Iva Špačková
23. 4. 2019 6:03
Češi jsou šetřílkové, alespoň v mysli. Ačkoliv se jim daří stále lépe a sami svou finanční situaci hodnotí nejoptimističtěji za více než dvacet let, přesto musí mít při návštěvě prodejny pocit, že nakoupili výhodně, ač chtějí kvalitnější zboží než dříve. Ukazuje to výzkum agentury GfK pro Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR. Čísla dokazují, že ačkoliv jsou nákupy v akci atraktivní pro všechny Evropany, Češi je milují o poznání více. Podívejte se, čemu se musí tuzemské řetězce přizpůsobit, aby uspokojily své zákazníky.
Evropané si dopřávají
Obyvatelé zemí střední a východní Evropy si až na Rumuny a Rusy užívají toho, že mají díky lepšímu vývoji hospodářství více peněz na utrácení. Dobrý pocit projevují tím, že více nakupují, a to i rychloobrátkové zboží, tedy výrobky denní spotřeby (potraviny i drogerii netrvanlivého charakteru).
Nejvíce, přes pět procent, si mezi lety 2017 a 2018 polepšili Ukrajinci a Maďaři. Češi se spolu se Slováky, Poláky, Bulhary a Chorvaty dostali s útratami meziročně vyššími o dvě až pět procent do druhého pásma růstu materiální spokojenosti. Více peněz nechávali v obchodech také Srbové a Rakušané.
Češi nechali loni v prodejnách o téměř tři procenta více peněz než o rok dříve. Ačkoliv inflace ukousla prodejnám z tohoto nárůstu 1,2 procenta, reálně Češi navýšili tržby obchodníků zhruba o 1,5 procenta.