Za stavbu metra padla největší pokuta v historii EU

Petr Holub
7. 11. 2013 5:30
Dopravní podnik porušil smlouvu s Evropskou investiční bankou.
Ilustrační snímek ze stavby nové části trasy A.
Ilustrační snímek ze stavby nové části trasy A. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Dopravní podnik hlavního města Prahy porušil jako investor stavby pražského metra zákon o veřejných zakázkách a dostal za to pokutu 4,2 miliardy. S definitivní platností mu ji udělilo ministerstvo dopravy, které je za evropské dopravní dotace odpovědné.

Ministerský verdikt udělil nejen největší pokutu v dějinách Evropské unie, ale zároveň z něho vyplývá, že Dopravní podnik porušil smlouvu s Evropskou investiční bankou (EIB), která stavbu na trase A mezi stanicemi Dejvická a Motol financuje. Investor se totiž ve smlouvě zavázal, že bude dodržovat zákon o veřejných zakázkách.

Fakticky to znamená, že kromě čtyřmiliardové pokuty může Praha přijít také o peníze z dlouhodobé půjčky od EIB ve výši 11 miliard korun. Dopravní podnik už z této půjčky vyčerpal na stavbu metra 8,5 miliardy a zbývající částku je banka připravena vyplatit. Dnes však záleží na rozhodnutí bankéřů, jestli naopak nebudou požadovat půjčené peníze zpátky.

Evropská investiční banka sice se zásahem váhá, ale že je situace vážná a že situaci v Praze řeší, potvrdil Aktuálně.cz její mluvčí Rainer Schlitt. "Evropská investiční banka sleduje vývoj situace a podrobně prozkoumá všechny důležité informace. Bude přiměřeně reagovat, pokud se to ukáže jako nezbytné," uvedl.

Největší pokuta v historii

Výše uvedená finanční rizika pro financování stavby metra vznikla poté, co ministerstvo dopravy projednalo námitky dopravního podniku proti kontrole veřejné zakázky na stavební i technologickou část dejvického metra.

Ražba nového tunelu.
Ražba nového tunelu. | Foto: Vojtěch Marek

„Na výsledcích kontroly se po projednání námitek nic nezměnilo a kontrolní zpráva zůstala z 99 procent stejná," shrnuje výsledky ředitel ministerského odboru evropských fondů Marek Pastucha.

Dokument schválený 8. října má Aktuálně.cz k dispozici. Přesně určuje celkovou výši pokuty. „Maximální teoretický příspěvek Unie z Fondu soudržnosti (661 701 266 EUR) bude ponížen o výši korekce na zakázce Prodloužení trasy A metra," vypočítávají ministerští experti s tím, že korekce dosahuje pětadvaceti procent. Při současném kurzu tedy pokuta činí rekordních 4,2 miliardy korun.

Jde sice o dosud největší korekci v dějinách evropských dotací, ale ministerstvu v podstatě nic jiného nezbývá, protože dopravní podnik prokazatelně manipuloval veřejnou soutěž.

„Důvodem pro provedené korekce jsou identifikované nedostatky v zadávacím řízení, a to použití potenciálně diskriminačních kvalifikačních kritérií a netransparentně nastavených hodnoticích kritérií. V této souvislosti došlo i k porušení rozpočtových pravidel," stojí v dokumentu.

Odpovědnost EIB

Vzhledem k procesům, jaké korekce v případě evropských dotací provázejí, zatím není jisté, jestli bude muset dopravní podnik skutečně zaplatit celou čtyřmiliardovou pokutu, anebo její větší část. Může totiž požádat o shovívavost Evropskou komisi.

Větší nebezpečí hrozí od Evropské investiční banky. Na rozdíl od evropských politiků či úředníků nemůže bankovní instituce tak snadno zavřít oči před tím, že při stavbě metra, kterou financuje, došlo k porušení zákona a rozpočtových pravidel.

Pokud například Evropská investiční banka nebude žádat peníze z úvěru zpátky, může být obviněna ze špatného hospodaření od svých akcionářů, kterými jsou členské státy Evropské unie, případně ztratí důvěru na finančních trzích, kde si půjčuje.

Mluvčí Schlitt připustil, že z pohledu banky je povážlivá také skutečnost, že poměry na stavbě začal prověřovat policejní Útvar pro boj s organizovaným zločinem. Podnětem k vyšetřování byl incident na dálnici D11, kde se automobil s nečitelnou poznávací značkou pokusil ze silnice vytlačit vůz jednoho z auditorů, kteří stavbu metra kontrolovali.

Čekáme na podklady

Banka zatím se zásahem váhá a ještě méně je aktivní pražský magistrát. Dopravní podnik dostává evropské peníze právě prostřednictvím magistrátu a porušení rozpočtových pravidel zjištěné ministerstvem dopravy by měla vypořádat právě pražská radnice.

„Oficiální rozhodnutí o udělené korekci zatím ministerstvo dopravy nevydalo. V případě, že tak učiní, obdrží magistrát od ministerstva veškeré relevantní podklady. Teprve po obdržení těchto podkladů bude určen další postup," vysvětluje dosavadní opatrnost mluvčí Tereza Králová.

Aktuálně.cz skutečně nemá doklad o tom, že magistrát ministerský verdikt obdržel. Generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš ho však podle dostupných dokumentů obdržel už 16. října.

 

Právě se děje

před 54 minutami

Zábranský bude hrát ve Finsku za Jukurit Mikkeli

Hokejový obránce Libor Zábranský bude působit ve finském klubu Jukurit Mikkeli. Dvacetiletý hráč, který v této sezoně hostoval z Komety Brno v Karlových Varech, na severu Evropy podepsal dvouletou smlouvu.

Bývalý kapitán juniorské reprezentace se loni vrátil do Evropy po třech sezonách, které strávil v zámoří. Nezamířil ale do mateřské Komety, kterou vlastní jeho otec, ale hrál za Karlovy Vary. V dresu Energie nasbíral v 51 zápasech základní části extraligy 14 bodů za sedm branek a stejný počet asistencí. Ve čtyřech utkání play off se neprosadil.

Do Jukuritu si Zábranského vybral nový trenér a hvězda finského hokeje Olli Jokinen. "Je mi ctí hrát za klub s takovou historií. Vždy jsem chtěl působit ve Finsku a už se nemohu dočkat, až do Mikkeli přijedu. Věřím, že příští sezonu dokážeme velké věci," uvedl Zábranský na webu svého nového zaměstnance. V současnosti se seniorskou reprezentací chystá na přípravné zápasy proti Rakousku.

V aktuální sezoně oblékali dres předposledního týmu finské soutěže obránce Jakub Galvas a útočník Šimon Stránský. Oba by měli mít smlouvu i na příští sezonu, Galvas se však zřejmě bude snažit prosadit v zámoří, kde jej draftovalo Chicago.

Další zprávy