reklama
 
 

Revoluce v německých obchodech. Lidl, Aldi a další už přijímají i české karty

11. 9. 2015 13:48
Největší maloobchodní a diskontní řetězce v Německu jako Lidl, Aldi, Kaufland nebo Netto konečně začaly přijímat i mezinárodní platební karty MasterCard a Visa. Tedy karty, které vydávají i banky v České republice. Právě v jejich akceptaci bylo Německo překvapivě pozadu. Řetězcům vadily vysoké poplatky - nyní díky regulaci prosazené EU klesnou.

Praha/Berlín – Revolucí v oblasti platebních karet lze nazvat změnu, k níž v uplynulých týdnech došlo v Německu. Ocení ji i Češi, kteří tam jezdí nakupovat. Největší maloobchodní a diskontní řetězce Lidl, Aldi, Kaufland nebo Netto totiž začaly přijímat i mezinárodní platební karty MasterCard a Visa. Tedy karty, které vydávají i banky v České republice.

V Německu tak postupně končí výjimečná situace, kdy tamní obchodníci vedle hotovosti přijímali většinou jen karty EC Card německé kartové asociace. Důvod byl dlouhé roky stejný: němečtí obchodníci nechtěli platit vyšší poplatky spojené s kartami MasterCard a Visa.

Nyní se ale situace změnila poté, co v březnu Evropský parlament schválil omezení těchto poplatků, které si banka může za platbu kartou na obchodnících účtovat. Nově bude od 9. prosince u takzvaného interchange fee (který inkasuje banka, která vydala kartu) zaveden strop 0,3 procenta u kreditních (úvěrových) karet a 0,2 procenta u debetních karet (karta spojená s běžným účtem).

Stejná změna začne platit i v Česku a i zde půjde o výrazný zásah do trhu. Dnes se totiž výše interchange fee pohybuje v průměru kolem jednoho procenta. V Česku se zatím řeší převážně možné negativní důsledky nové regulace - banky a kartové společnosti varují před zvyšováním bankovních poplatků. Průlom v Německu ale ukazuje konkrétní pozitivní dopad.

Změna se týká několika tisíc prodejen napříč celým Německem. Už v únoru začaly karty MasterCard a Visa plošně akceptovat prodejci elektroniky Media Markt a Saturn. Opravdový průlom pak přišel 19. června, kdy tiskové prohlášení k akceptaci mezinárodních platebních schémat vydaly postupně Kaufland, Lidl a Aldi.

První dva řetězce z koncernu Schwarz začaly MasterCard a Visu přijímat od července na všech zhruba 4000 pobočkách. Na konci června se k nim přidal ještě Netto Marken-Discount. A postupně akceptaci karet v prázdninových měsících zaváděly pobočky Aldi (těch je v Německu více jak 4000), které rovnou začaly přijímat i bezkontaktní platby, což zatím v Německu rozhodně není standard.

Počet vydaných karet s bezkontaktní funkcí se v Německu pohybuje kolem 4,5 milionu karet z celkových více jak 100 milionů. V Česku je to 7,4 milionu z 11,1 milionu.

Podle statistik společnosti Visa v zahraničí Češi své platební karty používají nejvíce právě v Německu. Ročně v tamních obchodech utratí více než 60 milionů eur (přes 1,6 miliardy korun). "Díky současnému boomu bezhotovostního placení a rychlému rozvoji akceptační sítě bude obliba nakupování v Německu u našich občanů ještě růst," tvrdí Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Karty MasterCard a Visa už dříve v Německu přijímaly třeba nadnárodní značky jako třeba oděvní řetězce C&A nebo H&M, benzinové pumpy nebo další domácí maloobchodní řetězec Rewe. Naopak kartami MasterCard a Visa stále nezaplatíte například v tamních prodejnách nábytku IKEA.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

autoři: Jiří Hovorka, David Kořínek | 11. 9. 2015 13:48

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama