Praha má po deseti letech novou tramvajovou trať, stavba další začne hned za týden

Praha má po deseti letech novou tramvajovou trať, stavba další začne hned za týden
Slavnostní otevření nové trati si nenechali ujít politici ani ředitelé dopravního podniku či stavební firmy.
Tento typ tramvaje jezdil pražskými ulicemi až do roku 1974. Mimo jiné i na Pankrác, kam se dnes vrátil po 47 letech.
Událost přilákala i veřejnost. Za 50 korun se mohli lidé projet po nové trati v historických tramvajích z let 1928 a 1929.
I tato tramvaj z roku 1990 už je dnes historickým exponátem Muzea MHD. Jde o vůz typu KT8D5 ze smíchovské Tatry/ČKD. Právě jeho modernizovaná verze s novou střední nízkopodlažní částí bude na Pankrác jezdit. Zobrazit 8 fotografií
Foto: Ropid
mka mka
4. 6. 2021 20:37
Do pražských ulic se v sobotu po letech vrátí tramvajová linka s číslem 19. Pojede až do zastávky Pankrác po čtvrt kilometru dlouhé trati, kterou v pátek město slavnostně otevřelo. Trať je předzvěstí dlouhodobého uzavření stejnojmenné stanice metra, které se v příštích letech chystá kvůli stavbě nové linky D a přestupní stanice.

"Otevíráme novou tramvajovou trať - to v Praze nebylo už deset let. Z tramvajové zastávky Pražského povstání se po skoro padesáti letech dostaneme po tramvajových kolejích až ke stanici metra Pankrác. Napravujeme chyby ze 70. let minulého století, kdy se v Praze rušily tramvajové tratě s tím, že nebudou potřeba. Dnes už víme, že to samozřejmě není pravda," říká primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). 

Naráží na to, že tramvaje těmito místy už kdysi jezdily, z Pankráce pokračovaly až na Kačerov nebo Ryšánku. Kvůli stavbě magistrály ale byla trať v roce 1970 nejprve přeložena a následně o čtyři roky později spolu s otevřením první linky metra opuštěna. Další desítky let pak nepoužívaná kolejiště sloužila jako parkoviště. Až loni město začalo s obnovou spolu s rekonstrukcí celého úseku z Nuslí na Pankrác.

"Kromě toho, že jsme ve dvou etapách zrekonstruovali téměř 2,5 kilometru tramvajové tratě, vyměnili na ní bezmála 9,5 kilometru kolejnic a postavili nové zastávky, po deseti letech jsme v Praze vybudovali také novou tramvajovou trať a od sobotního rána na ní zahájíme pravidelný provoz linkou 19, kterou obnovujeme po devíti letech. Vnímám to jako symbolický začátek období opětovného rozvoje tramvajové dopravy v Praze," uvádí generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski.

Nová linka 19 propojí Lehovec, Palmovku, Žižkov, Strašnice, Vršovice, Nusle a Pankrác, tedy části města, které dosud přímé spojení nemají. Výjimečná bude v tom, že na ní budou jezdit výhradně obousměrné nízkopodlažní tramvaje - u nové konečné na Pankráci totiž není klasická smyčka. Se zavedením nové linky se také změní trasy linek 5, 13, 16, 24 a autobusu 193.

Praha naposledy prodloužila tramvajovou síť v roce 2011 o krátký úsek do Podbaby. Nyní má ale velké plány. Letos v dubnu začala stavba nové smyčky Zahradní Město u vznikající železniční stanice, za týden podnik zahájí stavbu trati ze Sídliště Barrandov do Holyně a ještě letos chce poprvé kopnout také mezi Modřany a Libuší. V pokročilé fázi příprav je pak trať na Václavském náměstí, z Divoké Šárky na sídliště Dědina nebo nový Dvorecký most přes Vltavu. 

Strategie rozvoje tramvajových tratí v Praze do roku 2030
Strategie rozvoje tramvajových tratí v Praze do roku 2030 | Foto: DPP
 

Právě se děje

Další zprávy