Praha – Rodiče mohou od začátku letošního roku spořit svým dětem na důchod se státním příspěvkem. Novinka zatím velký zájem nevzbudila. "Lidé o ní spíše nevědí," říká Pavla Kozáková za Penzijní společnost České spořitelny.
"Týdně nyní evidujeme desítky smluv, což odpovídá našemu očekávání pro rozjezd prodeje tohoto nového produktu. Do konce letošního roku předpokládáme sjednání smluv v řádu jednotek tisíc kusů," doplňuje Marcel Homolka, generální ředitel Penzijní společnosti České pojišťovny.
Zatím desítky uzavřených smluv hlásí také další penzijní společnosti.
O dětské smlouvy měly zájem samy penzijní společnosti, slibují si od nich větší přísun nových klientů. Novinka prosazená vládou ČSSD, ANO a KDU-ČSL má posílit zodpovědnost za vlastní důchod - má už od dětství vést lidi k tomu, aby si spořili a nespoléhali výhradně na stát.
Lidé se zatím s novinkou seznamují. "Zaznamenáváme dotazy z obchodních sítí i informační linky. Lidé si ověřují, jaké jsou možnosti a zároveň jaké benefity penzijní spoření dětem přinese," říká Marie Zemanová, ředitelka ČSOB Penzijní společnosti.
Dětská spoření se zhodnocují stejně jako klasické spoření na důchod, tedy podle zvolené investiční strategie. Neliší se ani velikost státního příspěvku - minimum je 90 korun za měsíčně uložených 300 korun, maximum od státu je 230 korun za uložených 1000 korun.
Na daňový odpočet ale není u dětských smluv nárok. "Podle zákona lze od základu daně odečíst příspěvek v příslušné výši zaplacený poplatníkem na jeho penzijní připojištění nebo doplňkové penzijní spoření. Pokud tedy budou rodiče platit příspěvek svým dětem, nebudou si tento příspěvek moci odečíst ze svého daňového základu," potvrzuje Kateřina Vaidišová z tiskového oddělení ministerstva financí.
Zákon na druhou stranu umožňuje dětem, aby si po dosažení 18 let věku mohly vybrat třetinu částky, kterou jim rodiče naspořili. Pro změny v dětských smlouvách navíc rodiče nepotřebují souhlas soudů, jako tomu je u stavebního spoření. V případě nouze lze smlouvu zrušit a naspořené peníze vybrat - ovšem bez státního příspěvku.
Penzijní společnosti plánují novinku postupně zviditelňovat. Například Česká spořitelna do konce března za uzavření dětské smlouvy slibuje poukázku v hodnotě 500 korun na nákup v e-shopu Mall.cz. ČSOB Penzijní společnost spustila reklamní kampaň na billboardech, v rádiích a na webu.
Vybraní lidé se také brzy dočkají telefonátu či návštěvy prodejce. "Připravili jsme si kvalitní segmentaci a vytipovali klienty, kterým chceme tuto nabídku navrhnout," dodává šéf Penzijní společnosti České pojišťovny Marcel Homolka.
Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.