Rokycany - Po téměř 20 letech od zahájení příprav se řidičům otevřela první etapa obchvatu z Rokycan do Hrádku.
Téměř dvoukilometrová silnice za 170 milionů korun, na níž dá 85 procent evropský program ROP, zlepší dopravní napojení průmyslové oblasti jihu Rokycan a má přinést rozvoj podniků i nová pracovní místa.
Lokalita si ale definitivně uleví až po dostavbě zbylé tříkilometrové části obchvatu od začátku Kamenného Újezdu kolem Hrádku na Mirošov, řekl starosta třítisícového Hrádku Jaroslav Perlík.
Stavbu výrazně zdržel výkup pozemků, proto musela být rozdělená na dvě části.
Na druhé etapě za více než 200 milionů korun, která má být financovaná z dotací EU po roce 2014, chybí ještě dořešit poslední pozemek v Hrádku, za nějž chce jeho majitel několikrát vyšší sumu, než nabídl majitelům jako maximum Plzeňský kraj, investor stavby.
Ten požádal před dvěma lety o vyvlastnění, o němž by měl v červenci rozhodnout karlovarský krajský úřad.
Řidiči si zkracují cestu
Bez druhé etapy by podle rokycanského starosty Vladimíra Šmolíka první část neměla žádný význam a neodklonila by se hlavně nákladní doprava.
"Je nutné dořešit obchvat Kamenného Újezdu a Hrádku, kde jezdí až 10 000 aut denně. Cestu si tudy zkracují řidiči z Příbramska přes Borovno na dálnici D5," uvedl.
"Doufáme, že se druhá etapa postaví co nejdříve. Mít první úsek, který jen odvede vozidla z rokycanské ulice Boženy Němcové, by byl veliký luxus," řekl Perlík. Nejhůře jsou na tom obyvatelé Kamenného Újezdu, kde v určitých hodinách nelze přejít silnici.
"Děláme teď napojení na obchvat ze starých kasáren a připravujeme ještě další napojení od velkých firem z průmyslové zóny, kterou plánujeme rozšířit o zhruba 20 hektarů," řekl Šmolík.
První jednání o obchvatu? Rok 1994
Celý pětikilometrový obchvat umožní dále vstup investorů do volné průmyslové zóny v Hrádku. Pětatřicetihektarová plocha pro lehký průmysl má v dosahu veškeré sítě. Je rozdělena na tři etapy, první má šest hektarů.
"Po dokončení obchvatu vybereme investora nebo developera, kteří už se hlásí. Potřebují ale nejprve kvalitní dopravní napojení," řekl Perlík.
Všichni soukromí majitelé pozemků v budoucí průmyslové zóně jsou připraveni pozemky prodat. Už v roce 1997 vypracoval Hrádek s místním mikroregionem studii propojení průmyslových zón v Rokycanech a v Hrádku. První jednání o obchvatu vedl Perlík v roce 1994.