Aneta Řezníčková
3. 1. 2023 17:01
Český trh je pro zahraniční značky stále atraktivní. V minulém roce přivítal celkem 38 nových značek. Podle dat společnosti Cushman & Wakefield, která maloobchod v Česku sleduje, šlo především o obchody s vybavením pro domácnost a elektroniku a tradičně také prodejny s módou.
Aktivita na trhu neutuchá
Přestože nedávná pandemie a s ní související omezení maloobchodu vyvolaly určité obavy o budoucnost sektoru, aktivita značek na českém trhu podle odborníků neutuchá.
Byznys navíc podle Cushman & Wakefield podpoří vznik nových komerčních projektů, které nabídnou prostory pro maloobchodní pronájem. Například V Praze Na Příkopě se staví projekt 100 Yards, v Pařížské ulici se po rekonstrukci otevřou projekty Pařížská 25 a Pařížská 30 (Fairmont Golden Prague Hotel). Plánuje se také otevření nového multifunkčního projektu Masaryčka a rozšíření OC Letňany.
Nové prostory vzniknou také v Brně. V příštím roce by tam měla otevřít Obchodní galerie Šumavská tower, začne celkový redevelopment území pro nový multifunkční projekt Dornych. Plánované dokončení je v roce 2026.
Internetové obchody podle posledních průzkumů zažívají mírné vystřízlivění. Po pandemickém růstu začaly tržby poprvé klesat. Za první tři kvartály e-commerce meziročně poklesla o 12 až 13 procent. Přestože se v Česku se odvětví vždy dařilo, má podle analýzy Shopsys podíl na maloobchodu pouze 17 procent, přičemž potenciál je dvojnásobný.
"S koncem pandemie a nástupem krize v důsledku války na Ukrajině letos v únoru ale e-commerce po dvaceti letech růstu začala upadat a nyní se víceméně nachází v krizi," dodává Matěj Kapošváry, šéf společnosti Shopsys.