Horažďovice (Klatovsko) - Signalista a výpravčí jsou podle vyšetřování Drážní inspekce odpovědní za loňskou srážku rychlíků u Horažďovic na Klatovsku. Policie zatím nikoho neobvinila, píše středeční Mladá fronta Dnes v regionální příloze pro Plzeňský kraj.
Na začátku srpna se vlaky srazily před nádražím Horažďovice-předměstí. Signalista přehodil výhybku pod předposledním vagonem rychlíku jedoucího na Plzeň, takže přední podvozek vagonu jel dál po koleji a zadní část a poslední vagon vyjely na vedlejší kolej. Tam čekal v protisměru rychlík na povolení k vjezdu do nádraží. Nehoda si vyžádala 16 zraněných lidí, škodu osm milionů korun a více než denní zastavení provozu na trati z Plzně do Českých Budějovic.
"Výhybky byly přestavěné bez jednoznačného pokynu výpravčího. V komunikaci mezi výpravčím a signalistou byly udíleny nejednoznačné pokyny," řekl deníku mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Podle Marka Illiaše ze Správy železniční dopravní cesty selhal lidský faktor. Výpravčí a signalista si podle něj za dané situace neporozuměli. Nehoda se stala v době, kdy stanice a trať v jejím okolí procházely velkou přestavbou. Signalista na dálku vůbec neviděl výhybku, kterou pod vlakem přehodil. Navíc krátce před nehodou přestalo pracovat zařízení, které počítá nápravy projíždějících vlaků, takže obsluha na řídicím pracovišti pak vidí, které úseky kolejí jsou volné. Kvůli tomu se provoz ve stanici řídil postaru, a to předáváním zpráv telefonem.
Policie zatím zprávu Drážní inspekce nemá. Výpravčího i signalistu už potrestal zaměstnavatel. Podle zákoníku práce po nich vymáhal způsobenou škodu do výše 4,5násobku mzdy. Navíc byli oba postaveni mimo službu, dokud nesložili nové zkoušky. Nyní už jsou oba zpátky ve službě, konstatoval Illiaš. Pokutu dostal i strojvedoucí vlaku, pod kterým signalista přehodil výhybku. Podle vyšetřovatelů překročil povolenou čtyřicetikilometrovou rychlost až o osm kilometrů v hodině. Na příčinu nehody to nemělo podíl.
Na České dráhy se s žádostí o odškodnění obrátilo 14 pasažérů. Za náhrady za zdravotní újmu a léčení a za ušlý výdělek už dráhy odškodnily většinu lidí, celkem v řádu statisíců.