Český statistický úřad po pěti letech srovnal tržby internetových a zásilkových obchodů, které nepřetržitě rostou od roku 2000. Stoupá tak i jejich význam v celkovém českém maloobchodu.
Na úterní tiskové konferenci statistici uvedli, že v roce 2017 se v internetových obchodech prodalo zboží za zhruba 85 miliard korun, což představovalo 7,8 procenta maloobchodních tržeb. To byl téměř dvojnásobný podíl oproti roku 2013.
Data za loňský rok statistický úřad k dispozici v tomto případě zatím nemá, podle jarní analýzy Asociace pro elektronickou komerci a nákupního rádce Heureka.cz ovšem loni dosáhly české e-shopy obratu 135 miliard korun.
Největší objem tržeb za zboží prodané prostřednictvím internetu byl loni - stejně jako v roce 2013 - za počítače a telefony, následovaný elektrospotřebiči a elektronikou. Jejich podíl na tržbách však ve srovnání s rokem 2013 nebyl tak výrazný. "Zatímco v roce 2013 představovaly počítače a elektronika dohromady takřka 60 procent, v roce 2018 tvořily pouze 40 procent celkových tržeb realizovaných prodejem přes internet," uvádí dále analýza.
Tržby za zboží prodané přes internet
Typ zboží | 2011 | 2013 |
2018 |
Potraviny | 2,5 % | 1,6 % | 4,9 % |
Počítače a telefony | 36,1 % | 33,4 % | 23,4 % |
Stavebniny | 1,4 % | 1,7 % | 5,4 % |
Domácnost | 5,5 % | 5,6 % | 8,7 % |
Elektro | 20,6 % | 24,0 % | 17,2 % |
Knihy a hračky | 4,3 % | 5,0 % | 4,6 % |
Sport | 4,0 % | 3,4 % | 6,6 % |
Oděvy a obuv | 5,0 % | 5,5 % | 8,4 % |
Zdraví | 4,1 % | 3,4 % | 4,4 % |
Kosmetika | 8,8 % | 9,7 % | 10,7 % |
Ostatní | 7,7 % | 6,7 % | 5,7 % |
Podíl tržeb za počítače a komunikační zařízení se oproti roku 2013 snížil o 10 procentních bodů, podíl elektrospotřebičů a elektroniky se snížil téměř o sedm procentních bodů.
Naopak se navýšil podíl tržeb za prodej stavebnin a potravin, u kterých byl v roce 2013 nejnižší. Dále stoupl podíl tržeb za sportovní potřeby, potřeby pro domácnost a oděvy.
Celkový podíl tržeb za zboží prodané přes internet se ve srovnání s rokem 2013 zvýšil o více než sedm procentních bodů na 15 procent. Podíl tržeb realizovaných v kamenných prodejnách se celkově naopak snížil bezmála o osm procentních bodů na 82 procent. Největší pokles byl přitom zaznamenán u odvětví, kde se naopak významně zvýšil podíl tržeb z internetového obchodu - například u domácích potřeb či výrobků pro kulturní rozhled a rekreaci (jako jsou třeba knihy nebo sportovní potřeby).
Z výsledků šetření je podle statistiků evidentní zvyšující se popularita prodeje zboží přes internet i u podniků, u nichž tato forma není převažující. "Z celkového počtu respondentů prodávalo zboží prostřednictvím internetu 44 procent z nich. Mimo jiné i obchody s potravinami, u kterých je nákup potravin on-line s donáškou až do domu pro spotřebitele stále dostupnější a velice komfortní," uvádí analýza.
V připojení vedou rodiny s dětmi
V roce 2018 mělo v Česku přístup k internetu 81 procent domácností, což je o 14 procentních bodů více než pět let nazpátek. V domácnostech s dětmi byl ovšem tento podíl dokonce 98 procent, zatímco v domácnostech bez nich 74 procent. "Zde je zřejmá obliba využívání internetu především u mladší generace a rodin s dětmi, u kterých bývá internet nepostradatelný v každodenním životě," potvrzují ve zprávě statistici.
Češi nakupující na internetu
Rok | Nakupující 16+ |
2007 | 15 % |
2008 | 21 % |
2009 | 22 % |
2010 | 25 % |
2011 | 28 % |
2012 | 31 % |
2013 | 34 % |
2014 | 39 % |
2015 | 42 % |
2016 | 44 % |
2018 | 52 % |
2018 | 54 % |
Ve věkové skupině 16 až 44 let využívalo internet přibližně 98 procent jednotlivců, v kategorii 45 až 54 let uvedlo využívání internetu 94 procent osob. Ve skupině 55 až 64 let bylo 77 procent uživatelů internetu - v porovnání s údajem za rok 2013, kdy využívalo internet pouze 58 procent osob z této věkové skupiny. "Jsou patrné rozdíly v rozšíření využívání internetu v závislosti na věku, avšak přirozené 'stárnutí' generací dospívajících v době internetu bude postupně tyto rozdíly smazávat," dodává ČSÚ.
Přístup k internetu Čechů zajišťují nejen počítače, běžné je i využití tabletů a mobilních telefonů. "Především s rozšířením chytrých telefonů se stalo internetové připojení v mobilní síti jednou ze základních služeb mobilních operátorů. Zatímco v roce 2010 užívala internetové připojení v mobilu (přes placená data či wi-fi) pouhá čtyři procenta osob starších 16 let, v roce 2013 to bylo 21 procent a v roce 2018 již 58 procent," doplňuje zpráva.