Přestavba D1 se odkládá. Silničáři nestihli přípravu

Domácí Domácí
11. 11. 2011 17:20
Důvodem jsou finanční problémy a spory s hygieniky, rekonstrukce začne za rok
Kolony podle silničářů při rekonstrukci nehrozí
Kolony podle silničářů při rekonstrukci nehrozí | Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Praha - Přestavba dálnice D1 začne o půl roku později, než se původně plánovalo. Jedna z nejdůležitějších českých tepen se měla začít rekonstruovat již na jaře, Ředitelství silnic a dálnic se však na stavbu nestihlo připravit.

Informuje o tom server Lidovky.cz.

Rekonstrukce dvou sedmikilometrových úseků na 52. kilometru D1 začne na podzim, další části by je měly následovat v roce 2013.

"Příprava tak velkého podniku je velmi složitá a budeme na ni potřebovat více času. Proto jsme se rozhodli zahájení stavby odložit na podzim," řekl serveru Jiří Švorc, bývalý šéf ŘSD.

Podle něj je potřeba vyřešit ještě několik problémů, zejména s krajskými hygieniky. Ti totiž odmítají dát stavbě souhlas a po ministerstvu dopravy požadují podklady o hlukové zátěži z předchozích let. Požadují navíc, aby se protihlukové stěny nestavěly na dálnici dodatečně, ale právě při přestavbě.

Dalším důvodem odložení rekonstrukce je i nedostatek peněz. V příštím roce je na dálnici D1 vyhrazenou pouze 1,58 miliard korun, cena jednoho úseku je ovšem vyčíslena na 900 milionů.

Původně se předpokládalo, že se při rekonstrukci D1 použijí peníze z Evropské unie, které byly původně určeny na problematickou stavbu dálnice D8. V současnosti se ale zdá, že se tyto peníze k rekonstrukci nevyužijí.

Pokud by se rekonstrukce za celkových 24 miliard financovala pouze ze státních peněz, trvala by několik desítek let.

Třetí změnou, která zapříčinila posun stavby, je počet jízdních pruhů v nových úsecích. Původně silničáři uvažovali, že během přestavby by zúžili dálnici na tři pruhy. 

Švorc: Tři pruhy by znamenaly kolaps

"Jak jsme si ověřili při posledních krátkodobých uzavírkách, způsobilo to kolaps. Po celou dobu modernizace tedy udržíme provoz ve čtyřech pruzích," dodal Švorc. Za krajnice chtějí proto položit asfaltové koberce, které umožní zachovat na dálnici čtyři pruhy. To by mělo předejít kolonám, v úsecích se ovšem sníží rychlost.

"Při zúžení do tří pruhů jsme počítali s tím, že pokud bychom opravovali pět úseků naráz, trvala by cesta z Prahy do Brna až sedm hodin. Ve čtyřech pruzích by zdržení nemělo být nijak výrazné," dodává Švorc.

Prohlédněte si stavbu dálnice D1:

Podle tajemníka sdružení dopravců Česmad Martina Špryňara to však dopravě neprospěje. "Kolony se budou tvořit tak i tak. Pokud se doprava nakupí, jediná možnost je osobní dopravu z dálnice odklánět na objízdné trasy a kamiony na dálnici za každou cenu udržet," řekl Špryňar.

Na dopravu bude v úsecích dohlížet stálá policejní hlídka, k dispozici bude také odtahový vůz k rychlé likvidaci případných nehod.

 

Právě se děje

Další zprávy