Praha - Dozorčí rada Dopravního podniku Praha generálního ředitele Jaroslava Ďuriše z čela představenstva neodvolala. O budoucnosti firmy bude vedení jednat s pražskými radními. "K odvolání ředitele dnes nedošlo. Dozorčí rada bude nadále jednat o budoucnosti firmy s vlastníkem, tedy městem. Do dalšího jednání dozorčí rady očekávám standardní fungování podniku včetně jeho ředitele," řekl předseda dozorčí rady Petr Dolínek. Další jednání dozorčí rady se uskuteční 21. října.
Na dozorčí radě podle zástupce odborů DPP Jiřího Obitka proběhla věcná diskuse. "Jsem rád, že většina rady nejednala pod vlivem emocí," říká Obitko s tím, že pět zástupců v dozorčí radě jednoznačně potvrdilo, že stojí za generálním ředitelem Ďurišem. Valnou hromadu DPP tvoří patnáctičlenná rada hlavního města.
Podle Obitka padly na mimořádném zasedání rady návrhy na odvolání, ale celá debata byla nakonec věcná a systémová. "Výsledek této debaty je, že dozorčí rada žádá radu hlavního města Prahy, aby se vyjádřil ke směřování dopravního podniku. A tím se budeme zabývat na příštím zasedání dozorčí rady," dodává Obitko.
Členové dozorčí rady diskutovali také o tom, že by mělo dojít ke změně členů představenstva. "Toto akcentovali i zástupci zaměstnanců v dozorčí radě. Je dlouhodobě nepřijatelné, aby v představenstvu seděli pouze ředitelé dopravního podniku," říká Obitko a dodává, že je potřeba, aby v radě byli i zástupci vlastníka. "Je to logický krok pro kontrolu managementu, respektive generálního ředitele," vysvětluje.
Nyní se má vést diskuse, jakým způsobem by měl být nastaven systém řízení dopravního podniku. "Mělo by nám být sděleno, jakou strategii město chce. A to podporují i odborové organizace, protože chtějí věcnou diskusi a neodmítají diskusi o nějaké změně,“ uzavírá Obitko.
Ďuriše chce odvolat i Babiš
O odvolání Ďuriše začala mluvit primátorka Krnáčová minulý pátek. "Jsem nervózní, když vedení dopravního podniku přijde na diskusi o rozpočtu a žádá další skoro dvě miliardy, není to vůbec reálné," uvedla v rozhovoru s ČTK. "Budu iniciovat, aby dozorčí rada přehodnotila setrvání některých členů představenstva, a budu iniciovat, aby se změnilo vedení dopravního podniku, to znamená ředitel," doplnila.
Ďuriš, který bude příští týden ve funkci dva roky, pochybení už v uplynulých dnech odmítl. Dolínek, který páteční jednání rady svolal, tvrdí, že nejlepším řešením by bylo vypsat otevřené výběrové řízení. V něm by Ďuriš pozici mohl obhajovat, ten se ale do případného tendru odmítá hlásit.
Proti Ďurišovi se postavil i vicepremiér Andrej Babiš. Ten kvůli sporům mezi Radmilou Kleslovou a Adrianou Krnáčovou dohlíží na fungování pražského ANO a přišel i na úterní jednání zasedání zastupitelů ANO, kde o Ďurišovo odvolání požádal. S informací přišel server Neovlivní.cz. “Řekl to jasně, zastupitelé ANO mají za úkol dosáhnout toho, aby dozorčí rada dopravního podniku, kde mají své zástupce, Ďuriše odvolala,” řekl pro Neovlivní.cz jeden z účastníků jednání.
V pátek Babiš nad dotaz ČTK označil tyto informace za spekulace. "Nebudu komentovat každou spekulaci," uvedl v SMS. "Andrej Babiš jasně řekl, že by si přál, aby v dopravním podniku došlo ke změně, jakou jsme požadovali od začátku našeho vstupu na tuto radnici. A to se momentálně děje," řekla v pátek v ČT k úterní schůzce zastupitelů primátorka.
Dodal, že pražský dopravní podnik je symbolem korupce a odpovědnost za jeho hospodaření nese jeho vedení. "DPP je z hlediska jeho nedávné historie jeden ze symbolů korupce na pražském magistrátu," uvedl předseda ANO. "Jestli podnik hospodaří hospodárně a transparentně, je zodpovědnost vedení podniku a dozorčí rady," poznamenal Babiš.
Za Ďuriše se postavili odboráři
Ďuriš, který bude příští týden ve funkci dva roky, pochybení už v uplynulých dnech odmítl. Dolínek, který dnešní jednání rady svolal, dříve řekl, že nejlepším řešením by bylo vypsat otevřené výběrové řízení. V něm by Ďuriš pozici mohl obhajovat, ten se ale do případného tendru odmítá hlásit.
Proti odvolání Ďuriše se postavili někteří odboráři. Podle nich je Ďuriš nejkvalitnějším ředitelem, kterého podnik od smrti někdejšího šéfa Milana Houfka v roce 2005 měl. Odboráři dokonce pohrozili městu stávkou.
DPP je stoprocentně vlastněný městem a valnou hromadu společnosti tak tvoří pražští radní. Ti mohou vybrat ředitele, kterého pak jmenuje představenstvo společnosti. Představenstvo kontroluje a na chod společnosti dohlíží dozorčí rada, která je tvořena politiky i například zástupci zaměstnanců. Představenstvo jmenuje dozorčí rada, její členy zase radní jakožto valná hromada.
Dopravní podnik, který zaměstnává přes 10 tisíc lidí, ekonomicky tíží řada smluv z minulosti. Potýká se mimo jiné s kontraktem na dodávku tramvají za zhruba 19 miliard korun. Po nedávno dostavěném prodloužení metra A, které provázely potíže, jej čeká stavba nové linky metra D. Náklady budou kolem 50 miliard korun.