Nově složená pražská městská rada ještě nezačala pracovat (ustavující jednání zastupitelstva je ve čtvrtek 15. listopadu) a už se navržení radní chystají prověřit některé kontrakty městských firem. Jak uvádí budoucí radní pro legislativu Hana Marvanová (Spojené síly pro Prahu), zvláštní pozornost se patrně upne na největší městskou firmu, dopravní podnik.
"Bude nás zajímat, jak jsou nastaveny procesy uvnitř firmy. Nejsem si jistá, že tam vše funguje tak, jak má," uvádí. Jedna z věcí, která se podle Marvanové "musí prověřit", je právě nyní připravované rozšíření osm let staré smlouvy mezi dopravním podnikem a firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).
Vedení podniku totiž chce ke smlouvě z roku 2010, která se týká úseku I.D (Pankrác - Depo Písnice), uzavřít dodatek. IDS by vynesl několik desítek milionů korun navíc. Neoficiální informace hovoří o zhruba 90 milionech, přičemž původní smlouva je v objemu 580 milionů korun bez DPH. Přitom i právní poradci městské firmy měli už během léta zpochybnit důvody, proč má být smlouva doplňovaná a rozšiřována.
"Požadavek na další rozšíření smlouvy není důvodný, když smlouva zahrnuje vše potřebné pro přípravu a realizaci stavby," napsala podle informací Aktuálně.cz v červenci šéfovi IDS Michalu Lecovi právnička Lenka Příkazská z advokátní kanceláře HSP & Partners.
Nebylo možné předvídat
Dopravní podnik ale uvádí, že dodatek ke smlouvě s IDS je nutný z vícero důvodů. Jde hlavně o to, že původní smlouva prý nepočítala s rozdělením výstavby metra na vícero etap. Další má spočívat v potřebě vyřešit "majetkoprávní problematiku" po odmítnutí společného podniku s firmou Penta.
"Žádnou z těchto objektivních okolností nebylo možno předvídat v rámci zadávacího řízení, jehož výsledkem bylo uzavření původní mandátní smlouvy. Současně každá z těchto změn představuje podstatný objem víceprací," uvedla pro Aktuálně.cz tisková mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Přitom ale již zmíněná advokátka Příkazská v létě uvedla, že zajištění majetkoprávních záležitostí původní smlouva také řeší a žádné rozšiřování kontraktu není nutné. A právě tento rozpor je jedním z důvodů, proč si na vše chce posvítit i nová městská rada. "Mám k tomu zatím jen dílčí informace, ale to zvyšování ceny je třeba řádně vysvětlit. Jisté je, že vše, co souvisí s výstavbou metra D, chceme teď daleko více hlídat," uvádí Hana Marvanová.
Dopravní podnik zatím neuvádí, jak výrazně se celková cena zaplacená IDS zvedne. Odmítá, že by ale mělo jít o 90 milionů korun. "Vámi uváděná částka byl původní návrh IDS, jehož výše je však ještě v současné době předmětem vyjednávání. To v žádné případě neznamená, že tuto částku také dostane," uvedla mluvčí.
Uzavření dodatku s IDS už odsouhlasilo představenstvo v čele s šéfem podniku Martinem Gillarem. Konečná cena má být prý navýšena maximálně o 10 %, tedy kolem 60 milionů korun. Městská firma již údajně také ověřila, že vše je v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.
K chystanému smluvnímu dodatku se vyjádřil i Michal Lec, šéf firmy IDS. I podle něj je nutné smlouvu po osmi letech od podpisu aktualizovat. "Aby stavba metra D mohla probíhat plynule a bez větších zdržení, je třeba smlouvu upravit tak, aby zohledňovala například možnost rozdělení výstavby do více etap nebo úpravy technického řešení výstavby," uvedl generální ředitel a člen představenstva IDS.
Ve středu odpoledne se má sejít dozorčí rada pražského dopravního podniku. Někteří členové před jednáním nevylučují, že na přetřes přijdou i personální otázky, které by se mohly dotknout managementu firmy.