O berlích do IKEM? Cesta autobusem bude víc bolet

Pavel Baroch
31. 8. 2012 15:00
Změna jízdního řádu pražské MHD ztíží cestu pacientům do špičkové nemocnice
Foto: Vojtěch Marek

Praha - Jízdní řád na stanici metra Kačerov hlásí, že mezi devátou ráno a druhou odpoledne jezdí autobus číslo 114 do Institutu klinické a experimentální medicíny IKEM každých patnáct minut.

Ale tak to platí poslední den. Od září se v tomto čase protáhnou mezery mezi jednotlivými autobusy na půl hodiny. A o víkendech "stočtrnáctka" nepojede vůbec.

Radikální proměna pražské hromadné dopravy včetně překopaných jízdních řádů se výrazně dotkne i těch, kteří musí cestovat do špičkové nemocnice v pražské Krči. Tedy i pacientů.

Tuší to i starší pán o berlích, který do IKEM dorazil dopoledne autobusem 114 z Kačerova na lékařskou kontrolu - i když nový jízdní řád platný od září ještě nestudoval.

Jak to jezdí do IKEM?
Jak to jezdí do IKEM? | Foto: Vojtěch Marek

"Je mi jasné, že to rozhodně nebude změna k lepšímu. Vůbec nechápu, proč tam ti radní na magistrátu vůbec sedí," postěžoval si a pomalu se šoural po chodbě nemocnice.

Cesta se nám zkomplikuje

Co tato změna na trase do IKEM bude znamenat pro kardiaky nebo pacienty o berlích, dobře ví i doktor Vladimír Petkov, který v krčském institutu pracuje.

Sám má totiž v obou nohách endoprotézy, a ačkoli se pohybuje bez berlí, při chůzi kulhá. "Hodně se nám ta cesta zkomplikuje," říká Petkov.

Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která v Praze organizuje hromadnou dopravu, ovšem změnu k horšímu v cestě do IKEM rozhodně nevidí.

"Současný interval je zachován, jen se hlavní linkou pro tuto oblast stane autobus číslo 193," řekl Aktuálně.cz Drápal. Dodal, že výměna linky 193 za 114 naopak přináší výhody, protože se posílí doprava do Kunratic.

Drápal uvedl, že nový jízdní řád rovněž vyhověl požadavku kunratické radnice, aby autobusy jezdily také jinam než k metru, například k poliklinice Budějovická, k nákupnímu centru na Pankráci nebo na tramvaje a vlaky do Vršovic.

Foto: Vojtěch Marek

Jenže 193 neprojíždí přes Kačerov, ale přes Budějovickou. "Přestup na Kačerově trvá dvě minuty, na Budějovické tři minuty, takže to je rozdíl jen jedné minuty při přestupování," konstatoval Drápal.

Každý schod je překážka

Podle doktora Petkova, který do IKEM jezdí každý všední den, to je ale zásadní rozdíl.

Zatímco na Kačerově vystoupí cestující z metra po jednom eskalátoru či souběžném schodišti a je hned u zastávky autobusů, na Budějovické je eskalátorů a schodišť několik a autobusové zastávky poměrně daleko - pro nemocné, špatně pohyblivé lidi složité a namáhavé.

Navíc na Budějovické jsou na rozdíl od Kačerova dva výstupy z metra, autobusových zastávek je hodně, jsou daleko od sebe. Kdo to tam nezná, nebo se špatně zorientuje, může zastávku se svým spojem hledat i poměrně dlouho.

"Dopoledne k nám jezdí stovky pacientů, mnozí jsou diabetici o berlích nebo kardiaci. Zadýchávají se. Pro ty to může být značná komplikace. Na to Ropid rozhodně nemyslel," řekl Aktuálně.cz Petkov.

Stanice metra Kačerov je navíc blíž než Budějovická, odkud od září pojede nový hlavní spoj do IKEM. "Metrem na Kačerov to je určitě rychlejší než dvě stanice autobusem přes světelnou křižovatku a ve finále většinou špatně průjezdnou křižovatkou," poznamenal Petkov.

Trasa vyhlídkové jízdy autobusu 193.
Trasa vyhlídkové jízdy autobusu 193. | Foto: Vojtěch Marek

Vyhlídková jízda

Lidé cestující do IKEM mohou do autobusu 193 nastoupit i jinde než u stanice metra Budějovická, linka vyjíždí od vršovického nádraží.

"Je to vyhlídková jízda po Pankráci," říká doktor Petkov a na monitoru počítače ukazuje na jízdní řád "stodevadesáttrojky": cesta od vršovického nádraží do IKEM trvá půl hodiny.

"Myslím, že to nikdo moc používat nebude," odhaduje Petkov a znovu kritizuje omezení autobusu 114 z Kačerova.

"Už teď býval hodně plný a až bude dopoledne jezdit jenom jednou za půl hodiny?" dodává Petkov, podle něhož zrušení víkendového provozu autobusu 114 zase zkomplikuje cestu těm, kteří pojedou do IKEM navštívit své příbuzné a známé.

Nejpostiženější městská část

Lidé ještě mohou jet některým z autobusů k Thomayerově nemocnici, která je na cestě k IKEM, a tam přestoupit. Jenže pro pacienty o berlích je každý přestup nepříjemný.

"Změny od září rozhodně nic dobrého nepřinesou, spíše naopak. Rozhodně nikdo nemyslel na zdravotně postižené a rodiče s malými dětmi," je přesvědčen Petkov.

O víkendech autobus 114 do IKEM už nepojede.
O víkendech autobus 114 do IKEM už nepojede. | Foto: Vojtěch Marek

Praha 4, kde sídlí i IKEM, je podle tamního zastupitele Strany zelených Petra Štěpánka změnami v MHD nejvíce postiženou městkou částí. A zásadní problém vidí právě ve zhoršení dostupnosti zdravotnických zařízení.

Kolegyně radši sedne do auta

Doktor Vladimír Petkov tvrdí, že se mu zhorší i dostupnost Tróje, kde bydlí. Dříve tam jezdily tři tramvajové linky, teď už jen jedna, číslo 17. Některé linky navíc končí u Výstaviště.

Petkov si stěžuje zejména na to, že se mu zhorší spojení s centrem Prahy, kam jezdí za kulturou. "Sedmnáctka" sice jezdí k Národnímu divadlu, ale dříve se bez přestupu dostal tramvají 14 na náměstí Republiky.

"Musím přestupovat na nábřeží, kde se není kam schovat nebo si sednout, což je vzhledem k tomu, že mám endoprotézy, problém," vysvětluje Petkov. Dodal, že mu kolegyně v práci, která bydlí v Kunraticích, říkala, že teď bude do centra Prahy jezdit raději autem.

Filip Drápal z Ropid uvedl, že ve špičkách bude mít tramvaj 17 z Tróje poloviční intervaly než teď. "V jiných obdobích bohužel tramvaje jezdily téměř prázdné, proto je zde určité omezení," konstatoval Drápal.

 

Právě se děje

Další zprávy