Banky hrozí lidem zdražením, přijdou o peníze od obchodníků

Jiří Hovorka Olga Skalková, Jiří Hovorka
24. 3. 2015 6:40
Zdražení mohou nejprve pocítit klienti, kteří využívají méně bankovních služeb.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha – Tuzemské banky intenzivně řeší, jak si vykompenzovat nižší výnosy z „karetního byznysu“. Reagují tak na regulaci poplatků, které obchodníci odvádějí z každé platby kartou. Výrazné omezení těchto „provizí“, prosazené Evropskou komisí, má začít platit během listopadu.

Zatímco dosud inkasuje banka, s jejíž kartou platba u obchodníka proběhla, v průměru zhruba procento z nákupu, nově to bude maximálně 0,2 procenta u debetních a 0,3 procenta u kreditních karet. V příštím roce tak banky přijdou o miliardy korun. Poplatek v Česku zatím patřil k nejvyšším v Evropské unii.

„Regulace bude mít v následujících letech dopad na klienty, i když se ho budeme snažit minimalizovat,“ potvrdil Hospodářským novinám Tomáš Kofroň, mluvčí Raiffeisenbank. Podle něj by se zdražení mohlo týkat některých méně využívaných služeb, třeba ceny za papírové výpisy nebo plateb v cizině. „Některé banky si už nyní účtují různé přirážky ke směnnému kurzu. I ostatní banky půjdou tímto směrem,“ očekává Kofroň.

Méně aktivní klienti si připlatí

Z vyjádření bank vyplývá, že zdražení mohou nejprve pocítit klienti, kteří využívají méně bankovních služeb. „Do budoucna budeme produkty více diferenciovat podle aktivity a transakčního chování klienta,“ říká mluvčí Martina Slavíková za ČSOB a Poštovní spořitelnu. Mluvčí GE Money Bank Milada Franek očekává, že s takovými produkty a novými cenami přijdou banky ještě dříve, než regulace bude účinná. „I my chystáme několik novinek,“ řekla Hospodářským novinám bez bližších podrobností.

Prvním signálem může být nový sazebník mBank. Od března mBank zavedla nový poplatek ve výši 29 korun za vedení karty. Ten klient neplatí, když alespoň jednou za měsíc zaplatí kartou alespoň 500 korun.

Před tím, že regulace a nižší náklady pro obchodníky povedou ke zvýšení poplatků pro běžné klienty, už dříve varovali také zástupci kartových asociací. Například v Polsku většina bank od roku 2013 zdražila služby na pobočkách, vedení běžných účtů a zvýšila poplatky z kreditních karet. Klienti začali platit za vedení debetní karty, které bylo dříve zdarma. Více zaplatí i za výběry z bankomatů, připomíná asociace MasterCard.

Šance i pro menší obchodníky

Online deník Aktuálně.cz v minulém týdnu napsal, že část výpadku příjmů mohou banky kompenzovat i nárůstem počtu obchodníků. "Snížení poplatků pomůže k rozšíření bezhotovostního platebního styku jak pro menší obchodníky, tak pro restaurace a zařízení v cestovním ruchu," říká Irena Vlčková ze Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. Dnes jsou podle ní provize bank pro malé a střední podnikatele mnohdy příliš vysoké.

Takový nárůst ale nelze čekat z roku na rok.

Zlevnění zboží nečekejte

Otázkou je, zda se úspory obchodníků za zpracování plateb projeví i v nižší ceně zboží pro spotřebitele. Zástupci velkých řetězců zatím hovoří jen obecně. "Naším cílem je nabízet zákazníkům co nejpříznivější ceny. Pokud tedy bude prostor, promítne se nová legislativa i do cen zboží," připouští mluvčí sítě Albert Dagmar Krausová. "Jakákoliv úspora v našich provozních nákladech má vždy dopad na koncovou cenu zboží," přidává se mluvčí Billy Lucie Borovičková.

Zástupci bank a karetních společností ale ve zlevňování zboží příliš nevěří. Poukazují na zkušenosti ze zemí, kde už v minulosti poplatky snížili. "Obchodníci slibují, že sníží ceny zboží. Věříme, že dostojí svým závazkům a podpoří také rozvoj přijímání karet. Praxe z regulovaných zemí jako Španělsko, USA nebo Austrálie ale snížení cen nepotvrdila. Potvrdilo se jen, že regulace vedla ke zvýšení bankovních poplatků pro bankovní klienty," reaguje šéf českého MasterCardu Miroslav Lukeš.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Důvěra v ekonomiku po pěti měsících klesla. Lidé se čím dál více bojí nezaměstnanosti

Důvěra v českou ekonomiku po pětiměsíčním růstu v říjnu klesla meziměsíčně o 4,5 bodu na 86,4 bodu. Snížila se hlavně důvěra spotřebitelů, u nichž indikátor klesl o 11,6 bodu. Po jarním propadu je to druhý nejvyšší pokles od začátku sledování. Důvodem je pandemie koronaviru a s ní související opatření. Nižší je i důvěra u podnikatelů. V pondělí o tom informoval Český statistický úřad (ČSÚ).

Průzkum se uskutečnil od 1. do 19. října. Vzhledem k tomu, jak dynamicky se situace v posledních dnech vyvíjí, promítla se aktuálně platná opatření do odpovědí pouze částečně, upozornili statistici.

Hodnota důvěry spotřebitelů je nyní na 86 bodech, níže byla naposledy v dubnu. "Oproti září se lidé mnohem více obávají zhoršení celkové ekonomické situace a vlastní finanční situace. Velká většina respondentů se rovněž obává růstu nezaměstnanosti," uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.

Zdroj: ČTK
Další zprávy