Praha - Po zjištění, že některé pražské zakázky byly předraženy až o 60 %, prověřuje magistrát další podezřelé smlouvy. Jde například o protipovodňová opatření či výstavbu kanalizací.
Ruce pryč od podezřelých tendrů však dává jak bývalý primátor Pavel Bém, tak i nové vedení Prahy v čele s náměstkem pro infrastrukturu Pavlem Richterem.
Bém tvrdí, že za zakázky nemůže nést žádnou odpovědnost, protože byly vypsány až několik měsíců poté, co z magistrátu odešel.
"Rok a půl, co toto město řídí jiné politické reprezentace a osobnosti, je dostatečně dlouhá doba na to, aby politici města konečně převzali odpovědnost za vlastní činy a přestali házet neustálou vinu na bývalé vedení města," uvedl Bém pro Aktuálně.cz.
Richter ale oponuje tím, že podklady pro zakázky, kvůli kterým jsou kontrakty navrženy nevýhodně, se připravovaly ještě za Béma. "Zakázky byly vypsány na základě dokumentace, která byla vyhotovována v roce 2009 a v roce 2010," vysvětlil Richter.
Přípravy tendrů na odboru městského investora běžely po volbách dál a na zakázkách prý nebyla manipulace patrná na první pohled. Že jsou tři z nich v hodnotě 360 milionů předražené, vyšlo najevo až ve chvíli, kdy radní měli rozhodnout o vítězi.
Na otázky Aktuálně.cz odpovídal náměstek pro infrastrukturu Pavel Richter.
A.cz: Kdy se začaly tři předražené zakázky připravovat a kdy byly vypsány?
Vypsané byly až v roce 2011. Vypisovaly se ale na základě dokumentace, která byla vyhotovována v roce 2009 a 2010. Po volbách se na odboru městského investora odehrála jenom výměna na postu ředitele, v lednu odešel pan Toman a za něj nastoupil pan Zlatohlávek, což byl do té doby jeho zástupce. Systém práce zůstal v podstatě stejný. Zjistit, co se na odboru děje, nějakou dobu trvá. A mezitím ten proces stále běží.
Bém: Blba současnému vedení města dělat nemíním
Odpověď bývalého primátora Pavla Béma (ODS) na otázku, zda cítí odpovědnost za zakázky, jejichž podmínky vznikaly za jeho vládnutí:
Opravdu si myslíte, že mohu mít odpovědnost za zakázky, které se vůbec neuskutečnily? A které má na stole současná rada a má o nich rozhodovat, při vědomí, že již rok a půl Prahu neřídím?
Myslíte vážně skryté obvinění, že tyto zakázky se připravovaly dlouho? A jak dlouho? Co když se třeba plánují už 15 let? To je totiž s ohledem na zastaralou vodohospodářskou infrastrukturu i možné. A dokonce nejspíše potřebné.
Rok a půl, co toto město řídí jiné politické reprezentace a osobnosti, je dostatečně dlouhá doba na to, aby politici města konečně převzali odpovědnost za vlastní činy a přestali házet neustálou vinu na "bývalé vedení města". Já unesu hodně, ale blba a obětního beránka ani vám ani současnému vedení města dělat nemíním.
A.cz: Kdy a jak jste přišli na to, že jsou zakázky předražené?
Měli jsme schválit vítěze výběrových řízení, je jich tu 22, a já jsem si namátkou vybral jedno z nich, konkrétně zakázku Velká Chuchle. Ve stavebnictví jsem dříve dělal a u téhle zakázky jsem se nebyl schopný dopočítat ceny, která je běžná. Takže jsem rozpočet nechal zkontrolovat, dostali jsme se na cenu 25 milionů, zatímco vysoutěženo bylo 42 milionů. Pochopil jsem, že je někde problém, a objednal jsem znalecký posudek.
A.cz: Nedalo se na předražení zakázek přijít dříve?
Z dnešního pohledu bych mohl říct, že dalo. Ale po bitvě je každý generál. Tendry byly připravené dopředu a projektová dokumentace na první pohled nevykazuje dramatické lumpárny, poučený laik to nepozná. Pozná to erudovaný odborník, který si nad dokumentací několik dní sedne.
Celý proces dělá odbor městského investora. Dva roky to běží, mašina jede z kopce. Rada se k tomu dostává v okamžiku, kdy pro to má zvednout ruku. Mě by na místě mého předchůdce (Radek Lohynský (ODS), ve funkci od krajských voleb 2010 do listopadu 2011 - pozn. red.) také nenapadlo se tím zabývat, kdybychom už neměli na stole podpis vítěze.
A.cz: Ponese za předražené zakázky někdo odpovědnost?
Zjišťovali jsme, jestli to dáme na policii, nebo ne. Rozbor právníků je takový, že by to s velkou pravděpodobností bylo odloženo, protože Praze nevznikla škoda. Vypadá to, že tyto tři zakázky na policii dávat nebudeme, ale nevylučuji, že jiné ano.
A.cz: Jak tedy budete u podezřelých zakázek postupovat?
Zákon o veřejných zakázkách je natolik striktní a komplikovaný, že nemůžeme bez vážného důvodu zrušit zakázku. Právníci usuzují, ještě to ale není definitivní, že tyto posudky nám takový důvod dávají. I na ostatní podezřelé tendry si proto budeme dělat posudky. Nepodepíšeme nic, o čem bychom se nepřesvědčili, že je to v pořádku.
A.cz: Jaké další zakázky jsou na seznamu podezřelých?
Většinu tvoří různé kanalizace, je tam také zakázka na protipovodňová opatření za 76 milionů. Nachází se tam i tendr na průzkumnou štolu Radlické radiály za 255 milionů, jejíž smysluplnost v tuto chvíli přehodnocujeme. Ta štola má být v ose tunelu, je tu ale názor, že by stačily nějaké levnější vrty.
A.cz: Co se teď děje na odboru městského investora?
Od února je tam ředitelem pan Beránek, který přišel zvenčí z privátní sféry. Pan Lohynský si také loni nechal udělat audit, na základě kterého je zřízeno nové kontrolní oddělení. Rozhodně skončíme s losovačkami a zvažujeme i elektronické aukce. Také budeme vyvíjet maximální tlak na naše zástupce, kteří kontrolují stavební firmy. Když budou svou práci dělat dobře, je u již podepsaných zakázek možná úspora.