Praha - Protest taxikářů kvůli plánované změně pravidel komplikoval dopravu na pražské magistrále téměř osm hodin. Asi 200 aut zastavilo u hlavního nádraží, průjezdný byl jen jeden pruh v každém směru. Dlouhé kolony se tvořily z obou stran, někteří projíždějící řidiči na protestující troubili. Protest nepodpořili všichni řidiči taxi, v Praze je jich evidovaných přes 5000. Protestní akci svolala Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT), která loni o změnách pravidel pro provoz taxislužeb jednala s magistrátem.
Situaci přišel dopoledne na místo řešit zastupitel za ODS Filip Humplík, který taxikářům nabídl zastání na jednání zastupitelstva a řešení problému. Po krátké poradě se ale protestující rozhodli v blokádě pokračovat. Chtěli jednat s primátorkou Adrianou Krnáčovou.
Jednání ale v listopadu ztroskotala. Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) to bylo proto, že taxikáři nedodali potřebné podklady. Oni si stěžují naopak na odmítavý postoj úřadu, podklady prý dodali dostatečné.
"Chceme být na magistrále před tím, než půjdou magistrátní úředníci a radní do práce," řekl novinářům ráno na Strahově předseda AKT Daniel Tarljovski. Podle něj by bylo dobré, kdyby tam za nimi někdo z vedení Prahy přišel.
Podle mluvčího pražské policie Tomáše Hulana byli na místě dopravní policisté, kteří se snažili v maximální možné míře zachovat plynulost silniční dopravy.
Primátorka ale jejich přístup označila za vydírání. "Se stávkou nesouhlasím. Taxikáři k ní nemají oprávněný důvod. Jen si stěžují, vydírají a berou si Pražany jako rukojmí. Chtějí zablokovat ranní dopravu, což bude znamenat jen to, že se lidé nedostanou včas do práce a do škol," uvedla Krnáčová.
Taxikáři demonstrovali už loni v létě, vozidla tehdy omezila provoz v centru. Protestovali proti chystanému přezkoušení všech řidičů z místopisu a jazyka. Hrozbu demonstrace 1. září odvrátil slib primátorky, že do konce roku zvýší maximální cenu za kilometr jízdy v taxislužbě. To se ale nestalo. Podle úřadu nesou vinu sami taxikáři, kteří nedodali potřebné podklady. Magistrát požadoval, aby stanovili standardy, tedy například třídu a stáří vozidla, a vyčíslili reálné náklady.
Úřad také vylučuje to, že by mohl zakročit proti nelegálním taxislužbám. Zakázat je může jen ministerstvo dopravy a úředníci nesmí neoznačená vozidla kontrolovat.
Praha má dlouhodobé problémy především s nepoctivými taxikáři. Podle informací magistrátu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů. Část řidičů jezdí pro konkrétní taxislužbu, většina získává zákazníky přes dispečink. Největší z nich, Taxi Praha, s dnešním protestem nesouhlasí. Podle jejího jednatele Patrika Altmana tlumočí asociace názor jen menšiny řidičů.
Uber reagoval na stávku 50% slevou
Taxislužba Uber, která místo dispečinku využívá jen mobilní aplikaci a zákazníci za jízdy platí podstatně méně než u většiny klasických taxi společností, na pondělní stávku pražských taxikářů bryskně zareagovala. Zákazníci, kteří s Uberem pojedou v pondělí v čase od 6 do 15 hodin, zaplatí jen polovinu ceny.
Firma nevyužívá klasická taxi, kontrakt s Uberem mají možnost uzavřít řidiči obyčejných automobilů. Společnost se sídlem v San Franciscu funguje v desítkách zemí světa. Kvůli způsobu poskytování služeb, který využívá řidiče, kteří řádně neplatí daně a jsou konkurencí pro klasická taxi, byla tato služba zakázána například ve Španělsku.