První banka rozezná klienty podle hlasu. Počítač neošálíte

Olga Skalková, HN
16. 4. 2014 15:25
Průlom v ovládání bankovních účtů v Česku slibuje Raiffeisenbank. Následovat ji mají Česká spořitelna, možná i ČSOB, Komerční banka nebo GE Money.
ilustrační obrázek
ilustrační obrázek | Foto: Thinkstock

Praha – Místo přístupového hesla nebo PINu vám postačí hlas. Průlom v ovládání bankovních účtů v Česku slibuje Raiffeisenbank. Jako první tuzemská banka spustí ověřování klientů s využitím hlasové biometrie.

Novinku nasadí už letos v telefonním bankovnictví. "Naši klienti během třetího nebo čtvrtého čtvrtletí nově získají možnost zjistit stav svého účtu nebo zadávat platební příkazy a nemusí si přitom pamatovat přístupová hesla,“ říká Jan Kubín, šéf inovací skupiny Raiffeisen International. „Příští rok bude možné přihlásit se do internetového bankovnictví v mobilu hlasem místo vyťukávání PIN,“ dodává.

Raiffeisenbank už dokončuje výběr dodavatele nové technologie. Hlasovou biometrii od června 2013 využívá sesterská Tatra banka na Slovensku, kde si službu zařídilo už 150 tisíc klientů.

Klienti si budou moci vybrat, zda zůstanou u dosavadního ověřování pomocí přístupových hesel, nebo přejdou na nový model. Hlasový vzorek, podle kterého banka bude klienta identifikovat, si zájemci vytvoří po zatelefonování na call centrum. „Následně stačí, aby klient řekl dvě tři věty, a přístroj ho rozpozná,“ říká Kubín.

Po víně i při nachlazení

Podle Kubína se přístroj nedá ošálit. "Každý hlas je unikátní podobně jako otisky prstů a nelze jej při identifikaci napodobit nebo zneužít,“ říká. "Zkoušeli jsme měnit hlas, ale počítač poznal, že jde stále o stejného člověka. Přístroj pozná hlas osoby v určitém rozpětí od jeho normálního projevu,“ říká Kubín.

"Tak například i po pár vypitých skleničkách počítač rozpoznal, že je to stále ten samý člověk. A neautorizoval ho až od chvíle, kdy mu přestávalo být pořádně rozumět, což je možná dobře. V takových případech nemusí člověk vědět, co dělá,“ usmívá se Kubín.

Podle jeho slov nebrání hlasové identifikaci ani onemocnění člověka, při kterém se jeho hlas mění. „Do určité míry proběhne identifikace i při ochraptění. Počítač přestává autorizovat hlas, až když je chrapot takový, že člověka přestávají poznávat i nejbližší,“ vysvětluje Kubín.

Ani zkušený imitátor nenapodobí hlas tak, aby počítač neodhalil, že jde o jiného člověka. Hlasovou biometrii proto začaly první banky ve světě používat jako rychlý a bezpečný způsob ověřování identity klientů.

Chystá se i konkurence

"Nechci zatím garantovat, že tímto způsobem bude možné platit jakékoliv částky. Od určité výše možná přidáme další zabezpečení. Rozhodneme se podle toho, jakou k systému budou mít klienti důvěru,“ podotýká Kubín.

Raiffeisenbank s novinkou nezůstane v Česku dlouho sama. Česká spořitelna se chystá hlasovou biometrii v telefonním a mobilním bankovnictví spustit během příštího roku. Také ČSOB, KB a GE Money uvedly, že tuto možnost analyzují.

 

Právě se děje

Další zprávy