Brno – Za podvody při slevových akcích hrozí obchodníkům vyšší pokuty. Česká obchodní inspekce jim totiž jako přitěžující okolnost může přičíst fakt, že spotřebitelé si nemusí chyby všimnout hned při placení, ale až později (nebo vůbec), takže reklamace je obtížná.
Argumenty České obchodní inspekce nyní ve sporu s obchodním řetězcem Kaufland potvrdil Krajský soud v Brně, k němuž se společnost odvolala.
Část nakupujících si vůbec neuvědomí, že ceny uvedené u zboží v prodejně nesouhlasí s částkami účtovanými u pokladny, protože se nesnaží zapamatovat si nebo zapisovat ceny všech výroků.
"Pokud to nakupující nezjistí ihned při placení, že mu nebyla zaúčtovaná sleva deklarovaná na cenovce u příslušného zboží, je jeho situace při požadování případné náhrady později komplikovaná, popřípadě si své poškození nemusí vůbec uvědomit," konstatoval senát Krajského soudu v Brně vedený Zuzanou Bystřickou.
Podle něj jde o přitěžující okolnost, která má vliv na zvýšení pokuty za chyby při slevových akcích.
Vše za polovinu. Vlastně jen něco
Kaufland dostal od České obchodní inspekce pokutu ve výši 120 tisíc korun za předražení nákupů a chyby při slevových akcích v prodejnách v Brně a Kyjově.
Kontroloři zjistili, že prodejny nabízely takzvané slevové koše, u nichž byla informace o slevě 50 procent na každé zboží. Ve skutečnosti ale byly v koších výrobky s různou slevou od osmi do 34 procent, zatímco slibovaná padesátiprocentní sleva platila jenom na menší části zboží.
Česká obchodní inspekce v pokutě přihlédla jako k přitěžující okolnosti k takzvanému kritériu odstranitelnosti. Tedy faktu, že pokud lidé nezjistí chyby při vyúčtování slev u pokladny, nemusí už být při pozdější reklamaci úspěšní.
Kaufland s tím nesouhlasil. Podle právníků řetězce nemusí lidé reklamaci uplatnit hned, ale mohou přijít kdykoliv, kdy pochybení zjistí. Lidé tedy mají právo žádat o náhradu škody.
Je to spravedlivé
Soudci se nyní postavili na stranu inspekce. Podle nich je přísnější pokuta ve výši 120 tisíc spravedlivá a je správně pohlíženo i k přitěžující okolnosti.
Soudci potvrdili, že obchodní inspekce může u pokutování obchodníků za chyby při slevových akcích hodnotit i to, jaká škoda by teoreticky mohla vzniknout nakupujícím, kdyby se zlevněné zboží skutečně prodalo.
Inspekce při stanovení pokuty spočítala, že pokud by se skutečně prodalo všechno zboží ze slevových košů, u nichž byla avizovaná padesátiprocentní sleva, nakupující by zaplatili výrazně více.
Rozdíl mezi celkovou částkou, která by byla zaplacena v případě 50% slevy, a částkou, která by byla zaplacena v důsledku užití nekalé obchodní praktiky, kdy zboží bylo ve skutečnosti zlevněno méně, činí 10 536 korun.
Kaufland se bránil tím, že jde jenom o teoretický výpočet, který nemůže být důvodem k potrestání. Soud ale i v tomto případě rozhodl, že inspekce postupovala správně.
Kaufland nyní zvažuje podání stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu.
Nedostatky ve dvou pětinách případů
Jen během letošního prvního čtvrtletí uložila Česká obchodní inspekce při kontrole výprodejů obchodníkům 280 pokut za více než 5,5 milionu korun. Nedostatky zjistila v 38 procentech případů, konkrétně při 401 z 1051 kontrol.
"V téměř polovině případů prodávající neinformovali o ceně zboží či nabízených služeb. Dále bylo ve větší míře zjištěno porušení zásad poctivosti při prodeji výrobků a poskytování služeb,“ říká mluvčí inspekce Jan Rotbauer.
Ve 200 případech inspektoři zjistili porušení povinnosti prodávajícího informovat spotřebitele v souladu s cenovými předpisy. Nekalé obchodní praktiky použili obchodníci ve 20 případech, v 18 případech pak nevydali účtenku. Při 117 kontrolách zjistila inspekce porušení takzvaných zásad poctivosti.