Do e-shopů Čechy vehnala touha po levné elektronice. Teď už je její podíl menšinový

Ekonomika Ekonomika
19. 10. 2019 16:27
Zatímco ještě v roce 2007 nakoupilo přes internet jen 15 procent Čechů starších 16 let, loni to bylo již 54 procent. Lidé nejčastěji objednávali oblečení, obuv a módní doplňky. Následovala kosmetika, drogerie a sportovní potřeby. On-line ale Češi běžně nakupují i vstupenky, letenky či rezervují ubytování. Novou analýzu v úterý zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: iStock

Český statistický úřad po pěti letech srovnal tržby internetových a zásilkových obchodů, které nepřetržitě rostou od roku 2000. Stoupá tak i jejich význam v celkovém českém maloobchodu.

Na úterní tiskové konferenci statistici uvedli, že v roce 2017 se v internetových obchodech prodalo zboží za zhruba 85 miliard korun, což představovalo 7,8 procenta maloobchodních tržeb. To byl téměř dvojnásobný podíl oproti roku 2013.

Data za loňský rok statistický úřad k dispozici v tomto případě zatím nemá, podle jarní analýzy Asociace pro elektronickou komerci a nákupního rádce Heureka.cz ovšem loni dosáhly české e-shopy obratu 135 miliard korun.

Největší objem tržeb za zboží prodané prostřednictvím internetu byl loni - stejně jako v roce 2013 - za počítače a telefony, následovaný elektrospotřebiči a elektronikou. Jejich podíl na tržbách však ve srovnání s rokem 2013 nebyl tak výrazný. "Zatímco v roce 2013 představovaly počítače a elektronika dohromady takřka 60 procent, v roce 2018 tvořily pouze 40 procent celkových tržeb realizovaných prodejem přes internet," uvádí dále analýza.

Tržby za zboží prodané přes internet

Typ zboží 2011 2013
2018
Potraviny 2,5 % 1,6 % 4,9 %
Počítače a telefony 36,1 % 33,4 % 23,4 %
Stavebniny 1,4 % 1,7 % 5,4 %
Domácnost 5,5 % 5,6 % 8,7 %
Elektro 20,6 % 24,0 % 17,2 %
Knihy a hračky 4,3 % 5,0 % 4,6 %
Sport 4,0 % 3,4 % 6,6 %
Oděvy a obuv 5,0 % 5,5 % 8,4 %
Zdraví 4,1 % 3,4 % 4,4 %
Kosmetika 8,8 % 9,7 % 10,7 %
Ostatní 7,7 % 6,7 % 5,7 %

Podíl tržeb za počítače a komunikační zařízení se oproti roku 2013 snížil o 10 procentních bodů, podíl elektrospotřebičů a elektroniky se snížil téměř o sedm procentních bodů.

Naopak se navýšil podíl tržeb za prodej stavebnin a potravin, u kterých byl v roce 2013 nejnižší. Dále stoupl podíl tržeb za sportovní potřeby, potřeby pro domácnost a oděvy.

Celkový podíl tržeb za zboží prodané přes internet se ve srovnání s rokem 2013 zvýšil o více než sedm procentních bodů na 15 procent. Podíl tržeb realizovaných v kamenných prodejnách se celkově naopak snížil bezmála o osm procentních bodů na 82 procent. Největší pokles byl přitom zaznamenán u odvětví, kde se naopak významně zvýšil podíl tržeb z internetového obchodu - například u domácích potřeb či výrobků pro kulturní rozhled a rekreaci (jako jsou třeba knihy nebo sportovní potřeby).

Z výsledků šetření je podle statistiků evidentní zvyšující se popularita prodeje zboží přes internet i u podniků, u nichž tato forma není převažující. "Z celkového počtu respondentů prodávalo zboží prostřednictvím internetu 44 procent z nich. Mimo jiné i obchody s potravinami, u kterých je nákup potravin on-line s donáškou až do domu pro spotřebitele stále dostupnější a velice komfortní," uvádí analýza.

V připojení vedou rodiny s dětmi

V roce 2018 mělo v Česku přístup k internetu 81 procent domácností, což je o 14 procentních bodů více než pět let nazpátek. V domácnostech s dětmi byl ovšem tento podíl dokonce 98 procent, zatímco v domácnostech bez nich 74 procent. "Zde je zřejmá obliba využívání internetu především u mladší generace a rodin s dětmi, u kterých bývá internet nepostradatelný v každodenním životě," potvrzují ve zprávě statistici.

Češi nakupující na internetu

Rok Nakupující 16+
2007 15 % 
2008 21 %
2009 22 %
2010 25 %
2011 28 %
2012 31 %
2013 34 %
2014 39 %
2015 42 %
2016 44 %
2018 52 %
2018 54 %

Ve věkové skupině 16 až 44 let využívalo internet přibližně 98 procent jednotlivců, v kategorii 45 až 54 let uvedlo využívání internetu 94 procent osob. Ve skupině 55 až 64 let bylo 77 procent uživatelů internetu - v porovnání s údajem za rok 2013, kdy využívalo internet pouze 58 procent osob z této věkové skupiny. "Jsou patrné rozdíly v rozšíření využívání internetu v závislosti na věku, avšak přirozené 'stárnutí' generací dospívajících v době internetu bude postupně tyto rozdíly smazávat," dodává ČSÚ.

Přístup k internetu Čechů zajišťují nejen počítače, běžné je i využití tabletů a mobilních telefonů. "Především s rozšířením chytrých telefonů se stalo internetové připojení v mobilní síti jednou ze základních služeb mobilních operátorů. Zatímco v roce 2010 užívala internetové připojení v mobilu (přes placená data či wi-fi) pouhá čtyři procenta osob starších 16 let, v roce 2013 to bylo 21 procent a v roce 2018 již 58 procent," doplňuje zpráva.

 

Právě se děje

před 18 minutami

Německá ekonomika se těsně vyhnula recesi, HDP vzrostl o 0,1 procenta

Německá ekonomika se ve třetím čtvrtletí těsně vyhnula recesi. Hrubý domácí produkt se ve srovnání s předchozím čtvrtletím zvýšil o 0,1 procenta po poklesu 0,2 procenta v období duben až červen. Vyplývá to z údajů, které ve čtvrtek zveřejnil spolkový statistický úřad.

Zdroj: ČTK
před 21 minutami

Střelba na škole na východě Ruska: dva mrtví a tři zranění

Jednoho člověka zabil a další tři zranil útočník, který ve čtvrtek střílel na vysoké škole ve východoruském Blagověščensku. Policie podle agentury TASS uvedla, že motivem mladíka, který byl studentem školy a který poté spáchal sebevraždu, byly zřejmě spory se spolužáky.

"Na místě jsme našli těla dvou mladých lidí včetně útočníka," uvedla místní pobočka ruského ministerstva vnitra. Dodala, že zbraň měl registrovanou 19letý muž, který je považován za střelce. Útočníkovou obětí je rovněž 19letý student. V nemocnici skončili tři mladí lidé, stav dvou z nich byl označen jako středně vážný, oba podle médií museli podstoupit operaci.

Zdroj: ČTK
Další zprávy