Další pražský most přes Vltavu. Stavět se začne na konci prázdnin, finální název nemá

Mosty v Praze. Kamenné v barvách slovanské trikolory, secesní skvost i dílo hi-tech
Praha měla ještě v první polovině 19. století pouze jeden stabilní most. Zatím posledním pražským mostem přes Vltavu je ocelový obloukový Trojský most otevřený v roce 2014. Dnes v české metropoli stojí čtrnáct silničních mostů, znáte je?
Pohled  na Vltavu s mosty zprava: Čechův most, Štefánikův most, Hlávkův most, Negrelliho viadukt, v popředí  Klárův ústav a za ním kopule Strakovy akademie. Záběr z roku 1947.
Vozovka na řetězovém mostě Františka I., kolem roku 1890, polovina stereofotografie, sbírka Scheufler.
Mánesův most v Praze na snímku z roku 1938.
Most císaře Františka Josefa I. roku 1913. Za mostem se rozprostírají Letenské sady. Dnes na jeho místě stojí Štefánikův most. Zobrazit 55 fotografií
Foto: Magistrát hl. m. Prahy
ČTK Domácí ČTK, Domácí
7. 6. 2022 12:23
Dvorecký most, který propojí Prahu 4 s Prahou 5, by se měl začít stavět na konci srpna či na začátku září. Hotovo by mělo být na přelomu let 2024 a 2025. Most přes Vltavu, který bude sloužit tramvajím, autobusům, cyklistům a pěším, město postaví za 1,075 miliardy korun. Dosud v Praze stojí devatenáct mostů přes Vltavu. Historii všech si můžete prohlédnout v galerii Aktuálně.cz.

"Dvorecký most je jednou z těch zásadních staveb, která pomůže k rozvoji tramvajové sítě v Praze a pomůže k rozvoji tramvajových tangenciálních linek v Praze," řekl náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě), v jehož gesci je doprava v metropoli.

Konsorcium firem Metrostav TBR, Strabag a Firesta Fisher vyhrálo podle náměstka tendr díky nejnižší nabízené ceně, nejkratší nabízené době postavení mostu a nejdelší nabízené délce záruční doby stavby.

Firmy most postaví za 810 dní od převzetí stavby, avizoval předseda představenstva firmy Metrostav TBR Aleš Gothard. Na stavební práce bude platit záruka 72 měsíců a na železobetonovou konstrukci mostu 120 měsíců. Smlouvu by měla metropole s vybraným zhotovitelem stavby podepsat v tomto týdnu, sdělil Scheinherr.

Východní vyústění mostu bude u Žlutých lázní severně od Jeremenkovy ulice, západní povede poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Právě na straně ze Smíchova by se podle náměstka měl most začít stavět.

Architektonická podoba mostu vznikla již za minulého vedení města. Projektovou dokumentaci pro provádění stavby zpracovaly společnosti Tubes a Atelier 6. Pravomocné stavební povolení získala stavba na letos na jaře. Most bude na délku měřit 388 metrů a široký bude 16 metrů.

Návrh od architektů z Tubes a Atelier 6 by měl nenásilně zapadnout do vltavského údolí. Při hledání tvarového řešení se autoři inspirovali Františkem Menclem, který byl projektantem mostů pro hlavní město Praha v první polovině 20. století.

Mencl si podle nich dobře uvědomoval důležitost, aby most dobře zapadl do okolní zástavby a městské krajiny a nenarušoval svým vzhledem cenné panorama. Podobu prostoru pod mostem zpracovává výtvarný umělec Krištof Kinter. Součástí projektu je mimo jiné kavárna, pikniková zóna a Kinterova autorská socha.

Označení mostu Dvorecký most je pracovním názvem. Scheinherr letos dříve navrhl, aby most nesl jméno po zesnulé bývalé ministryni zahraničí Spojených států Madeleine Albrightové. O finálním jménu nového mostu se bude jednat.

Nyní se v metropoli staví Štvanická lávka mezi pražskými Holešovicemi a Karlínem. Od 16. května se v hlavním městě opravuje Barrandovský most. Letos jsou práce naplánované na 110 dní, další fáze oprav budou v příštích letech. Celkově by kompletní rekonstrukce měla stát 594,5 milionu korun.

Renovace by se měl dočkat Libeňský most a památkově chráněný Hlávkův most. Mluví se rovněž o vybudování takzvaného Rohanského mostu, který by spojoval Jateční ulici v Praze 7 s Urxovou ulicí v Praze 8. O stavbě mostu mezi Karlínem a Holešovicemi však zatím nebylo rozhodnuto.

 

Právě se děje

Další zprávy