Vlastní taška jako cíl
Odborníci ale upozorňují na to, že i ekologičtější varianty plastových tašek mají v sobě plast. "A ten nejde obejít, ani v případě, že se používá recyklovaný plast. Má v sobě příměs, která rozkladu nepomáhá. A spoléhat se na to, že zákazníci budou tyto tašky házet pouze do žlutých kontejnerů, je značně idealistické," dodává Hruboš z Printstepu.
- "Pokud se mají nahradit jednorázové plasty, je potřeba je především nahradit opakovaně použitelnými taškami," říká expert na odpady z Hnutí Duha Ivo Kropáček. Nejlepší je podle něj nosit lehkou a tenkou tašku, která se každému vejde třeba do kabelky. "Domácnosti hlavně musí změnit způsob nakupování: dopředu si udělat seznam, co potřebují, rozmyslet, kde a v jakém obalu to koupí a do čeho dají. Tím se ušetří nejvíce zbytečných obalů," dodává Kropáček.
A přesně tím směrem se rozhodla většina českých prodejců v rámci svých "ekologických vizí" vydat. Nesnaží se tedy striktně rozhodnout mezi papírovou a plastovou verzí nákupní tašky, které mají zákazníkovi sloužit spíše v případě, kdy si zapomene tašku svoji.
Například Lidl zaznamenal, že nyní prodává daleko méně alternativních tašek než dříve tašek klasicky igelitových. Spojuje to s tím, že narostl počet lidí, kteří si na nákupy nosí právě svoje vlastní tašky.
"Cesty do Globusu jsou většinou plánovány předem, s jasným cílem pořídit větší nebo rovnou týdenní nákup. K němu jsou spolehlivé tašky zapotřebí víc než papírové nebo ekoplastové alternativy, proto sázíme na dlouhodobou edukaci zákazníků a na plánování nákupu, u kterého bude permanentní nákupní taška automatickou součástí," dodává Gabrielová.