vesmír

Japonská sonda se vzorky z asteroidu přistane příští týden

Kapsle se vzorky odebranými loni z asteroidu Rjugu japonskou sondou Hajabusa 2 se dostane na Zemi už koncem příštího týdne. V neděli 6. prosince časně ráno místního času přistane v jihoaustralské písečné poušti, napsal zpravodajský server ScienceAlert.

Hajabusa 2 se vydala na cestu k planetce ze základny na jihu Japonska začátkem prosince před šesti lety. Ke svému cíli dorazila v polovině roku 2018, po letu vesmírem trvajícím tři a půl roku. Na podzim téhož roku pak zahájila plnění záměru celého projektu - hledat stopy původu Sluneční soustavy.

Vědci podle webu ScienceAlert předpokládají, že kapsle se 100 miligramy materiálu z planetky přistane v poušti státu Jižní Austrálie mezi 03:30 a 04:30 místního času (17:30 a 18:30 SEČ). Na základně australského královského letectva ve městě Woomera se už více než týden na tento okamžik pilně připravují, především na pátrání po kapsli a na její následnou přepravu do Japonska.

Americká sonda úspěšně přistála na planetce Bennu

Sonda OSIRIS-REx amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) úspěšně přistála na planetce Bennu, kde se pokusila odebrat vzorky horniny. Zda byl odběr úspěšný, se uvidí až v následujících dnech, uvedla dnes agentura AP.

"Nemůžu uvěřit, že jsme to doopravdy dokázali," řekl po přistání sondy jeden ze členů týmu NASA, profesor Dante Lauretta z Arizonské univerzity. "Sonda udělala všechno, co měla."

Poté, co OSIRIS-REx poslala na Zemi potvrzení o kontaktu s asteroidem vzdáleném více než 322 milionů kilometrů, propuklo v sále nadšení. Může však trvat až týden, než bude jasné, zda a případně kolik horniny se podařilo sondě odebrat a jestli bude potřeba další pokus.

Microsoft chce expandovat do vesmíru, uzavře partnerství se SpaceX

Microsoft uzavře partnerství s firmou SpaceX, chce se svými cloudovými službami expandovat do vesmíru. Americká softwarová společnost o tom v úterý informovala na svém blogu.

Jmenované partnerství společnosti Microsoft umožní napojit její cloudové služby Azure na satelitní síť Starlink společnosti SpaceX. Získá tak náskok před cloudovými službami, jež nabízí společnost Amazon Jeffa Bezose, napsala agentura Reuters.

Společnost SpaceX je známá pro své znovupoužitelné vesmírné rakety a kabiny pro astronauty. Na oběžné dráze má nyní společnost založená Elonem Muskem přes 800 satelitů sítě Starlink, která má v budoucnu umožnit připojení k internetu kdekoli na Zemi. Musk doufá, že síť bude generovat zisk pro jeho další, meziplanetární cíle.

Pokračovat