Praha - Pražští radní podpořili zbourání Libeňského mostu. Na jeho místě má vzniknout nový. Zbourání musí ještě potvrdit pražští zastupitelé. S návrhem na demolici souhlasilo sedm z 11 radních z řad ANO a ČSSD, bourání nepodpořili zástupci Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN).
Most je ve špatném stavu a kvůli nutnosti podepřít některé konstrukce byl letos šest týdnů zavřený. Proti bourání se v minulosti postavila Praha 7 nebo občanská sdružení. Most z roku 1928 nebyl nikdy opravován.
Pokud by zastupitelé na čtvrtečním jednání potvrdili rozhodnutí rady, vybraná firma by musela dodržet maximální cenu stavby, kterou by v zakázce stanovilo město. Architektonická soutěž by se nedělala. Materiál předložil radním primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD), který už v úterý uvedl, že nejefektivnější a nejekonomičtější je most zbourat. Stejný názor má primátorka Adriana Krnáčová (ANO).
"Politika není jen o líbivých rozhodnutích," řekla Krnáčová během tiskové konference s tím, že jde o řešení, které sice u mnoha voličů není populární, ale je výhodné pro Prahu. "Musíme se rozhodnout na základě faktů, ne emocí," uvedla primátorka. Ona ani Dolínek v nadcházejících volbách již nebudou usilovat o post ve vedení města.
I když jsou náklady na rekonstrukci a vybudování nového mostu srovnatelné, v budoucnosti podle Krnáčové díky nové stavbě ušetří. "Nový most se staví minimálně na sto let, o starý se musí pečovat," řekla.
Dolínek plánuje ke stavbě využít režim tzv. žlutého fidicu, který při zadávání zakázky garantuje cenu. "Postup bude zabraňovat tomu, aby nastala situace jako v tunelu Blanka," zdůvodnil Dolínek svůj návrh.
Konkrétní termíny stavby ještě město nestanovilo. "Ještě letos bychom chtěli, aby se rozběhlo druhé kolo a na začátku příštího roku byl vybrán zhotovitel. Příští měsíce jsou pro soutěž zlomové," sdělil s tím.
Jedním z hlavních problémů pro radní představuje plnohodnotná náhrada mostu během stavby, dočasná lávka se jeví jako nereálná. "V tomto místě máme nesmírně širokou nejenom Vltavu, ale i celé území. Celé soumostí má přes 820 metrů, což nemá obdoby v rámci Prahy," řekl Dolínek. Odborníci prověřují umístění náhradního mostu opodál proti proudu řeky.
K rozhodnutí most co nejrychleji zbourat a na jeho místě postavit nový došlo také z důvodu havarujního stavu sousedního Hlávkova mostu, který si v příštích letech bude muset projít rekonstrukcí. "Mít najednou zavřené tyto dva mosty by bylo pro Prahu velmi nepříjemné," řekl Dolínek.
Náměstek primátorky dále věří, že jeho návrh projde i přes zastupitelstvo. "Mosty v praze nejsou ani pravé, ani levé, ale mají spojovat. Budu rád, když se každý zastupitel svobodně rozohodne a bude hlasovat podle svého přesvědčení," uvedl.
Proti bourání se na jednání rady postavili zástupci Trojkoalice. Záměr podle zastupitelů Matěje Stropnického a Ondřeje Mirovského (oba Zelení) nepodpoří ani na jednání zastupitelů. "Dolínek na závěr svého mandátu za sebou doslova pálí mosty. My trváme na tom, že bourat je barbarské a že má most být opraven. Zvlášť, když to zvládne i Správa železniční dopravní cesty v případě 150 let starého Negrelliho viaduktu," uvedl Stropnický.
Rozhodnutí se nelíbí ani starostovi Prahy 7 Janu Čižinskému (KDU-ČSL/Trojkoalice). "Součástí projektu na nový most není náhradní doprava. Nejméně dva roky bez jakéhokoliv mostu je nepřijatelné. Zkusili jsme si v zimě jeden měsíc a myslím, že to všem stačilo. Zboření cenného mostu a jeho nahrazení mostem bez architektonické soutěže je barbarství," uvedl.
Naopak rozhodnutí vítá předsedkyně opozičních zastupitelů ODS Alexandra Udženija. "Pozdě, ale přeci došlo některým radním, že zbourání mostu a výstavba nového je nejlepší, nejrychlejší a nejlevnější východisko pro Pražany. Já rozhodnutí kvituji a dlouhodobě jsem jeho zastánkyní," uvedla.
Předseda zastupitelů opoziční TOP 09 Václav Novotný kritizoval způsob postupu města. "Tváří se, že řídí město, ale o ničem podstatném nejsou schopni rozhodnout a berou si jako rukojmí zastupitelstvo. Koalice se jen tváří, že existuje, ale není schopna prosadit nic," řekl.
Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory Libeňského mostu jsou architekt Pavel Janák a konstruktér František Mencl.