení u vesmírné stanice třeba její robotické paže. Modul přistane sám, nebo řízen pilotem.
Prezentace nového amerického plavidla přichází v pravý čas, v době, kdy jsou americko-ruské vztahy kvůli ukrajinské krizi na bodu mrazu. NASA i Roskosmos teď prakticky přerušily spolupráci.
Největší posun technologický představují motory Super Draco, které budou poprvé použity v praxi. Space X si od nich slibuje, že budou moci být použity pro cestu na Mars (či na jakékoliv jiné vesmírné těleso) a zpět. V případě havárie nosné rakety se díky nim bude Dragon moci kdykoliv odpoutat.
Zcela nový je také systém tepelného štítu, jenž plavidlo chrání při návratu do atmosféry. Právě tepelný štít patří k nejcitlivějším místům vesmírných plavidel. Selhání termální ochrany v roce 2003 způsobilo ztroskotání raketoplánu Columbia.
Vesmírný tendr o nesmírné peníze
Space Exploration je jednou ze tří společností, které se uchází o kontrakt na dopravování amerických kosmonautů na ISS do roku 2017. Krom ní se o zakázku ucházejí také Boeing a společnost Sierra Nevada Corporation.
Vítěz vesmírného tendru by měl být znám v červenci nebo srpnu letošního roku.
Space X je každopádně nejdál, protože už - díky Dragonu první generace - podepsala dohodu o dopravování nákladu na ISS. Dragon 1 už má za sebou tři úspěšné mise, v rámci nichž astronautům na oběžnou dráhu dopravil potraviny i další důležité vybavení.
O tom, že se Space X pouze nechvástá, svědčí úspěšné operační lety Dragona první generace. Ten je navíc v současnosti jediným vesmírným plavidlem, jež je schopno dopravit náklad zpátky na Zemi.