Evropská města se chystají na vlnu sucha. Budují tramvaje a mění stadiony na parky

Jana Václavíková Jana Václavíková
1. 6. 2021 13:47
Dříve ustoupily automobilům, nyní se tramvajové linky vrací do evropských měst. Jednotlivé vlády tím chtějí snížit emise přispívající ke klimatické změně. Některá města jdou ale ještě dál - například Atény chystají velkou proměnu, která by snížila teploty během léta. Snaží se tak předejít extrémnímu suchu. Server Aktuálně.cz přináší květnové novinky o klimatu.
Tramvaj v Lisabonu.
Tramvaj v Lisabonu. | Foto: Reuters

Tchaj-wan postihlo nejhorší sucho za posledních 50 let. Odhalená a vyschlá dna některých vodních nádrží podle amerického deníku New York Times připomínají poušť, jiná jsou na jednom až dvou procentech své obvyklé kapacity.

Podle odborníků je na vině klimatická změna, která se projevila výrazně nižším úhrnem srážek v letošním roce a také loňskou absencí tajfunů. Ty přitom představují hlavní zdroj vody v přehradách a naposledy přes ostrov nepřešly v roce 1964.

Vláda proto v nejhůře postižené oblasti vypíná již od začátku dubna na dva dny v týdnu vodu. Například pětapadesátiletá Lin Wej-I musela přestat umývat své auto, a když je voda spuštěná, sbírá ji do kbelíků, aby ji pak mohla později použít na splachování toalety. "Z extrémního počasí není cesty zpět. Vytváření dobrých postupů na ušetření vody je pravděpodobně jenom zkouška do budoucna, kdy budou sucha častější," vysvětluje. 

Rekordní 50leté sucho na Tchaj-wanu.
Rekordní 50leté sucho na Tchaj-wanu. | Foto: Reuters

Madagaskar na pokraji hladomoru

Nejhorší sucho za posledních 40 let zažívá také Madagaskar. Kvůli němu bude letošní úroda méně než poloviční. Hladu tu čelí více než milion lidí, někteří z nich jedí kvůli přežití kobylky nebo listí.

"Viděl jsem hrozné scény s hladovějícími, podvyživenými dětmi. A nejen dětmi - s matkami, rodiči a obyvateli vesnic, které jsme navštívili," řekl britskému deníku The Guardian Amer Daoudi ze Světového potravinového programu. "Jsou na pokraji hladomoru, takové scény jsem už nějakou dobu nikde na světě neviděl," dodal dlouholetý humanitární pracovník.

Problém na hranicích

S nedostatkem vody se potýká a do budoucna může potýkat i Liberecký kraj, který na polské straně sousedí s hnědouhelným dolem a elektrárnou Turów. Přestože měla těžba v dole skončit už loni, těží se dál, a důl se navíc rozrostl. "Již dnes lidé v sousedních Václavicích pociťují nedostatek vody ve studních a v některých měsících roku vodu nemají vůbec," píše v otevřeném dopise místní Sousedský spolek Uhelná.

Problém je to pro region i kvůli emisím, které přispívají ke globálnímu oteplování. V Turówě se totiž těží a spaluje lignit - nekvalitní hnědé uhlí, které uvolňuje velké množství emisí oxidu uhličitého. Kvůli tomu je elektrárna jednou z nejvíce znečišťujících v Evropě. Polsko také přijde v přepočtu o 77 miliard korun od Evropské unie, které měly pomoct s přechodem od uhlí k zeleným zdrojům energie. Rozšířením dolu ale tato možnost padá. 

Místo fotbalového stadionu park

Na hrozící vlny vedra a sucha se začínají připravovat některé evropské země. Řecká metropole Atény je nejen jedním z nejstarších evropských měst, ale je také tím nejteplejším. Už nyní tu teploty v létě běžně dosahují 40 stupňů Celsia. A teplota bude podle odborníků stoupat - do 30 let vyšplhá o dva stupně a v létě dokonce o tři.

"To, čemu dnes čelíme, není klimatická krize, ale klimatická pohotovost," řekl britskému deníku The Guardian starosta města Kostas Bakoyannis. "Příští desetiletí bude o vedru. Rozhodující bude, jak se mu postavíme a připravíme se," dodává Lenio Myriviliová z washingtonského think-tanku Aliance pro odolnost vůči horku.

