reklama
 
 

Pražský okruh dál od města? Nápad starostů se nechytil

7. 9. 2011 18:05
Úřadům se zatím nechce měnit trasa východní části okruhu, jak navrhuje 11 starostů

Praha - Starostové z Prahy a středních Čech zatím nenašli podporu pro svou iniciativu posunout východní část Pražského okruhu dál od města.

Rozhodující politici se totiž nechtějí vzdát původně vytyčené varianty, která vede po okraji metropole. Poté, co se k původní trase přiklonil ministr dopravy Pavel Dobeš, se obdobně vyjádřil i první náměstek pražského primátora Karel Březina, který má dopravu na starosti.

"Beru dopis starostů na vědomí, podobné iniciativy se objevují běžně. Varianta, která je navržena teď, je stabilizovaná v územním plánu a přípravy na ni běží," řekl Aktuálně.cz Březina.

Dodal, že prioritou hlavního města je dokončit Pražský okruh co nejdříve, což by měla zaručit už naplánovaná trasa. Podle Březiny má navíc významné slovo o umístění okruhu ministerstvo dopravy. "Investorem stavby není pražský magistrát, ale stát," připomněl Březina.

Z města na stát a ze státu na město

Podobně přesouvá otázku Pražského okruhu ze státu na město rovněž ministerstvo dopravy.

Když Aktuálně.cz zjišťovalo názor na iniciativu starostů, ministr Dobeš vzkázal přes svého mluvčího, že by se měli obrátit především na pražský magistrát, který má v tomto případě důležitější slovo.

Zároveň Dobeš konstatoval, že se zatím stále přiklání k původní variantě, protože příprava nové trasy by mohla trvat až 15 let.

Nevzdáme se

Starostové ovšem nechtějí svou iniciativu ukončit.

"Rozhodně budeme pokračovat dál," řekl Aktuálně.cz Petr Hejl, starosta pražského Suchdolu, který dopis s návrhem na posunutí Pražského okruhu rovněž podepsal.

V následujících dnech by se zástupci starostovské iniciativy měli sejít s poradcem krajského hejtmana Davida Ratha, rádi by si dohodli osobní schůzky i na magistrátu a ministerstvu dopravy.

Okruh k nám přivede smog a hluk

Starostové jsou přesvědčeni, že současně prosazovaná trasa je zastaralá a poškodí jejich městské části exhalacemi a hlukem z tisíců projíždějících aut včetně kamionů.

"Bohužel většina dosavadních návrhů vycházela z více jak padesát let starých koncepcí a nerespektovala aktuální vývoj v oblasti motorizace, urbanizmu, ekologie, bezpečnosti provozu a požadavky dané na transevropské dálniční sítě," uvádí se v dopise, který má Aktuálně.cz k dispozici.

Podle starostů je nyní ideální příležitost trasu autostrády změnit, protože Praha i Středočeský kraj budou projednávat nebo aktualizovat strategické Zásady územního rozvoje.

Soud zrušil rozhodnutí k Pražskému okruhu

Nejvyšší správní soud navíc v lednu zrušil část krajského územního plánu Prahy, která se týkala jihovýchodní trasy Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi, protože se magistrát dostatečně nevypořádal s připomínkami tamních občanů na zvýšení emisní a hlukové zátěže.

Ministerstvo pro místní rozvoj na základě tohoto rozsudku zrušilo územní rozhodnutí na stavbu této části okruhu.

Starostové napsali, že současná východní část okruhu vede po trase, která vznikala na počátku 60. let. Od té doby se Praha výrazně rozrostla a automobilismus se zvýšil asi 15krát.

"Trasa prochází přes obytnou zástavbu, zastavěné území sídelních útvarů nebo v její těsné blízkosti: Suchdol, Dolní Chabry, Březiněves, Ďáblice, Přezletice, Podolanka, Jenštejn, Radonice, Vinoř, Satalice, Černý Most, Horní a Dolní Počernice, Běchovice, Dubeč," napsali starostové.

Delší, ale levnější

Takzvaná regionální varianta, kterou navrhuje jedenáct převážně pražských starostů, by podle jejich expertního posouzení byla lepší hned z několika pohledů včetně dopravního, ekologického i finančního.

Regionální varianta je sice o 15 kilometrů delší, ale levnější, protože by nebyla tak technicky náročná. "Stavební náklady se sníží o zhruba 13 miliard korun, což je přibližně o jednu čtvrtinu," stojí v příloze dopisu, který má Aktuálně.cz k dispozici.

Za zásadní problém starostové nepovažují ani to, že tato trasa není nijak připravená. Státu stejně nyní chybějí na dokončení Pražského okruhu peníze a rovněž patřičná úřední povolení. Ministerstvo dopravy bylo skutečně nuceno kvůli nedostatku peněz další stavbu Pražského okruhu odložit.

autoři: Pavel Baroch, Lucie Stuchlíková | 7. 9. 2011 18:05

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama

    Praha

    reklama
    reklama
    reklama