Otazníky nad opencard: Skončí projekt za 1,2 miliardy?

Lucie Stuchlíková Marek Pokorný Lucie Stuchlíková, Marek Pokorný
7. 5. 2014 18:00
Otázky a odpovědi k nepřehledné situaci kolem karty Pražana.
Blíží se konec karty opencard?
Blíží se konec karty opencard? | Foto: René Volfík

Praha – Primátor Tomáš Hudeček v úterý nastínil Pražanům neradostný scénář. Magistrát neodkoupí licence k opencard a připraví soutěž na zcela novou kartu Pražana. Projekt, který stál 1,2 miliardy korun, by tak měl podle něj skončit.

Společnost eMoneyServices (EMS), která momentálně vlastní práva k systému, si za licence a dvouletou podporu řekla téměř půl miliardy korun. "Cena je nepřijatelná,“ uvedl primátor Hudeček s tím, že jediným řešením je úplně nový systém.

Jeho spolustraníci z rady jsou ovšem opatrnější - o odkupu licencí chtějí s EMS ještě jednat. Co se tedy stane s kartou, kterou používá 1,2 milionu lidí? Čtěte otázky a odpovědi, které připravili redaktoři Aktuálně.cz.

Končí opravdu projekt Opencard?

Přes primátorova silná slova jsou odkup licencí a další využívání stávajícího systému stále ve hře. Radní, kteří mají opencard v gesci, hodlají o navržené ceně vyjednávat. "Ta suma se mi také nelíbí, ale nejdříve si musíme udělat posudky a pak nastane prostor pro vyjednávání s firmou," myslí si náměstek Jiří Vávra. O konci projektu by každopádně musela rozhodnout rada města, k čemuž zatím nedošlo.

Jaké jsou další plány magistrátu?

Do příštího týdne by měly být hotové posudky na nabízenou cenu. Poté začne magistrátem vlastněná firma Operátor Opencard vyjednávat s EMS o případném snížení ceny. Pokud se se společností nedohodne, vypíše otevřené výběrové řízení na tvorbu zcela nového systému.

Ať už toto jednání dopadne jakkoli, musí magistrát s firmou zároveň vyjednávat také o poskytování podpory současného systému, která skončí již v polovině června. Pokud by radní smlouvu neprodloužili, projekt by se ocitl bez podpory až do chvíle, kdy bude vysoutěžen nový dodavatel. To ovšem může trvat až dva roky.

Co to znamená pro cestující?

Pokud se magistrát s firmou nedohodne na prodloužení podpory, Praha nebude moci vydávat nové karty. Již vydané karty budou platit až do konce roku, firma však varuje, že bez podpory systému mohou nastat problémy. Magistrát by pak pro část cestujících musel přijít s nouzovým řešením, jako je například návrat k papírovým kuponům.

Kauza Opencard
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Kauza Opencard

Bývalá pražská rada včetně současného primátora Tomáše Hudečka a jeho předchůdce Bohuslava Svobody je stíhána kvůli smlouvě na provoz projektu opencard z dubna roku 2012. Tu uzavřela bez otevřeného tendru s původním dodavatelem systému, společností Haguess. Radní se brání tím, že kvůli autorským právům s nikým jiným spolupracovat nemohli, a odvolávají se na právní posudek. Detektivové z ÚOOZ ovšem mají vlastní posudek, který tvrdí, že vypsání soutěže možné bylo.

Může to mít vliv na plánované rozšíření integrované dopravy na Středočeský kraj?

Pražský magistrát připravuje propojení dopravy se Středočeským krajem, při kterém počítal s možností využít právě opencard. Podle mluvčího organizace Ropid, která má rozšíření na starosti, by na tento plán současná komplikace s opencard neměla mít vliv. Koncepce počítá s tím, že by potřebná aplikace mohla fungovat jak na pražské opencard, tak na kartách jiných měst. Je ale téměř jisté, že společný systém integrované dopravy se už nestihne spustit počátkem příštího roku, jak zněly původní plány. Teprve na podzim totiž má být hotova jasná koncepce a poté se bude moci vysoutěžit provozovatel.

Kolik už projekt Opencard Pražany stál?

Projekt, který byl spuštěn v roce 2007, už Pražany přišel na 1,2 miliardy korun. Systém v současnosti používá 1,2 milionu lidí.

Co víme o firmě eMoneyServices?

Původně vlastnila licence k systému firma Haguess. Její část na začátku roku 2013 koupila neprůhledná nizozemská společnost Emoney Group, která se stala vlastníkem autorských práv k opencard. Společnost zastupuje bývalý ředitel Haguessu Petr Stránský, který v roce 2006 pomáhal jako konzultant pražského magistrátu projekt připravovat.

Primátor Hudeček: Cena je nepřijatelná.
Primátor Hudeček: Cena je nepřijatelná. | Foto: Ludvík Hradilek

Co opencard měla umět a neumí?

Původně politici slibovali, že kartu bude možné používat například jako platební kartu či na vstupy na různá kulturní představení či výstavy. Od počátku však slouží pouze jako tramvajenka a průkazka městské knihovny. Je možné ji sice také používat i k parkování v zónách placeného stání v centru metropole, ale takřka nikdo ji tak nevyužívá.

Co nabízejí podobné karty v jiných městech?

Nejrozšířenější je zřejmě Plzeňská karta, kterou má na 330 tisíc lidí v Plzni a okolí a která minulý týden oslavila desetileté výročí fungování. Lze na ni nejen cestovat po takřka celém kraji v rámci integrované dopravy, ale používat ji i jako platební kartu například v organizacích a kulturních zařízeních provozovaných městem, jako je například zoo, či si na ni rezervovat vstupenky. Je ji také možné nabít v libovolném bankomatu České spořitelny.

 

Právě se děje

Další zprávy