Atény se proto rozhodly pro razantní krok - obnoví městské fontány a vytvoří malé parky mezi domy, vrátí do města tok řeky, který byl dříve zabetonovaný, sníží počet pruhů pro auta a přestaví fotbalový stadion v centru na veřejný park. Sportoviště nově vyroste na okraji města v průmyslových oblastech, které se v budoucnu také zazelenají. 

Zelenější hromadná doprava v Evropě

Jiné země sází na snížení emisí z hromadné dopravy a obnovení nebo rozšíření tramvajových tratí, které byly dříve ve prospěch automobilové dopravy zrušeny. "Posilujeme tramvajový systém, který byl vytvořen před 150 lety a jenž má nyní přidanou hodnotu spočívající v tom, že pro naše město představuje dopravní prostředek s nulovými emisemi," uvedl pro server Politico místostarosta portugalského Lisabonu Miguel Gaspar. 

Podobné nadšení z tramvají panuje napříč Evropou. Například Berlín plánuje v následujících 15 letech postavit 70 kilometrů nových tratí. Podobný plán má i Praha, místo tramvají se ale zaměří na elektrobusy a zavedení rozsáhlejšího systému nabíječek. 

David Attenborough slaví 95. narozeniny

David Attenborough, britský přírodovědec, televizní producent a od 50. let minulého století také průvodce dokumenty o přírodě, oslavil v květnu 95. narozeniny. Ve fotogalerii se můžete podívat na důležité momenty z jeho života a zjistit, proč si někteří lidé myslí, že právě Attenborough dokáže zachránit planetu. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 58 minutami

Čtyřiačtyřicetiletý bek Chára pokračuje v NHL, dohodl se s Islanders

Čtyřiačtyřicetiletý slovenský obránce Zdeno Chára bude i nadále působit v NHL, kde se dohodl na roční smlouvě s New York Islanders. Vítěz Stanleyova poháru z roku 2011 s Bostonem se chystá na 24. sezonu v nejlepší lize světa. Loni 205 centimetrů vysoký rodák z Trenčína opustil po 14 letech Boston, kde byl kapitánem, a zamířil do Washingtonu.

V minulé sezoně měl Chára základní příjem 795 tisíc dolarů a na bonusech si mohl vydělat dalších až 730 tisíc dolarů. Islanders, kde začal v roce 1997 svou kariéru v NHL, finanční podmínky jeho kontraktu nezveřejnili. Klub z Long Islandu jej draftoval v roce 1996 ve třetím kole na 56. pozici.

Sedminásobný účastník Utkání hvězd a držitel Norris Trophy pro nejlepšího obránce z roku 2009 hrál také za Ottawu. S 1608 zápasy v NHL je Chára 13. v historickém pořadí a v nadcházející sezoně by se mohl posunout až na 7. místo před Marka Recchiho (1652 utkání).

V minulém zkráceném ročníku kvůli pandemii koronaviru si Chára v základní části připsal za Washington v 55 zápasech 10 bodů za dvě branky a osm asistencí. V pěti duelech play off nebodoval. Celkově v NHL nasbíral 666 bodů (207+459). V bojích o Stanleyův pohár sehrál rovných 200 utkání a zaznamenal 70 bodů (18+52).

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Pozůstalým po civilistech zabitých při útoku USA v Kábulu omluva nestačí

Omluva nestačí, řekl v sobotu Afghánec Ímal Ahmadí, který při útoku americké armády v Kábulu přišel na konci srpna o deset příbuzných. Pentagon původně útok bezpilotního letadla vydával za akci proti autu s atentátníky, v pátek se ale omluvil a přiznal, že zemřelo deset civilistů. Mezi oběťmi útoku z 29. srpna byla i tříletá Ahmadího dcera. Z deseti mrtvých bylo sedm dětí.

Střela z bezpilotního letounu zasáhla auto Ahmadího bratra. Rodina požádala Washington, aby incident vyšetřil a aby byli potrestáni vojáci, kteří jsou za incident zodpovědní.

"Omluva nám nestačí, Spojené státy by měly najít toho, kdo to udělal," řekl Ahmadí. Rodina podle něj také bude požadovat finanční odškodné a převoz několika členů do jiné země, kterou Ahmadí ale neupřesnil.

Zabitý řidič a Ahmadího bratr pracoval delší dobu pro americkou humanitární organizaci. Americká média hned po útoku uváděla, že mrtví jsou civilisté a že nic nepodporuje tvrzení Pentagonu o tom, že v autě byly výbušniny. Raketa auto zasáhla, když řidič vjížděl na příjezdovou cestu k domu a děti se rozběhly řidiče přivítat.

Zdroj: ČTK
Další zprávy