Potvrzeno. Při stavbě metra A se porušoval zákon

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
2. 2. 2014 7:00
Smlouvy k některým pracím se podepisovaly až poté, co byly provedeny.
Foto: Vojtěch Marek

Praha - Podezření, že při stavbě metra A se některé práce nejdříve udělaly a až později se k nim podepisovaly smlouvy, se potvrdilo. Vyplývá to ze závěrů auditu, který právě dokončuje kontrolní oddělení pražského dopravního podniku (DPP).

Nový šéf podniku Jaroslav Ďuriš však odhalená pochybení bagatelizuje s tím, že podnik nijak ekonomicky nepoškodila.

"Zasmluvňovací proces buď neproběhl, nebo proběhl až následně. Čili to nepochybně porušení je, ale nikdy nedošlo k žádným finančním ztrátám," komentoval výsledky ředitel.

Škody však mohou teprve nastat, a to v případě, že by se porušením zákona na nejdražším metru v historii, kde jeden kilometr přijde na 3,5 miliardy korun, začala zabývat Evropská komise. Ta má na stavbu přispět dotací ve výši 7,5 miliardy.

Jeden trest za nedodržení zákona o veřejných zakázkách už přitom dopravní podnik dostal - ministerstvo dopravy navrhlo 25% korekci kvůli diskriminačním podmínkám v tendru na celou stavbu.

Zároveň vyšlo najevo, že objem víceprací přesáhl 40 % ceny celé zakázky a Metrostav tak stavěl ze dvou pětin jiný projekt, než který vysoutěžil. Problém se zadáváním víceprací je tak pro evropské kontrolory jen dalším potvrzením problémů na stavbě. Způsobem zadávání víceprací se navíc zabývá i policie.

"Je to nepochybné porušení zákona o veřejných zakázkách a Evropská komise se o to bude zcela jistě zajímat. Dle mého je tu velmi vysoké riziko, že bude s tou dotací problém," myslí si analytik Jiří Fiala z Transparency International, který se dlouhodobě zabývá problematikou dopravního podniku.

Ďuriš: Dotaci uhájíme

Ďuriš přesto věří, že se mu podaří postup DPP před evropskými komisaři uhájit. "Náš postup je před Evropskou komisí obhajitelnější než před naším ministerstvem dopravy. Ministerstvo k nám není příliš přívětivé," dodává bez dalšího vysvětlení, proč by evropští kontroloři měli být shovívavější než čeští.

Zda za odhalené chyby někdo ponese odpovědnost, zatím není jasné, čeká se na definitivní schválení auditu.

Alarmující zjištění o porušování zákona o veřejných zakázkách při zadávání víceprací přinesly předběžné výsledky auditu již vloni v září. Dopravní podnik si na prověření stavby najal renomovaného auditora Lukáše Wagenknechta, který je známý například odhalením miliardových nesrovnalostí v ROP Severozápad a nyní se má stát náměstkem ministra financí Andreje Babiše.

Auditoři pod jeho vedením upozornili na to, že u tří zakázek z loňského března a dubna dodavatelské firmy Metrostav-Hochtief, Skanska a sdružení Arcadis-Inset vícepráce nejdříve provedly a teprve poté se vytvořily dokumenty, které je "legalizovaly". Za vším měla stát dozorující firma IDS, která vše dělala podniku za zády.

Nový ředitel ovšem Wagenknechta vyhodil a dnes jeho závěry mírní. Tvrdí, že o některých problematických zakázkách dopravní podnik předem věděl a ve spolupráci s IDS k nim podepsal alespoň nějaké dokumenty.

"Když jsem udělal detailní kontrolu, tak je evidentní, že vždycky proběhla příslušná jednání všech zainteresovaných stran - tzn. dopravního podniku, IDS a zhotovitele. Všechna tato změnová jednání vycházela ze změnových listů, které byly podepsány a odsouhlaseny. Svým způsobem se změnové listy dají považovat za dodatky ke smlouvám," tvrdí Ďuriš.

Šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.
Šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. | Foto: Ludvík Hradilek

Souvislost mezi vyhazovem auditora a mírnějšími výsledky auditu prý neexistuje. "Já na tom nic podezřelého nevidím. To, že pan Wagenknecht skončil, bylo na základě mého rozhodnutí a bylo to čistě proto, že si chci vytvořit svůj tým," dodává Ďuriš.

A na obhajobu kontroverzního postupu dopravního podniku při zadávání víceprací přidává další argument - zákon o veřejných zakázkách je podle něj pro velké a složité stavby, jako je metro, nevhodný.

"Všichni dobře vědí, že ten zákon je nešťastný, tak rozsáhlá liniová stavba, jako je metro, se podle něj nedá stavět s péčí řádného hospodáře. Kdyby se postupovalo striktně podle tohoto zákona, tak by pravděpodobně mohlo dojít k tomu, že bychom museli stavbu přerušit, což by způsobilo škody mnohem větší," zdůvodňuje Ďuriš.

Autor předběžné auditní zprávy Wagenknecht však tuto argumentaci zpochybňuje. "Bez podrobností to nelze okomentovat, nicméně samotný změnový list dle mého není důvodem pro uzavření smlouvy. Navíc se to týká pouze nepředvídaných prací. Zákon platí a nelze ho porušovat jen proto, že se nám nelíbí," uvedl auditor. I on se domnívá, že obhájit podobný postup u Evropské komise bude „velká výzva".

 

Právě se děje

Další zprávy