Brno - Strana zelených v Brně navrhne na úterním zastupitelstvu města zařadit na program jednání vyhlášení referenda o poloze hlavního nádraží v termínu komunálních voleb. Novinářům to dnes řekl předseda brněnských zelených Martin Ander.
Podle Andera už desítky tisíc lidí vyjádřily souhlas s konáním referenda a zastupitelé by k tomu měli přihlédnout bez ohledu na to, zda aktivisté sesbírali dostatečný počet podpisů pro jeho vyhlášení.
Petici o referendum magistrát neuznal
O vyvolání referenda se snažila občanská aliance Referendum 2014. Na magistrát odevzdala petici s více než 20 tisíci podpisy, přestože potřeba je zhruba 18.500. Magistrát však přes 8 tisíc podpisů neuznal, protože některým podepsaným nebylo 18 let, podepsali se dvakrát nebo nebyli občané Brna. Aktivisté kvůli tomu na město podali žalobu.
"Magistrát může bez ohledu na petici ze své vůle referendum vyhlásit. Právě o to se budeme snažit, protože nelze přehlížet množství lidí, které referendum chce," sdělil Ander.
Na zastupitelstvu tak zelení předloží návrh, o jehož zařazení pak budou zastupitelé hlasovat. Pokud se bod dostane do programu, rozhodnou zastupitelé o jeho schválení.
Koalice je proti vyhlášení referenda
Podporu možná zelení získají u TOP 09. "Referendum podporujeme, ale musí mít jasně formulované otázky. Obě varianty polohy nádraží jsou možné, tak ať si lidé řeknou, kde si ho přejí," sdělil ČTK kandidát na primátora za TOP 09 Jaroslav Kacer.
Proti je naopak lídryně KDU-ČSL Klára Liptáková. "Pokud by aktivisté posbírali podpisy, museli bychom referendum akceptovat. Jinak jsme ale proti, aby ho magistrát vyhlásil. Vracíme se tím o 20 let zpět. Za celou dobu už vzniklo mnoho studií a odborná stanoviska hovoří o přesunu. Brno potřebuje, aby se nádraží začalo stavět, a ne aby se otázkou jeho polohy zabývalo znovu a znovu," zdůraznila Liptáková. Obdobný názor zastává i koalice.
Zatím není jasné, kam by se mělo nádraží přesunout
Vlakové nádraží je v Brně už dlouho diskutovaným tématem. Podle mnohých je ostudou města. Magistrát zpracoval projektovou dokumentaci o odsunu nádraží o zhruba 800 metrů na jih ke Zvonařce, ale také se uvažuje o možnosti odsunu asi o 150 metrů pod Petrov.
Současná koalice ČSSD a ODS se přiklání k odsunu k autobusovému nádraží, nicméně se vyjádřila, že podpoří variantu, kterou vybere ministerstvo dopravy. Aktivisté jsou proti odsunu a naopak navrhují novou veřejnou soutěž, což však vedení radnice i někteří další politici označují za zbytečné průtahy.
Modernizace hlavního nádraží v Brně by měla stát podle odhadů okolo 20 miliard korun.