Brno - V květnu měl být po několika odkladech hotov dokument, který by Brňanům konečně odpověděl na otázku, zda nechat místní vlakové nádraží v centru, nebo ho odsunout o necelý kilometr k řece Svratce.
S kvalitou studie proveditelnosti, která obě varianty porovnává a bude klíčovým podkladem pro ministerstvo dopravy, není spokojeno město ani kraj. Termín zveřejnění stěžejního dokumentu se tedy opět posouvá, tentokrát na konec prázdnin.
Odklad studie způsobily připomínky, které se týkají výpočtů navazujících spojů městské hromadné dopravy (MHD) na obě varianty nádraží. Magistrátu se nelíbí, jak autoři části dokumentu, firma AF CityPlan, vymodelovali systém MHD, který má Brňany z nově postaveného nádraží přepravit do okolních částí města.
"Termín se posunul na srpen, protože zpracovatel regionální dopravy AF CityPlan to udělal úplně špatně a kraj ho donutil to předělat," potvrdil Aktuálně.cz náměstek brněnského primátora pro dopravu Matěj Hollan (Žít Brno).
Společnost AF CityPlan vyjádření náměstka Hollana odmítá a tvrdí, že studie, kterou zpracovává, je kvalitní. "Řešení koncepce městské a regionální veřejné dopravy bezprostředně nesouvisející s projektem přestavby Železničního uzlu Brno není předmětem naší zakázky," uvedla firma. "SŽDC nikdy z důvodu nekvality námi zpracovaného díla neuplatnilo žádné sankce," dodala.
Magistrát měl ke studii připomínky už na začátku ledna. "Musí být provedena analýza propustnosti klíčových křižovatek, a to i z hlediska případných konfliktů vozidel," stojí v dokumentu, který na začátku roku schválila rada města.
Studie štěpí koalici na radnici
S tím, jak dokument zatím vypadá, není spokojen ani náměstek pro územní plánování Martin Ander (Strana zelených). "Jsou tam věci, které je potřeba řešit. Musí být věrohodně doloženo, že navrhovaný systém MHD je schopen přepravit všechny lidi, a to i v časech dopravní špičky v kritických časech," zdůrazňuje.
Přístup k připomínkování navíc štěpí brněnskou koalici. Zatímco hnutí ANO chce, aby byla studie hotová co nejdřív, ostatní koaliční strany tlačí na co nejdůkladnější posuzování dokumentu, i přes to, že by se jeho vyhotovení výrazněji zpozdilo. "Co se týče pozice města, nebudu to komentovat, nepanuje na tom žádná shoda uvnitř koalice," připouští Matěj Hollan.
Studie porovnává dvě varianty brněnského nádraží s ohledem na výši nákladů i budoucí napojení na vysokorychlostní tratě. Ve hře je odsun nádraží do takzvaného jižního centra, asi 800 metrů od současné polohy. Druhá verze počítá s polohou pod Petrovem v blízkosti současné zastávky MHD Nové sady, kde by měla být téměř polovina nástupišť vybudována v podzemí.
O poloze nádraží se souběžně s krajskými volbami v roce 2016 konalo referendum. Aby měli Brňané co nejvíc informací o obou variantách, měla být studie proveditelnosti hotová už tehdy. Plebiscit však nebyl platný kvůli nízké volební účasti.
"Objektivně nepředvídatelné požadavky"
Investorem budoucího brněnského nádraží má být Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Jen příprava studie zatím stála téměř 23 milionů korun. Ve veřejné soutěži na její vypracování zvítězilo sdružení tří firem: Sudop Brno, Moravia Consult a AF CityPlan. "Jedná se o objektivně nepředvídatelné požadavky, které vedly k navýšení ceny zakázky," komentovala připomínky města a kraje mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. SŽDC také vůči zhotoviteli zakázky už čtyřikrát uplatnila sankce za nedodržení dílčích termínů. "Celková výše sankcí se pohybuje ve stovkách tisíc korun," dodala Šubová.
Jakmile bude studie proveditelnosti hotová, rozběhne se ještě další, závěrečné kolo připomínek. Ani podzimní termín dokončení tedy nemusí být konečný. Až poté dokument projedná centrální komise ministerstva dopravy, které rozhodne, kde bude nové brněnské nádraží stát.
Před případným zpozděním varuje i aktivista Miroslav Patrik, který bojuje za nádraží v centru. Podle něj politikové v minulých letech dokument připomínkovali jen málo a formálně, nebo vůbec. Poté, co se obměnilo vedení brněnského magistrátu a Jihomoravského kraje, se změnil i charakter připomínek, tvrdí Patrik. "Politické reprezentace se tím pečlivě zabývají. Námitky jsou zřejmě tak kvalifikované, že si s nimi autoři nevědí rady," říká předseda ekologického spolku Děti Země.
Současné nádraží v Brně chátrá a vzhledem ke stále intenzivnějšímu využívání železniční dopravy se dostalo na hranici kapacity. Další vlaky už se na něj v době dopravní špičky navzdory poptávce nevejdou. Po plánované elektrizaci tratě do Zastávky či po stavbě nových kolejí do Vyškova a Přerova bude cestujících zřejmě dále přibývat.