Roky po Bémovi stále na opencard vydělává firma z jeho éry

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
9. 5. 2014 14:40
Nástupci exprimátora Pavla Béma slibovali, že vykoupí autorská práva nebo připraví zcela nový systém elektronické jízdenky, nic z toho nedodrželi.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: René Volfík

Článek vyšel v sesterském deníku Insider, který jej Aktuálně.cz poskytl v plném znění.

Praha - Duchovní otec opencard Pavel Bém opustil primátorské křeslo téměř před čtyřmi lety, na kartě Pražana však stále vydělává firma Haguess (dnes EMS). A to přesto, že Bémovi nástupci slibovali vykoupení autorských práv nebo přípravu zcela nového systému elektronické jízdenky.

Nejnovějším dějstvím neúspěšných pokusů, jak neprůhledně vlastněnou firmu odstřihnout od veřejných peněz, je nabídka z tohoto týdne na koupi licencí a dvouletou podporu systému za téměř půl miliardy korun.

Jak se magistrát s návrhem popasuje, zatím není jisté (primátor Tomáš Hudeček ho odmítl, jeho straničtí rivalové ovšem chtějí o ceně jednat), příliš času ani možností ale nemá.

Po necelých čtyřech letech totiž vypadá pozice magistrátu následovně – smlouva na podporu softwaru končí již za měsíc, a pokud Praha nezaplatí EMS další peníze, nebude moci vydávat nové karty. Až na konci roku vyprší smlouva s dopravním podnikem, přijde navíc i o ty již vydané.

Najít vysvětlení tristní situace není snadné. Současní i bývalí politici svalují vinu na dva někdejší radní pro informatiku Karla Březinu z ČSSD a Evu Vorlíčkovou z TOP 09. Ti však nezvedají telefony a nereagují ani na SMS zprávy.

Historie neúspěšných jednání

Březina si první úspěch v boji s Haguessem připsal hned několik měsíců po volbách, když se mu v roce 2011 podařilo převést Správu kartového centra pod město. Tím ovšem magistrátní vítězství skončila.

V září vypršela smlouva na softwarovou podporu a Březinovi se nepovedlo dohodnout novou. Služby tak sice běžely dál, ale bez právního zajištění. "Jednání s Haguessem byla vždy velmi složitá především z důvodů historických smluv, které nebyly pro magistrát výhodné a velmi svazovaly ruce v jednáních," napsal k tomu Březina na svém blogu.

O odkupu všech práv a ukončení spolupráce s Haguessem se podle bývalého primátora Bohuslava Svobody v té době ještě vůbec nejednalo. "Březina řekl, že licence jsou Haguessu a že ta smlouva je nerozvázatelná," popisuje Svoboda.

Zpochybňovaný kontrakt

Věci se pohnuly až po rozpadu koalice ODS a ČSSD na konci roku 2011, ovšem směrem, kterého dnes tehdejší radní dost možná litují. Nová radní Vorlíčková z TOP 09 dostala za úkol vyhodnotit celý projekt. Při tom se přišlo na to, že systém běží bez smluv, a v dubnu 2012 padlo rozhodnutí uzavřít ve zjednodušeném výběrovém řízení smlouvu na podporu s Haguessem. Právě kvůli ní teď policie navrhuje obžalovat téměř celou někdejší radu.

Dvouletý kontrakt měl městu pouze koupit čas, ve kterém by mohlo vztah s Haguessem vyřešit. "Novou smlouvu jsme podmínili úkolem pro radní Vorlíčkovou, aby připravila strategii pro budoucnost karty. Pokud by se nepodařilo kartu dále rozvíjet, tak bychom projekt ukončili," vzpomíná Svoboda s tím, že konkrétních výsledků se prý nedočkal.

Jasno bylo až téměř po roce – radní Vorlíčkova vypsala soutěž, ze které měl vzejít návrh na zcela novou elektronickou jízdenku. Proč trvala příprava tak dlouho, vysvětluje bývalý ředitel odboru informatiky Jan Teska, který v případu Opencard rovněž patří mezi obviněné.

"Můžete hned vypsat řízení bez dlouhé přípravy. Pak z vás ale zase někdo bude tahat peníze jako v případě opencard a to město nechtělo. Chtěli jsme zakázku vypsat důkladně a vysoutěžit ji pomocí soutěžního dialogu," vysvětluje Teska.

Pokus o soutěž skončil u ÚOHS

Jenže ani důkladná příprava nebyla podle všeho nic platná. Loni v srpnu totiž antimonopolní úřad Praze zakázal vybrat vítěze zakázky. Magistrát se sice odvolal s tím, že vytýkané chyby jsou pouze formální, ale věc se vlekla tak dlouho, až raději celou soutěž zrušil.

To už došla trpělivost opozici i části lidí uvnitř TOP 09. Radní Vorlíčková přišla o oblast informatiky a nahradil ji Jan Vašíček. "Prodleva tam nastala. To je taky důvod, proč dnes vede informatiku ten, kdo ji vede," komentoval to náměstek Jiří Vávra (TOP 09).

Pravda ovšem je, že ani za Vašíčka se s přípravou soutěže na nový systém příliš nepohnulo. Místo toho byla založena městská společnost Operátor Opencard se stomilionovým vkladem, která měla od EMS vykoupit licence. Jak ale ukázaly události tohoto týdne, firma nedá své duševní vlastnictví lacino.

Dokud magistrát věc nevyřeší, otevírají se před Pražany dvě neradostné možnosti – buď budou ještě nějakou dobu posílat peníze neznámým vlastníkům EMS, nebo se po sedmi letech a útratě 1,2 miliardy vrátí k papírovým kuponům.

 

Právě se děje

Další zprávy