Zákaz segwayů nás zničí, povolte je aspoň někde, jinak vás zažalujeme, hrozí Praze provozovatelé

Marek Pokorný Marek Pokorný
Aktualizováno 14. 6. 2016 17:50
Provozovatelé vozítek Segway se snaží zabránit svému vyhnání z centra metropole. Navrhují kompromisní řešení, že by se v něm pohybovali jen po několika vymezených ulicích. V opačném případě hrozí městu žalobami kvůli vzniklým ztrátám - mají totiž nasmlouvané zájezdy až na rok dopředu a budou muset platit stornopoplatky; navíc si zaplatili reklamu, která je nyní zbytečná. Zákaz ale přes počáteční obavy provozovatelů nebude tak rychlý. Podle náměstka primátorky Petra Dolínka se nedá stihnout dříve než koncem prázdnin. A v létě se tak budou segwaye dál proplétat mezi turisty a Pražany.
Karlův most. Jedno z míst, kam turista na segway již nebude moci.
Karlův most. Jedno z míst, kam turista na segway již nebude moci. | Foto: ČTK

Praha - Zánikem až tří set pracovních míst vyhrožují provozovatelé vozítek Segway, pokud začne platit navrhovaná vyhláška, která má na nich zakázat jízdu v památkově chráněném centru metropole a jeho okolí. Navrhují proto kompromis: Několik koridorů, kam by přece jen v centru města mohli zajet.

"Turisté nestojí o to, jezdit mimo centrum Prahy," říká člen výkonného výboru Asociace Segway ČR Jaroslav Endršt, podle něhož tak můžou přijít vniveč peníze, které provozovatelé elektrických vozítek do svého podnikání investovali.

Chystaný zákaz oznámila rada hlavního města před dvěma týdny. Do konce června chce diskutovat s městskými částmi, jak by přesně měla zóna vypadat. Poté chce vydat novou vyhlášku, která zakázané území přesně definuje. Město zatím předpokládá, že půjde o pražskou památkovou zónu a část přilehlého území. Například i Vinohrady až po náměstí Míru.

Vyražené zuby, zlomené kotníky...

Provozovatelé vozítek se ale snaží prosadit, aby mohli nadále jet alespoň do části Starého Města či atraktivní části Letné s výhledem na Prahu. V historickém centru navrhují například část pěší zóny u Prašné věže, Ovocný trh, část nábřeží či Mánesův most.

Městské části, kterých se to týká, o výjimkách z plánovaného území nechtějí ani slyšet. "Jednoznačně trváme, aby byl zákaz segwayů v celém centru památkové zóny," uvádí starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký. Podle něj vozítka způsobují desítky zranění měsíčně. "A to víme jen o těch lidech, kteří vyhledali lékařské ošetření, například kvůli vyraženým zubům či zlomeninám kotníků. Máme zápisy Nemocnice Na Františku," dodává Lomecký.

A na kompromisní návrh nechce přistoupit ani starosta Prahy 7 Jan Čižinský, na jehož území je Letná. "My jsme pro naprostý zákaz. Pokud budou koridory, budou přejíždět mezi nimi. Segway stejně jako kolo patří na silnici," uvedl Čižinský.

Už máme nasmlouvané zájezdy

Původně to vypadalo, že vyhláška může začít platit už od počátku července.  Alespoň to tak naznačovala důvodová zpráva rady hlavního města. Podle provozovatelů segwayů by jim tím vznikly značné škody.

"Počítali jsme to na 1,4 milionu korun na jednu půjčovnu. Čtrnáctidenní účinnost je totiž extrémně krátká doba, během níž nestihneme zareagovat ani my, ani naši obchodní partneři. Běžný zájezd se organizuje několik měsíců dopředu. Největší škody způsobí provozovatelům nucené stornopoplatky již potvrzených výletů a na rok dopředu nasmlouvaná a zaplacená propagace," uvedl Endršt s tím, že tuto škodu budou zřejmě chtít uhradit po městu.

Náměstek primátorky Petr Dolínek ale uvedl, že zákaz segwayů nelze očekávat dříve než koncem prázdnin. "Materiál předložím radě nejdříve 18 července," uvedl s tím, že pak musí být čas, aby jej rada prostudovala. Reálný čas, kdy by mohla vyhláška vstoupit v platnost, je tak až září.

Podle Lomeckého je navíc případná škoda jejich podnikatelské riziko. "Když do toho vstupovali, mohli tušit, že ten zákaz přijde. Já sám je několik let upozorňoval na to, že Praha 1 bude na svém území prosazovat kategorický zákaz. A oni si mysleli, že to zlobbují v Parlamentu," uvedl.

To, že obce mohou na svém území zakázat jízdu segwayů vyhláškou, totiž umožňuje až novela zákona, kterou Sněmovna schválila koncem loňského roku.

Už jen určit hranice

Přesným stanovením zóny, kam mohou segwaye, se bude zabývat dopravní výbor pražského zastupitelstva, který se schází v úterý odpoledne. Definitivní znění vyhlášky pak má náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek předložit do konce června.

Je přitom možné, že zákaz nakonec nebude definován památkovou zónou, ale bude se vztahoval na zónu 3,5 tuny, do níž nemohou nákladní auta. Ta je podle Lomeckého velmi podobná uvedené památkové zóně. "Má tu výhodu, že už je dnes vytyčena tyčemi a značkami, kdežto zóna památkové rezervace je vymezena pouze ze zákona," uvedl Lomecký.

Jsou segwaye v Praze horší než nevěstince? Mají se z centra vymýtit? Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký a René Buřič z Asociace Segway ČR v duelu DVTV. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 12 minutami

Skokani Polášek a Sakala postoupili na SP ve Wisle z kvalifikace

Pouze dvojice českých reprezentantů Viktor Polášek a Filip Sakala uspěla v kvalifikaci na nedělní závod Světového poháru ve skocích na lyžích ve Wisle. Roman Koudelka a Vojtěch Štursa na postup do úvodní individuální soutěže sezony nedosáhli.

Polášek skočil v kvalifikaci 114 metrů a obsadil 38. místo, Sakala zapsal o metr a půl méně a postoupil z 42. příčky. Koudelka, který vstupuje do 14. sezony v SP, doletěl po snížení nájezdu na 101 metrů. Dlouholetou českou jedničku dělily od postupové padesátky na 54. místě necelé dva body. Štursa obsadil s výkonem 104 metrů 61. příčku.

Nejdelší skok kvalifikace 133 metrů předvedl ze sníženého nájezdu Němec Karl Geiger. Obhájce velkého křišťálového glóbu za prvenství v SP Japonec Rjoju Kobajaši postoupil jako čtvrtý.

Sezonu v Polsku zahájí sobotní závod družstev.

Zdroj: ČTK
Další zprávy